• Anonym (ARG!!!)

Jävla universitet och CSN och ALLT!!!

Nu är jag så arg så jag kokar! Läste sommarkurser hos ett universitet. I vanliga fall läser jag på en annan högskola och får alltså studiemedel. Nu inför hösten skulle jag påbörja en ny termin hos min vanliga högskola. Sökte även studiemedel. Men då räknas ju sommarkursens poäng in för att man ska kunna få studiemedel.

Så jag har väntat och väntat på att de ska sätta betyg på kurserna. För två veckor sen gjorde de detta och jag trodde att äntligen skulle det vara över och nu skulle CSN se att jag klarat mig och ge mig pengar. Men neeeejdå. Det tar tydligen en massa veckor för universitetet att rapportera in betygen till Ladok osv osv. Så jag sitter här idag och VET att jag har rätt till studiemedel, men kan inte bevisa det. Kursansvarig vägrar skriva ett ruttet jävla brev till CSN som faktiskt kan rädda mitt skinn. CSN har gett mig till den 24:e september att bevisa att jag klarat kurserna men det är möjligt att det tar längre tid för universitetet att föra in betygen och som sagt, något annat betyg kan jag tydligen inte få.

Det konstiga är att samma sak hände mig förra året men då läste jag vid min egna högskola och där var kursansvarig tillmötesgående och skrev ett kort litet brev typ: "Hej! Jag bekräftar att XXX har klarat sin kurs på X antal högskolepoäng! Mvh Kursanvarig!" och så hade han skolans logga på pappret. Detta räckte för CSN och en vecka efter att brevet skickats hade jag fått pengar. Men nu vägrar kursansvarig alltså att skicka ett sånt brev och jag måste vänta på att betyget ska kunna synas i Ladok. Men vid det laget kan ju CSN själva också se att jag fått godkänt ju så något intyg lär inte behövas då. Alternativt att de segar ännu mer och betyget faktiskt inte finns där den 24:e och då kan jag kyssa CSN hejdå och blir tvungen att söka igen vilket kommer att ta en massa veckor igen.

Jag vet inte. Jag var bara tvungen att skriva av mig då jag tycker att detta systemet är urdåligt! Samt be om råd ifall det finns några.

• Svar på tråden Jävla universitet och CSN och ALLT!!!
  • Samsmamma

Bara för att din oro ska stillas lite: Jag glömde söka csn förra hösten och upptäckte det när inga pengar kom :) Gick in direkt och ansökte med e-leg och fick pengarna max en vecka senare. Så de är snabba ut med pengar när de har betalat alla andra redan. Om nu den 24 skulle komma och gå och du inte får några pengar, menar jag.

• Anonym (ARG!!!)

Ja fast jag har redan väldigt lite pengar kvar. Så den 24:e MÅSTE jag ju få pengar. Annars hade jag inte brytt mig så mycket. Jag lever på de typ 6000 kronorna som jag fick i slutet på juli månad. Ja...vad som är kvar av dom, vilket inte är mycket då jag nyss beställt kursböcker för 1200 kr.

Samsmamma skrev 2009-09-08 15:11:59 följande:
    Bara för att din oro ska stillas lite: Jag glömde söka csn förra hösten och upptäckte det när inga pengar kom :) Gick in direkt och ansökte med e-leg och fick pengarna max en vecka senare. Så de är snabba ut med pengar när de har betalat alla andra redan. Om nu den 24 skulle komma och gå och du inte får några pengar, menar jag.
  • Samsmamma

ojoj ja det är tufft det där med csn... de är lite roliga ibland....

Ett tips är at tköpa kurslitteratur begagnat, testa stubok.net eller kurslitteratur.se. Brukar även finnas "till salu"-lappar på institutionerna.

• Carenya

Bli jobbig! Ring kursansvarige på sommarkursen varje dag, flera gånger om dagen och fråga efter ett brev eller om de har hunnit lägga in resultaten i LADOK än. Trilskas h*n så fråga hur de då hade tänkt sig att du skulle betala hyran och köpa mat - h*n tänkte kanske göra det åt dig? Till sist kommer h*n att vara så trött på dig att h*n hellre gör sig det pyttelilla omaket att skriva det där brevet än att få dig i luren igen.

Eller gör som min kompis gjorde när en myndighet trilskades: Säg till dem att "Jag kommer att åka till ditt kontor och sitta på ditt skrivbord tills du har fixat det här, om du inte gör det nu." Det som tidigare hade varit SÅÅÅÅÅ omöjligt löste sig då helt plötsligt på tre dagar.

• Anonym (ARG!!!)

Jo jag provade där, men de böcker jag skulle ha fanns tyvärr inte där denna gången. En del av kurserna är helt nya på vår skola och helt ny kurslitteratur används.

Men det jag har svårt att förstå är hur man ska kunna få sitt betyg på sommarkursen och hinna "visa" den för CSN när sommarkursen slutar i mitten av augusti och man alltså ska få pengar av den den 25:e augusti. Något bättre system borde det finnas.

