• MKS72

Tar ni alltid VAB själv eller tar mor-el farföräldrar sjuklingarna?

1. Som rubriken lyder: tar ni alltid VAB själv eller tar mor- farföräldrar sjuklingarna ibland?

2. Om det sistnämnda, har ni särskilda rutiner/regler som gäller när de passar? Eller är de kanske så sansade och förnuftiga att dylika inte behövs (mor och farföräldrarna alltså.. ;o))

Vet inte vilka krav jag kan ha. Inser att jag är lyckligt lottad som har en svärmor som är villig att ta dagar så jag slipper VAB, men hittills när hon passat har det varit grus, smulor odyl ÖVERALLT. Sist var det filmjölk (tror jag) kladdat på ett fönster, gympaskorna var dyblöta och hann inte torka till dan därpå för att stövlar ej använts osv. Inser att detta kanske är bagateller, men det leder till att jag får ägna all min hemmatid åt att städa efter henne och hinner inte vara nåt med barnen, trots att hemmet var i fint skick när jag lämnade det. Hur gör ni: etablerar regler, eller rycker på axlarna? Känns just nu som jag måste ha ett samtal med henne för att inte reta ihjäl mig om hon ska kunna fortsätta passa barnen, vilket jag givetvis vill att hon ska. Men just nu drar jag mig lite för det och funderar på att själv ta VAB för att slippa all oreda...

• Svar på tråden Tar ni alltid VAB själv eller tar mor-el farföräldrar sjuklingarna?
  • Bite me

Ta VAB själv om hjälpen du får inte duger.

• norgesessan

Oj, i ditt fall hade jag definitivt vabbat själv...Hade aldrig frågat någon annan om hjälp och klagat så om såna saker... Vi får massa hjälp från barnens farföräldrar, min pappa och syster har tillochmed kommit hit ett par ggr när det har krisat sig...Aldrig att jag hade klagat på dom så länge det inte var något farligt..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • strojes

Hittills har vi tagit vabb-dagar själva. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att låta mor-eller far-föräldrar ta barnen för att slippa vabba själv ibland.
    Och jag behöver inte ge några särskillda regler eller pekpinnar i de lägena, litar helt på mina föräldrar och på mina svärisar.

• Hannah76

Vi gör både och. Antingen vabbar vi eller min mamma (hon kan ju också vabba). Har inga som helst som helst regler för den som passar mina barn. Så om skorna var blöta - ta ett par andra.

• Mirakel händer

Det är antingen jag, eller sonens pappa eller min make som är hemma och tar VAB. Men oftast är det jag eftersom jag inte får gå till jobbet om vi har smitta hemma. Jobbar som personlig assistent/avlösare till en väldigt infektionskänslig brukare. Nu är sonen 14 år. Men vi har LSS så vi får vara hemma med VAB ändå trots hans ålder.

• Miss Lau

Jag hade gärna torkat lite filmjölk och smulor mot att någon annan var snäll och tog vab då och då!

Vi har ingen som kan eller vill hjälpa till i såna situationer och det har ställt till det med jobbmöten och andra "måsten". Det är ett ständigt pusslande med tider när barnen är sjuka helt enkelt.

Men ta du era vabdagar själv i stället för att klaga på att din svärmor inte gör allt på ditt sätt.

Svar på tråden Tar ni alltid VAB själv eller tar mor-el farföräldrar sjuklingarna?