• Imox

Viltspår någon som testat blodpulver

Hej!
    Håller på med viltspår med hundarna, köper blod i charken på ica.
    Men hittade blodpulver på nätet, någon som testat det?
    Antar att den inte är lika "bra" som vanligt blod eller märker hundarna någon skillnad. Vore spännande och testa eller smidig och ha hemma när man glömt att fylla på blodförådet i frysen hihi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-08 19:49
    www.fyrbent.se/details.php

• Svar på tråden Viltspår någon som testat blodpulver
  • mannehund

Nja, jag kör vanligt blod. Men det verkar ju praktiskt eftersom man inte behöver tina utan blandar till snabbt precis när man vill ha det.Jag brukar svära över mig själv när jag glömt ta upp ur frysen kvällen innan när det är en härlig spårdag och man bara vill gå ut och lägga på morgonen.... Vill inte tina i micron... Spolar man varmvatten på en hel burk blod för att tina så brukar jag kassera det som blir över, känns som slöseri... Köper du blodpulvret så skriv gärna hur det var, kanske kan jag bli omvänd om det får goda referenser!

• Imox

Känner mig lite skeptiskt inför pulvret, men som sagt dom dagar man glömmer tina eller inser att det är slut vore det super smidigt..
    Taxen märker ng ingen skillnad värre med russeln men ska nog testa en påse bara för att :)

• gaffsan

Om man fuktar blodpulvret måste det väl funka bra ?

• hundpuss

Lite OT men jag tycker att sådant är roligast att handla på ICA, mest för tanterna som står bakom en i kön, deras ögon, deras ansiktsuttryck....
    När man bunkrar upp med färsk kycklinglever, färsk kycklinghjärta, färska märgben etc etc... De lär ju undra vilken diet jag går på

Som sagt, lite OT , men det var min spontana tanke när jag läste tråden

• emeliasmamma

Enligt de instruktörer jag gått på kurs för så spelar det ingen större roll. Hunden går mest efter vittringen av den som lagt spåret men såklart även efter det som doftar. Men blod som blod... Men jag tycker inte det är så jobbigt med riktigt blod. Jag tar pet flaskor, har i ca 1-2 dl blod, lägger flaskorna på tvären i frysen. Då tinar den fortare sen... Bara att lägga i varmt vatten någon minut, eller så tinar det på vägen ut! Vilket som måste man ju köpa på sig vilket man än köper

• kimsi

Två vänner till mig är viltspårinstruktörer och de varvar blod och pulver och enligt dem märker de ingen skillnad på hundarna som spårar.

• Barbiegirl
    mannehund skrev 2009-09-08 20:06:21 följande:
    Nja, jag kör vanligt blod. Men det verkar ju praktiskt eftersom man inte behöver tina utan blandar till snabbt precis när man vill ha det.Jag brukar svära över mig själv när jag glömt ta upp ur frysen kvällen innan när det är en härlig spårdag och man bara vill gå ut och lägga på morgonen.... Vill inte tina i micron... Spolar man varmvatten på en hel burk blod för att tina så brukar jag kassera det som blir över, känns som slöseri... Köper du blodpulvret så skriv gärna hur det var, kanske kan jag bli omvänd om det får goda referenser!
    Det överblivna går ju faktiskt att frysa in igen efter upptining
    ☆*★AMELIA-06 ☆ BEBIS april-10☆*★
Svar på tråden Viltspår någon som testat blodpulver