Samsmamma skrev 2009-09-08 15:17:15 följande:
    ojoj ja det är tufft det där med csn... de är lite roliga ibland.... Ett tips är at tköpa kurslitteratur begagnat, testa stubok.net eller kurslitteratur.se. Brukar även finnas "till salu"-lappar på institutionerna.
  • Anonym (student)

Har också haft problem efter att ha läst sommarkurser, särskilt sena sommarkurser. Senast jag hade problem saknades ett poäng (enligt nya poängsystemet), då fick jag dock intyg av kursadministratören. Det man blir stressad av är ju att poängen måste in innan fyra veckor efter kursstart, för att man ska få retroaktivt det som man missat att få ut. Jag har alltid först pratat med lärare om rättning av tentor, har till och med hänt att då jag som efterregistrerad glömts bort, då lär man säg att fråga om rättningar och inskrivning av poäng för att det ska gå fort eller över hucud taget alls! Inom tre veckor från inlämnad tenta måste den ha rättats, sen tar det ett par dagar för poängen att hamna i systemet.
    Jag har alltid frågat om hjälp till läraren som ska godkänna att arbete gjorts men främst till administratören som skriver ett intyg, de har vana att göra sådant regelbundet så det är konstigt hur godtyckligt det kan vara ibland om man får hjälp eller inte. Har varit arg själv miljarder gånger under mina sex studieår..
    En ny ansökan måste inte göras, även om det krånglat.
    Datumet då csn kollar att resultaten kommit in kan skjutas upp på, men utbetalningarna kan ändras om det går fyra veckor. Online ansökningar med bank id går snabbast.

• Anonym (ARG!!!)

Jag avskyr att vara sådär jobbig, men idén är inte dum. Jag har skrivit säkert 10 mail till den där kursansvarige nu så hon är nog rätt trött på mig. Hon skriver dessutom i en sån otrevlig ton. Men jag ska nog faktiskt göra som du föreslår och ligga på om att hon ska göra något. Inte mitt fel att hon är som en snigel med att rapportera in betygen ju! Jag ska just fråga henne hur hon tänkt att jag ska betala min hyra.

Carenya skrev 2009-09-08 15:18:13 följande:
    Bli jobbig! Ring kursansvarige på sommarkursen varje dag, flera gånger om dagen och fråga efter ett brev eller om de har hunnit lägga in resultaten i LADOK än. Trilskas h*n så fråga hur de då hade tänkt sig att du skulle betala hyran och köpa mat - h*n tänkte kanske göra det åt dig? Till sist kommer h*n att vara så trött på dig att h*n hellre gör sig det pyttelilla omaket att skriva det där brevet än att få dig i luren igen. Eller gör som min kompis gjorde när en myndighet trilskades: Säg till dem att "Jag kommer att åka till ditt kontor och sitta på ditt skrivbord tills du har fixat det här, om du inte gör det nu." Det som tidigare hade varit SÅÅÅÅÅ omöjligt löste sig då helt plötsligt på tre dagar.
  • Carenya

Jag som har en lätt telefonfobi måste ändå råda dig att ringa istället för att maila. Det är SÅ mycket svårare att säga nej till någon i telefonen än per mail. Plus att då kan hon inte ducka dig på samma sätt och påstå att dina mail aldrig kommit fram eller nåt.

• Anonym (ARG!!!)

Jo jag sökte med bank ID men det tog typ två tre veckor innan CSN alls hörde av sig. Det är ju det att jag blir ju tvungen att låna pengar nu för att klara ekonomin så det räcker inte med att jag får pengar för september månad utan måste också få den jag inte fått i augusti för att sedan betala tillbaka lånet. Mina kurser avslutades den 14:e augusti förresten och rättningen för den ena gick väl snabbt nog. Där fick jag resultatet för snart två veckor sen, men den är ännu inte inrapporterad till Ladok utan det väntas. Den andra kursen fick jag betyg på igår och den ska KANSKE rapporteras in imorgon.

Anonym (student) skrev 2009-09-08 15:39:11 följande:

Har också haft problem efter att ha läst sommarkurser, särskilt sena sommarkurser. Senast jag hade problem saknades ett poäng (enligt nya poängsystemet), då fick jag dock intyg av kursadministratören. Det man blir stressad av är ju att poängen måste in innan fyra veckor efter kursstart, för att man ska få retroaktivt det som man missat att få ut. Jag har alltid först pratat med lärare om rättning av tentor, har till och med hänt att då jag som efterregistrerad glömts bort, då lär man säg att fråga om rättningar och inskrivning av poäng för att det ska gå fort eller över hucud taget alls! Inom tre veckor från inlämnad tenta måste den ha rättats, sen tar det ett par dagar för poängen att hamna i systemet. Jag har alltid frågat om hjälp till läraren som ska godkänna att arbete gjorts men främst till administratören som skriver ett intyg, de har vana att göra sådant regelbundet så det är konstigt hur godtyckligt det kan vara ibland om man får hjälp eller inte. Har varit arg själv miljarder gånger under mina sex studieår.. En ny ansökan måste inte göras, även om det krånglat. Datumet då csn kollar att resultaten kommit in kan skjutas upp på, men utbetalningarna kan ändras om det går fyra veckor. Online ansökningar med bank id går snabbast.
  • Anonym (ARG!!!)

Det där löste hon på ett ypperligt sätt. Det GÅR inte att ringa henne. Hon har som ursäkt att hon far runt i landet och man får enbart maila henne och då också sitta och vänta på svar just för att hon far runt så.

Carenya skrev 2009-09-08 15:42:33 följande:
    Jag som har en lätt telefonfobi måste ändå råda dig att ringa istället för att maila. Det är SÅ mycket svårare att säga nej till någon i telefonen än per mail. Plus att då kan hon inte ducka dig på samma sätt och påstå att dina mail aldrig kommit fram eller nåt.
Svar på tråden Jävla universitet och CSN och ALLT!!!