• avocadomacka

förfallodatum om 2 dagar på fakturan :(

Den 26:e så beställde jag linser från yourlenses. På hemsidan står det att det är 5-6 arbetsdagars leveranstid. Alltså räknade jag med att få linserna senast den 3:e, men icke. Inte förrän idag fick jag linserna: 9 arbetsdagar, 13 dagar totalt... Har varit så jobbigt att gå runt halvblind!!

Men inte nog med det. Fakturan har sitt förfallodatum den 10e, alltså om 2 dagar!

Inte för att jag inte har pengar till att betala, men jag är bara så irriterad... Får de göra så? Måste man inte ha ett visst antal dagar på sig?

• Svar på tråden förfallodatum om 2 dagar på fakturan :(
  • Älskarlivet

Jag vet faktiskt inte men om du ringer till dom är jag helt säker på att dom flyttar fram betalningsdatum - håller med, självklart ska du ha mer tid på dig (av ren princip!)

• sakoline

Om du räknade med att få dem den 3:e måste du väl ha räknat med att förfallodatum var ett visst antal dagar räknat från DEN dagen?

Jag vet inget om förfallodatum, antar att de flesta företag föredrar att ha lång så att kunden hinner betala.

• After Forever

När trodde du förfallodatumet skulle vara? Det brukar vara så om man beställer från sådana sidor.

• avocadomacka

har redan betalat fakturan

Jag trodde att det brukade vara 30 dagar från när varan skickats?

• Pernillaa
    avocadomacka skrev 2009-09-08 16:04:48 följande:
    har redan betalat fakturan Jag trodde att det brukade vara 30 dagar från när varan skickats?
    Det MÅSTE vara 30dagar innan förfallodatumet utgår.
    Undantagen finns på kravbrev men det är ju inte det här
  • Drakenberg

Googlade lite och hittade detta svar på nätet (Från Konsument Göteborg, Göteborgs stad)

Nej, det är en utbredd missuppfattning att man alltid har 30 dagar på sig att betala en räkning. Om man inte från början har avtalat om en betalningsdag har säljaren normalt inte rätt att ta ut någon dröjsmålsränta förrän 30 dagar från fakturadatum. I ditt fall finns det säkert särskilda villkor för när betalning ska ske. Gå in på den webbplats där du beställt kläderna och leta under till exempel "köpvillkor". Flera handlare på nätet tillämpar 14 dagars betalningsfrist.

• Drakenberg

Jag var in på Yourlenses hemsida och hittade detta:

Hur sker betalning?
    Du kan betala med kort, internetbank eller faktura. Vid fakturabetalning ska fakturan vara betald inom 15 dagar. Vid kortköp eller direktbetalning debiteras köpbeloppet ditt konto vid beställningstillfället. Din betalning är skyddad genom DebiTechs secure server software (SSL) som är ett program för säkra affärstransaktioner.

• A Andersson
    Pernillaa skrev 2009-09-08 16:06:39 följande:
    Det MÅSTE vara 30dagar innan förfallodatumet utgår. Undantagen finns på kravbrev men det är ju inte det här
    stämmer inte. förfallodatumet kan vara precis när som helst. det vanligaste är dock 30 dagar.
  • skorpionen80

Mmm, de är VÄLDIGT sega när det gäller att skicka. Har samma erfarenhet, dock inte lika sega som när de skulle skicka till dig.

Nästa gång betalar jag nog hellre några tior extra och får de snabbt om de krisar.

• avocadomacka
    skorpionen80 skrev 2009-09-09 14:53:42 följande:
    Mmm, de är VÄLDIGT sega när det gäller att skicka. Har samma erfarenhet, dock inte lika sega som när de skulle skicka till dig. Nästa gång betalar jag nog hellre några tior extra och får de snabbt om de krisar.
    Mm håller med. Det blir Lens-way nästa gång.

När jag beställde från dem senast så beställde jag en fredageftermiddag. Lördag förmiddag(!!!) låg linserna i min brevlåda
  • luftbulle

Har också dålig erfarenhet av yourlensen. Jag fick vänta en månad på mina linser, fakturan hade förfallit när jag fick hem den.

• grata

Jag har aldrig haft några problem med yourlenses, snabb leverans varje gång...

Svar på tråden förfallodatum om 2 dagar på fakturan :(