• JLL

Missfall av tåg?

Ok, njuter just nu av boken "På smällen" av Söderlund & Widell. Imorse, när jag satt på pendeltåget till jobbet, stöter jag dock på ett stycke som sedan dess har etsat sig fast.

sid 126
    "STRÅLNING FRÅN MIKRO
    Hur och överhuvudtaget om det är farligt för gravida kvinnor med strålning från till exempel mikron finns det inget svar på. Enligt den respekterade amerikanske forskaren doktor De Kun Li ska gravida hålla sig borta från både mikrougnar, hårtorkar, elektriska värmedynor och transportmedel som drivs av elektricitet."

Där fick jag skrämselhicka. På tåget. Som drivs av elektricitet.

"...När han och hans team studerade 969 gravida amerikanska kvinnor visade det sig att 132 av de kvinnor som fick missfall hade blivit exponerade för höga nivåer av elektromagnetisk stålning."

Jag åker pendeltåg ungefär en timma om dagen - ska man vara orolig för det nu också? Är det någon annan som har hört något om detta? Jag är inte överdrivet orolig och kommer (kan inte) sluta åka tåg, men det var ju knappast kul att läsa det...

Give it to, please! Visst är det överdrivet? Eller ska jag ställa klockan på 04 och ta apostlahästarna? What to do? Hmrf...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-08 10:39
    Hittade en artikeln i Aftonbladet om samma sak:

www.aftonbladet.se/nyheter/article25437.ab

(Nu JOBBAR jag ju inte på ett tåg, så det borde ju inte vara någon fara. Men det känns lite olustigt ändå.)

• Svar på tråden Missfall av tåg?
  • Stårschan

I järnvägens ungdom (nu snackar vi 1800-tal) avrådde man gravida kvinnor för att åka tåg. Om det vore så farligt att åka tåg borde väl var och varannan stockholmsgraviditet sluta i missfall, eller? Och i så fall hade vi nog hört talas om det, för då hade vi haft ett stort statistiskt underlag att forska på.

Ta pendeln du!

• Stårschan

I järnvägens ungdom (nu snackar vi 1800-tal) avrådde man gravida kvinnor för att åka tåg. Om det vore så farligt att åka tåg borde väl var och varannan stockholmsgraviditet sluta i missfall, eller? Och i så fall hade vi nog hört talas om det, för då hade vi haft ett stort statistiskt underlag att forska på.

Ta pendeln du!

• Sencha

Och hur många fick missfall i kontrollgruppen som inte hade åkt tåg eller utsatts för höga nivåer av elektromagnetsik strålning? Var skillnaden i antal missfall statistiskt signifikant mellan gruppen som utsatts resp inte utsatts?
    Är det ens möjligt att hitta tillräckligt många gravida som inte åker tåg, använder mikrovågsugnar eller hårtorkar?

Ifall det är till någon tröst så har jag två barn trots tågpendlande

0401 & 0807
  • MysTic PrincesS

Tja, du är väl mer eller mindre omgiven av elektricitet jämt förmodar jag? Tv, dator, lampor osv... så tåg spelar nog ingen roll heller.... Kunde den undersökningen som gjordes helt utesluta andra orsaker till missfall?

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • JLL
    Sencha skrev 2009-09-08 10:39:13 följande:
    Och hur många fick missfall i kontrollgruppen som inte hade åkt tåg eller utsatts för höga nivåer av elektromagnetsik strålning? Var skillnaden i antal missfall statistiskt signifikant mellan gruppen som utsatts resp inte utsatts? Är det ens möjligt att hitta tillräckligt många gravida som inte åker tåg, använder mikrovågsugnar eller hårtorkar?Ifall det är till någon tröst så har jag två barn trots tågpendlande
    Gött att höra! Åh, vad jag gillar dig!
  • Tesselajnen

Undra vad den forskaren anser om att bo mitt i en storstad och hur det ens kan födas några barn mitt i en storstad med tanke på hur mycket strålning det finns överallt....

Inget att oroa sig över, det föds barn hela tiden överallt även bland pendeltågspendlare!

• bmbengtsson

jag jobbar på tåg, alltså är på tåg 8 timmar om dagen. och på mitt jobb är folk riktigt fertila och det ploppar ut ungar :)

• JLL
    bmbengtsson skrev 2009-09-15 10:44:45 följande:
    jag jobbar på tåg, alltså är på tåg 8 timmar om dagen. och på mitt jobb är folk riktigt fertila och det ploppar ut ungar :)
    Ah, HÄRLIGT att höra! Tack! Slängpuss!
  • bmbengtsson

Jag ringde för säkerhetsskull till en man som är expert på gravida och elektromagnetisk strålning på arbetsmiljöverket och han sa tt det inte finns några belägg för att det skulle vara farligt att vistas i tåg för mig (som JOBBAR på tåg). Inga studier som visar att det skulle vara förhöjd risk att förlora eller få ett missbildat barn

• JLL
    bmbengtsson skrev 2009-09-15 14:33:24 följande:
    Jag ringde för säkerhetsskull till en man som är expert på gravida och elektromagnetisk strålning på arbetsmiljöverket och han sa tt det inte finns några belägg för att det skulle vara farligt att vistas i tåg för mig (som JOBBAR på tåg). Inga studier som visar att det skulle vara förhöjd risk att förlora eller få ett missbildat barn
    Då ska jag utan minsta oro fortsätta guppa vidare på tåget med min bebismage. Tack!
  • majka79

jag har haft 3 mf i rad utan att ens ha sett ett tåg...undrar hur forskarna skulle förklara detta....

• Happy Sally

Det låter som dumheter i mina öron

Svar på tråden Missfall av tåg?