Skriver av mig lite.
Tradera är för dyrt att sälja på.
Reservationspris måste man ha ibland för man vill inte ge bort saken man säljer, man kan sätta priset direkt men då tycker folk det kanske är för dyrt redan och man får även några få bud.
Lägger man ut det för 1kr så blir folk mer intresserade för då ser dom att folk bjuder och det är något bra för fler vill ha det.
Reservationspriset var 40kr när jag sålde sist och så har vi avgiften för osålt objekt sedan frakt och så blir inte våran såld så förlorar man några kronor på att lägga upp det igen.
Sedan tar dom x antal % på det man sålt.
Borde dom inte kunna sänka priserna för deras sida finns det reklam på och kan få in fler besökare och då mer reklam intäkter.
Sen har vi dom som inte gillar att köpa via klarna, även en del säljare som inte använder det.
Så här vi dom som köper och tror man kan byta vara för att dom inte är nöjda.
Jag säljer inget på tradera längre för att dom är för dyra.
Jag är medlem på Facebook i en grupp som har över 125000 medlemmar.
Lyckades till och med sälja två fina skinnfotöljer för nästan 1000kr st när blocket säljarna tar 500kr för en fåtölj och soffa. Vi erbjöd hemkörning med släp(hyrde) och uppbärning till rummet denne ville ha dom i för att jag som säljare tycker man erbjuder det där lilla extra och det gör båda parterna glada.
Jobbiga med Facebook grupper är att folk tror att man ger bort saker, jag lägger ut till det priset som är vad jag själv anser saken är värd och inte oskäligt pris.
Exempel säljer en Logitech harmony 950 universal fjärrkontroll för 1000kr detta är halva nypriset som är 1990kr och då tror folk att man vill sälja den för 100kr och att man måste ta det budet och blir skit sura att man vill ha den summan man har satt och inte säljer till dom.
Det jobbiga är att man måste möta en del konstigt folk, man bestämmer en tid dom kommer inte alls eller väldigt sent så här har jag börjat sålla och försökt läsa av, blockeringar funkar, synd att det inte finns omdömen på köpare och säljare.
Så tradera funkar nog bättre för företagen som vill nå ut till fler folk men privatpersoner har dom förstört för med sina avgifter.
Sålde ett Ps3 med 16 st spel 3st handkontroller 1 fjärr för en summa på över 2300kr. 800kr för bara enheten med 1 spel och kontrollerna och 1 fjärr.
Enheten hade gått på tradera för 3-400kr och spelen fick jag ca 100kr st nästan, dom hade gått för ca 20-30kr st på tradera skulle jag tro.
Och 0 kr i avgift.
Jag hade kanske fått runt 1000kr för allt på tradera och så minus avgift på minst 100kr och tiden att lägga upp det tar och hålla på att skicka varje spel eller paket, hujedamej vilket jobb och frakten man måste dra av för annars köper ingen då bara den blir ca 150kr med posten. Så där hade det gett ca800kr för allt med avgift och med frakten jag hade fått betala.
Här hittade jag en köpare som betalar lite extra och får allt i ett paket bara några spel som inte var intressanta, köpte även spel som man hittade senare.
Spelen som blev över 3 eller 4 st dom gick också dyrt.
Trodde att jag skulle behöva ge bort dom då de inte såldes med något mer.
Så det blev billigt att köpa till ett ps4 pro.
Däremot sålde jag en ps3 ratt Logitech g27 för 2500kr på tradera, denna köptes ny för 1890kr i butik,hade i två år och fick 2500kr, jag fick betalt för att använda den :).
Det var innan Facebook grupperna hade startats.
Så köpte jag efterföljaren av ratten en Logitech g29 som funkar till ps4 för 1890kr också. Kostade runt 2990 kr annars nu ligger den för 2490kr.
Så det gäller att ha tur när man säljer och köper, men sätt ett skäligt pris och sälj inte för fjuttiga pengar, folk måste förstå att man inte får saker till vilket pris som helst och köpare sälj till det priset ni vill köpa det för kanske dra av lite för att få fler köpare.
Bara för att saken är använd behöver den inte vara sämre än en ny den är ju använd och har funkat varför ska man då ge bort den.
Sätter man för lågt pris kan man skrämma folk att det är skräp man säljer och bara vill bli av med.
Det är lite jobb med att sälja så varför ska man inte få betalt för Det? Som på jobbet det kostar att arbeta varför inte få betalt på fritiden det är din tid du avsätter för att någon ska kunna köpa varan, därför jag säljer till priset jag själv vill köpa det för och är värt.
Så jag har sagt Hej då till tradera för nu hittar man ordentligt folk som värdesätter en snabb och bra affär där båda är nöjda med det pris man sålt för.
Snålisar kan samlas på tradera där ni kan bjuda era fjuttiga kronor och tro att ni får köpa varan tycker jag.
Så kan vi andra som vill köpa nära, snabbt och till ett skäligt pris samlas på Facebook.