• solochsommar

Nickelallergi

Ni som har nickelallergi. Vad jobbar ni med? Tänker ni extra på yrkesval?
    Använder ni smycken. Har ni fler allergier?
    Jag har nickelallergi. Använder örhängen i titan. Kan inte jobba mycket i vatten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-08 13:59
    Yrken som : frisör ( saxar,vatten, mm)
    Verkstad ( verktyg )
    Väktare ( nycklar )
    Butiksbiträde ( mynt ) sedan beror det på vad man säljer i butiken.
    Det finns ju fler yrken.

• Svar på tråden Nickelallergi
  • SilverEmma

Har haft nickelallergi sedan jag var liten...förutom att jag måste använda nickelfria smycken så tänker jag inte ens på att jag har det. Använder inte speciellt mycket smycken, enbart för att jag inte trivs i det. Oftast bara förlovningsringen...ska jag på fest så slänger jag på ett halsband & ibland öronhängen också.

Vilka yrken skulle du inte kunna arbeta med som nickelallergiker?

• Arkiv

Det beror ju helt på hur nickelallergisk man är. Det finns ju dom som kan ha så kallade nickelfria smycken (Isverige betyder nickelfritt att det är mindre än 0.2 mg nickel eller någe sådant, men det är fortfarande nickel i dem)
    Sen finns det ju dom som jag och kanske du om jag förstår rätt, som reagerar på allt.
    Jag kan inte ha rent guld, silver, kirurgiskt stål (som sägs vara nickelfritt) eller så kallade andra nickelfria smycken. Det ända som funkar på mig är titan som enligt lag måste vara absolut nickelfritt.
    Jag tappar även huden på händerna av dörrhandtag, nycklar, pengar och på fötterna av vissa skor. Då exempelvis läderskor är behandlade med nickel.
    Vidare får jag migränliknande anfall om jag ätit kost innehållande mycket nickel som gröna grönsaker, morötter, chokland (kakao) m.m.
    JAg valde att utbilda mig till det jag ville och struntade i om det faktiskt skulle vara möjligt. JAg chansade.
    Har under 2 år praktiserat långa perioder och idag jobbat 3 veckor 4 veckor som tandhygienist och hittills funkar det.
    JAg har dock sett till att använda latexfria handska (latexallergi förekommer oftast vid svår nickelallergi) samt använder uteslutande instrument som är gummibeklädda på skaften. Samt att jag kommit på att den 70 % handspriten i mitt fall vårdar mina händer från de variga exem som kan uppkomma. Har använt de dagligen i 3 års tid och peppar peppar inte haft några jätte utbrott. så fort ja märker att det är på g spritar jag lite extra!

Mitt råd är att tänk efter vad du vill och sen tror jag att de flesta yrken går att ampassa.

// Linn

• Umbrageous
    solochsommar skrev 2009-09-08 10:23:23 följande:
    Ni som har nickelallergi. Vad jobbar ni med? Tänker ni extra på yrkesval?Använder ni smycken. Har ni fler allergier?Jag har nickelallergi. Använder örhängen i titan. Kan inte jobba mycket i vatten. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-08 13:59Yrken som : frisör ( saxar,vatten, mm) Verkstad ( verktyg )Väktare ( nycklar )Butiksbiträde ( mynt ) sedan beror det på vad man säljer i butiken.Det finns ju fler yrken.
    Mynt innehålle rinte längre nickel, bara äldre enkronor.

//Nickelallergiker.
  • Arkiv

Är det inte samma sak där, att dom minskat det så de enligt bestämmelserna är nickelfritt fast det fortfarande finns nickel i det!?!

JAg reagerar i alla fall fortfarande på mynt! Men å andra sidan är jag extrem känslig.

• My Lonely Heart
    solochsommar skrev 2009-09-08 10:23:23 följande:
    Ni som har nickelallergi. Vad jobbar ni med? Tänker ni extra på yrkesval? Använder ni smycken. Har ni fler allergier? Jag har nickelallergi. Använder örhängen i titan. Kan inte jobba mycket i vatten. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-08 13:59 Yrken som : frisör ( saxar,vatten, mm) Verkstad ( verktyg ) Väktare ( nycklar ) Butiksbiträde ( mynt ) sedan beror det på vad man säljer i butiken. Det finns ju fler yrken.
    Jag jobbar som butiksbiträde (i 10år) och har aldrig reagerat mot mynten! Det var något nytt! Jag har svår allergi och har även atopisk eksem som fortfarande blommar ut som vuxen. Jag tänkte inte mycket på vad jag skulle jobba med pga min allergi. Jag ville ändå inte jobba som frisör eller väktare.

