• Hannan

Tallrik "Rätt start" Hattstugan och Tomtebobarnen blir jättevarma!

Hej!

Har matserien "Rätt start" med motiven Hattstugan och Tomtebobarnen i plast. När jag micrar dom så blir tallrikarna super-varma! Det står att man ska kunna micra i 800W i 2 min, och jag har bara micrat i typ 40sek.. Är det någon som känner igen detta eller kan det vara något fel på mina??
  • Svar på tråden Tallrik "Rätt start" Hattstugan och Tomtebobarnen blir jättevarma!
  • clinan

På mina står att de inte tål micro alls, endast diskmaskin

• Januaritösen

Har samma som du, TS. Ska tåla micro 2 minuter. Pah! De blir svinvarma!
    Har även ett äldre set med Rolf Lidberg-motiv och de ska inte vara i micro alls. Tänker att det kanske är något de har ändrat på nyligen?

• bebbe2005

pa min stor det oxa att de INTE ska in i micron (koptes for ca 2 ar sedan)...!

• Småtokig

Jag tittade på våra. har själv Hattstugan och laban och på båda står det microwawe safe 2min/800W De är inköpta våren 2007

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • bebbe2005
    bebbe2005 skrev 2009-09-08 14:31:11 följande:
    pa min stor det oxa att de INTE ska in i micron (koptes for ca 2 ar sedan)...!
    nae, tar tillbaka pastaendet . star i alla fall pa tallriken att det tal 2 min/800w, men det tror jag inte pa. Hittar inte skalen just nu (undrar var barnen gomt den, uha)! Blir hett, sa jag mikrar aldrig nagonting i den.
  • Kodia

De är väl av melamin, och det blir ju jättevarmt att mikra! Vi hade också sådana till våra barn, men använde dem inte så mycket på grund av det. Vi värmde deras mat i skålar eller djupa tallrikar av porslin istället.

• Hannan

men då borde det ju inte stå att det ska gå tycker jag, skulle vilja klaga men jag har fått dom så jag vet inte var dom är köpta..

• Dr Mupp

De ska inte micras eftersom de är melamin. kan börja brinna.

• Hannan
    Dr Mupp skrev 2009-09-09 13:46:55 följande:
    De ska inte micras eftersom de är melamin. kan börja brinna.
    men varför skriver dom det?? 
  • Hannan

Har en gammal servis -05 som inte ska micras och en ny -09 som ska tåla.. 

• LAV0LINA

De tål inte micro, det står på kartongen.

• Hannan

konstigt ifall dom har olika info på kartongen och under tallriken.. 

• LAV0LINA
    Hannan skrev 2009-09-09 17:11:05 följande:
    konstigt ifall dom har olika info på kartongen och under tallriken.. 
    Kollade under min tallrik och där står det ju också att den ska tåla 800w i 2 minuter!
    På kartongen står det att den klarar diskmaskin, ej micro!
    Konstigt att det är olika.
  • Hannan

Jag skickade en fråga till Rätt start, och här var svaret jag fick:

Hej Hanna, 

Anledningen att användningen i Micro är begränsad är att tallriken blir
    varm. Emellertid borde det inte vara ngt problem då du troligtvis har värmt
    litet mat i tallriken. Värmer du mer mat på samma gång får tallriken mindre
    strålar och blir mindre varm. Om endast litet mat värms upp är säkert 15-25
    sekunder nog. 

Hör gärna av dig om du vill ha ett utförligare svar. Mvh, 

Fred Gabrielson
  • Elfva

Jag trodde inte de skulle micras alls, det är väl melamintallrikar? Melamin tål inte micro, det blir varmt...

• Hannan

alltså, man kan inte värma lite mat.. men onödigt att värma mer än barnet tänker äta.. :-/

• Elfva
    Hannan skrev 2009-09-10 10:33:09 följande:
    Jag skickade en fråga till Rätt start, och här var svaret jag fick: Hej Hanna,  Anledningen att användningen i Micro är begränsad är att tallriken blir varm. Emellertid borde det inte vara ngt problem då du troligtvis har värmt litet mat i tallriken. Värmer du mer mat på samma gång får tallriken mindre strålar och blir mindre varm. Om endast litet mat värms upp är säkert 15-25 sekunder nog.  Hör gärna av dig om du vill ha ett utförligare svar. Mvh,  Fred Gabrielson
    hmmm tycker det är konstigt ifall de märker tallrikarna som att de tål micro om de sedan svarar så här... Nå väl, problemet är avhjälpt genom att man såsom vi värmde maten i skål av porslin och sen serverade ur melamin tallriken...
  • Hannan
    Elfva skrev 2009-09-10 10:36:16 följande:
    hmmm tycker det är konstigt ifall de märker tallrikarna som att de tål micro om de sedan svarar så här... Nå väl, problemet är avhjälpt genom att man såsom vi värmde maten i skål av porslin och sen serverade ur melamin tallriken...
    Nej, det är ju inget stort problem egentligen men jag bara tycker att kanske att de inte borde skriva att det går att micra överhuvudtaget när den blir så varm! Det skapar ju bara irritation och förvirring.. Kommer inte micra mina tallrikar mer.
  • bebbe2005

jag tycker att du, Hannan, som startade traden och aven mailade Rattstart, kan skicka honom lanken till denna trad - vem vet, kanske lyssnar de pa kunderna sina och andrar deras rekommendationer pa bade tallrik och kartong

Svar på tråden Tallrik "Rätt start" Hattstugan och Tomtebobarnen blir jättevarma!