• Ela86

Hur gör man äggröra??

Jaa, jag e ju ingen kock.... Hur gör man??

• Svar på tråden Hur gör man äggröra??
  • MBert

Rör ihop ägg och mjölk (egentligen hälften mjölk och hälften grädde) i en stekpanna. Ett par matskedar per ägg brukar vara lagom. Salta och peppra.

• uniMog

Smält smör i en kastrull
    knäck ett antal ägg i och rör runt
    häll i lite mjölk och/eller grädde
    krydda
    Rör runt tills allt blivit en tjock röra.

Voila!

I can Cum Lauder
  • ModestyB
    Ela86 skrev 2009-09-08 19:14:26 följande:
    Jaa, jag e ju ingen kock.... Hur gör man??
    Vad vill du göra för äggröra? Min bästa är denna:

Knäck 4 ägg i en medelvarm stekpanna som du smält en klick smör i. Vispa samtidigt som du knäcker i äggen! Stek under omrörning bara precis till äggen stelnar. Pressa i en vitlöksklyfta, salta, peppra, häll i en skvätt grädde och hackade tomater, alt. en burk krossade som runnit av lite. Låt puttra en stund. Klart.

Det som är hemligheten är att äggen inte får stekas till de är torra, utan bara precis tills de har koagulerat ordentligt och precis är tillagade, annars blir röran torr och trist.
  • Ela86

Okej, men hur mkt ägg o mjölk? =)

• Ela86

Okej, vill inte ha några andra "konstiga" saker i, utan bara en vanlig äggröra =)
    Men mjölk i iaf? lite grann bara när jag knäcker äggen?

ModestyB skrev 2009-09-08 19:18:50 följande:
    Vad vill du göra för äggröra? Min bästa är denna: Knäck 4 ägg i en medelvarm stekpanna som du smält en klick smör i. Vispa samtidigt som du knäcker i äggen! Stek under omrörning bara precis till äggen stelnar. Pressa i en vitlöksklyfta, salta, peppra, häll i en skvätt grädde och hackade tomater, alt. en burk krossade som runnit av lite. Låt puttra en stund. Klart. Det som är hemligheten är att äggen inte får stekas till de är torra, utan bara precis tills de har koagulerat ordentligt och precis är tillagade, annars blir röran torr och trist.
  • uniMog

Typ 3 ägg 3 matskedar mjölk/grädde. Räcker väl till 1-2 pers beroende på hur hungrig man är och hur mycket man äter till.

I can Cum Lauder
  • Ela86

Okej, vad bra =) Tack så mkt!
    Det räcker alltså att knäcka de i stekpannan? Ni gör olika läser jag =)

• Tecken

Jag blandar alltid i en skål först.

• Lolion

Jag brukar vispa ihop ägg, mjölk, (eller grädde)(ca. 1 msk per ägg) salt och vitpeppar i en skål innan jag häller det i stekpannan. Steker det på medelvärme och rör runt hela tiden med stekspaden tills det börjar stelna lite. Jag tycker inte om när det är för rinnigt. Häll upp på en tallrik när du tycker det har lagom konsistens.

Svar på tråden Hur gör man äggröra??