Jag är även allergisk mot kobolt och blev avrådd att inte tatuera mig pga detta. Jag köper mycket smycken(örhängen) från www.blomdahl.se.

Vet ni andra märken som säljer titan smycken?
  • Dr Mupp

Jag är såpass lite känslig mot nickel att det sällan påverkar mitt liv. Sätter nagelack på jeansknappar och undviker smycken och klockor så märker jag aldrig av allergin.

Jobbar som vårdbiträde och planerar att skola om mig till läkare.

• annsing82

Jag är mycket allergisk mot nickel och jobbar som städerska. Har ahft mcyekt problem med handexsem av detta men sedan jag började undvika nickelrika livsmedel så har jag knappt problem med dem alls.

Och håller med om det där att "nickelfritt" inte betyder nickelfritt, det är fortfarande nickel i men i sådana mängder att det inte ska framkalla allergi men vi som redan är allergiska kan reagera på det.

• Umbrageous
    annsing82 skrev 2009-09-13 17:35:40 följande:
    Jag är mycket allergisk mot nickel och jobbar som städerska. Har ahft mcyekt problem med handexsem av detta men sedan jag började undvika nickelrika livsmedel så har jag knappt problem med dem alls. Och håller med om det där att "nickelfritt" inte betyder nickelfritt, det är fortfarande nickel i men i sådana mängder att det inte ska framkalla allergi men vi som redan är allergiska kan reagera på det.
    vilka livsmedel är nickelrika? kan vara bra att veta!
  • Aros

Jag valde bort mitt drömyrke som var kock pga min nickelallergi. Väldigt tråkigt, men jag vet ju att jag aldrig skulle klarat av att arbeta i ett kök. Fick bli beteendevetare istället på gott och ont.

Sen jag har blivit duktigare på att undvika nickel och skydda mig (t ex alltid ha diskhandskar på mig när jag ska diska eller våtdamma hemma) så tycker jag att min allergi blivit något bättre de sista 8-10 åren. Eller så har företagen minskat andelen nickel i sina produkter? Förr hade jag alltid utslag på magen av knapparna i byxorna (trots nagellack, det skavs ju bort i tvätten och så missar man ha på nytt...) men det har jag inte fått på länge. Använder inte ens nagellack längre på knapparna.

• Umbrageous
    Aros skrev 2009-09-13 20:06:56 följande:
    Jag valde bort mitt drömyrke som var kock pga min nickelallergi. Väldigt tråkigt, men jag vet ju att jag aldrig skulle klarat av att arbeta i ett kök. Fick bli beteendevetare istället på gott och ont. Sen jag har blivit duktigare på att undvika nickel och skydda mig (t ex alltid ha diskhandskar på mig när jag ska diska eller våtdamma hemma) så tycker jag att min allergi blivit något bättre de sista 8-10 åren. Eller så har företagen minskat andelen nickel i sina produkter? Förr hade jag alltid utslag på magen av knapparna i byxorna (trots nagellack, det skavs ju bort i tvätten och så missar man ha på nytt...) men det har jag inte fått på länge. Använder inte ens nagellack längre på knapparna.
    Tydligen så är det nya regler att knappar och sånt inte får innehålla nickel alls, jag har inte haft problem alls de senaste 2 åren. Hoppas det är så!
  • Umbrageous
    annsing82 skrev 2009-09-13 20:16:56 följande:
    Bra att du hittade själv, det finns tyvärr inte så mycket info om nickel i maten. Har fått testa mig fram och letat info på nätet. Det jag reagerar mest på är kakao/choklad.
    samma här
  • Arkiv

titanbutiken.se är en sidan jag ofta varit och tittat in på, dock har jag inte köpt något då jag inte använder smycken i vanliga fall.

Svar på tråden Nickelallergi