Becel-margarinet, nyttigt eller onyttigt?
Becel-margarinet som ska var det perfekta margarinet mot
hjärt-och kärlsjukdommar.
Eller är det bluff med det också?
Någon som vet något om detta?
Becel-margarinet som ska var det perfekta margarinet mot
hjärt-och kärlsjukdommar.
Eller är det bluff med det också?
Någon som vet något om detta?
Nej, det är ingen bluff. För att sådana hälsopåståenden som de ger ska få ges krävs vetenskapliga studier och Becel har blivit granskade och man har funnit att deras påståenden stämmer. Halterna av det skadliga kolesterolet sjunker mha. deras produkter.
Därom tvista de lärde. Det finns både plus och minus. Läser man det finstilta på paketet är det däremot klart att gravida och små barn INTE ska äta det.
Det är ju bara att kolla hur det framställs och sedan fundera om det är något man vill stoppa i sig?
Det innehåller även alldeles för mycket omega-6 fetter som inte alls är nyttiga.
Så här naturligt är det:
?Fett utvinns ur exempelvis rapsoljefröer med hjälp av extraktionsbensin.
?Fettet syrabehandlas med fosforsyra och sedan används lut för att få bort lecitin och fria fettsyror.
?Oljan bleks för att avlägsna den naturliga färgen. Lukt och lösningsmedelsrester tvättas bort, så kallad deodorisering.
?Om fettet ska härdas, d v s få en fastare form används vätgas och nickel.
?Om man använt palmolja nedkyls den och filtreras ibland tillsammans med lösningsmedel för att kunna dela upp i fraktioner med olika smältpunkt.
Sedan är det dags för tillsatserna....
Jag har becel rekommenderat av trombos (propp)-läkaren för att jag har lite för höga kolesterolvärden. Till sonen har jag bregott. Vill inte att han ska äta becel för han behöver alla extra kalorier han kan komma över.