Missfall av tåg?
Ok, njuter just nu av boken "På smällen" av Söderlund & Widell. Imorse, när jag satt på pendeltåget till jobbet, stöter jag dock på ett stycke som sedan dess har etsat sig fast.
sid 126
"STRÅLNING FRÅN MIKRO
Hur och överhuvudtaget om det är farligt för gravida kvinnor med strålning från till exempel mikron finns det inget svar på. Enligt den respekterade amerikanske forskaren doktor De Kun Li ska gravida hålla sig borta från både mikrougnar, hårtorkar, elektriska värmedynor och transportmedel som drivs av elektricitet."
Där fick jag skrämselhicka. På tåget. Som drivs av elektricitet.
"...När han och hans team studerade 969 gravida amerikanska kvinnor visade det sig att 132 av de kvinnor som fick missfall hade blivit exponerade för höga nivåer av elektromagnetisk stålning."
Jag åker pendeltåg ungefär en timma om dagen - ska man vara orolig för det nu också? Är det någon annan som har hört något om detta? Jag är inte överdrivet orolig och kommer (kan inte) sluta åka tåg, men det var ju knappast kul att läsa det...
Give it to, please! Visst är det överdrivet? Eller ska jag ställa klockan på 04 och ta apostlahästarna? What to do? Hmrf...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-08 10:39
Hittade en artikeln i Aftonbladet om samma sak:
www.aftonbladet.se/nyheter/article25437.ab
(Nu JOBBAR jag ju inte på ett tåg, så det borde ju inte vara någon fara. Men det känns lite olustigt ändå.)