• Anonym (finniga fia)

    Mitt ansikte har exploderat med finnar?!

    hej
    mitt ansikte har exploderat med finnar! Usch! Hur kommer det sej? Jag brukar få lite grann "en gång i månaden" men herre gud inte såHÄR. Jag skäms ju nästan nu tom. Känner mej som en tonåring på nytt. Kan man få mer finnar när man börjar träna? jag har börjat träna nu sen ca ett par veckor sen. Lite mer än bara promenader nån gång i veckan. Går nästan varje dag nu och gympar även. Mår jättebra i kroppen nu men huden i ansiktet gör det inte. Har börjat peela ansiktet och använder en nivea åerfuktande ansiktsmask som jag har över natten. kan det ha med det att göra?
    PS. jag är inte gravid. det är nästan bara på höger sida, bara ett par stycken på vänster, men ca 15 på höger. Hur länge dröjer det tills en finne försvinner? jag känner mig fruktansvärt ful! urk* :/ finns det ngt bra medel mot? ngt man kan ha på huden/äta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-08 22:46
    jag är 29 år, normalvikt, om det nyu har betydelse...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-08 22:50
    och en sak till.. använder ej mkt make up.. enb mascara, så inget på huden.

  • Svar på tråden Mitt ansikte har exploderat med finnar?!
  • Åsa skönhetsexperten

    Hej!

    Det är svårt att säga vad som gör att man får finnar, det kan bero på en rad faktorer, hormoner, kost, fel hudvård etc. Jag vet inte om du använder makeup när du idrottar? Det viktiga är att inte porerna täpps igen. De kan då bli inflammerade och finnar kan uppstå.


    Finnar kan uppstå vid en obalans i huden, den producerar för mycket talg och porerna täpps igen. Detta kan uppstå vid tex fel hudvård. Torkar man ut huden för mycket kan det bildas en rubbning och man producerar mer talg och på så vis ökar risken för finnar och acne. Du kanske tvättar och rengör huden mycket nu när du idrottar mer? Det är inte fel, men bara du använder rätt produkter så du inte torkar ut huden.

    En del studier visar på att snabba kolhydrater kan orsaka finnar. Socker, vitt mjöl och choklad tex. Även stress, för lite sömn och hormoner såklart kan vara orsaker.

    Se till att du använder hudvård som inte innehåller ämnen som täpper igen porer. Inga mineraloljor, ingen parfym och ingen alkohol som torkar ut. (REN, Dr Hauscka, Dermalogica och Ole Henriksen gör alla bra serier) Sätt upp håret när du sover, om du har lugg, se till att den inte ligger för pannan. Hårvax, spray, mousse kan även de täppa igen porer om man ligger på håret när man sover.

    Hoppas mina tips hjälper dig och lycka till!

    Mvh Åsa

Svar på tråden Mitt ansikte har exploderat med finnar?!