• kramhumlan

Någon som har koll på vad man kan begära i ersättning för skada på vingresa?

Vi kom nyss hem från en resa med Ving. Våran 2 åriga son skadade sig så illa på hotellet att han fick en fraktur i armbågen och blev gipsad första dagen.
    Vi hade valt ett barnvänligt hotell och fick nog det absolut obarnvänliga rummet på hela området.

Vi ville gärna byta rum men fick inget gehör på detta. Resan har ju inte direkt varit någon semester för någon i familjen. Lillfisen fick gå runt i gips från dag 1.

Någon som har liknande erfarenheter? Vi tycker inte att vi fått någon hjälp över huvudtaget och vill gärna höra om det är ngn som råkat ut för ngt liknande och om ni fått ut ngn ersättning från resebolaget eller försäkringsbolag/hemförsäkring etc.

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Någon som har koll på vad man kan begära i ersättning för skada på vingresa?
  • Mars2007

Tycker du ska ta kontakt med er konsumentvägledate eller vad det nu heter, finns en i varje kommun, de kan ge bra råd och tips om hur ni ska gå vidare med det hela.

• hotten

har du extra reseförsäkring så får ni (iallafall barnet å en vuxen) tillbala resan-ny resa pgav att syftet med resan blev förstörd. Så klart måste du ha läkarintyg osv..

hemförsäkringen - olycksfallsförsäkring kan ju ge för skadan (samt vårdkostnad) det beror ju helt på hurdanna försäkringar du har... skicka läkarintyg å kvitton så ser du vad som händer..

då du påtalat rummet redan på resan men inte fått nå respons så hoppas jag att du begärt deras blankett som du skrivit ner dina klagomål å bett de skriva under dessa, då har du en bra utgångspunkt.. OM det var så att rummet verkligen inte höll de som i katalogen utlovades..
    Men har du inte gjort detta så skall du naturligtvis skriva å berätta å skicka foton osv... men tror det kan vara svårt... men vet ju inte då du inte alls berättar vad som var fel..

• SVejsan

Lite nyfiken vad ett obarnvänligt rum är för något? Och hur det skiljer sig inom ett hotell...

Man åker till ett annat land och får vara beredd att rumsstandarder skiljer sig från hemlandet. Oavsett om det är ett hotell som är "barnvänligt" så saknas troligen barnspärrar, antihalkskydd i badkar, det kan finnas klinkersgolv som blir snorhala när dom blir lite blöta, det finns barkök med barstolar.

Hur skiljde sig rummet från rumsbeskrivningen i katalogen?

Eftersom vi inte vet vad som hände så kan vi ju inte spekulera i vad för del VING och hotellet hade i skadan och om det finns en chans att få något från dom. Däremot är det som hotten säger att det är Intyg och kvitton som gäller för att försäkra sig att få ersättningar för skadan.

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Vad du ska göra om du inte är nöja med resan är att reklamera. Det har jag gjort.
    Du skriver vad som du var missnöjd med och vad som inte stämde med beskrivningen av hotellet.

Du behöver inte alls gå via konsumentvägledare i kommun som nån skrev ovanför, det är bara 10 omvägar längre. Gå på Ving direkt så löser dom det ju.

Sedan betalar dom tillbaka några tusen.

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Ja visst ja, glömde ju skriva.
    Hade du reseförsäkring?

Ifall du inte har det och fick lägga ut pengar på plats så går det på hemförsäkringen och då får man även betalt för "förstörda" dagar. Iallafall om man har Folksam.

• skorpionen80

Vad konstigt. Vad hade ni för försäkring där nere? Var ni hos läkaren och fick läkarintyg på att ni inte kunde utnyttja resten av resan?

Vi hade Europeiska och fick tillbaka pengar några dagar efter att vi skickat in alla papper. Hur smidigt som helst! Hur det funkar med vanliga hemförsäkringen vet jag inte, lär inte vara lika bra villkor där gissar jag.

• kramhumlan

Hej och tack för alla svar och synpunkter.

Nu har vi varit hos läkaren här hemma i sverige. Ortopeden fick gipsa om efter att ha tagit nya röntgenbilder. Felbehandlad i spanien men inte helt tokigt som tur var.

Varit i kontakt med både Folksam där vi har hemförsäkringen och trygg-hansa där vi har sonens privata försäkring. Folksam ersätter en vuxen och barnets resa.

Kommer att skicka ett brev till Ving där jag kommer att framföra mina klagomål och ersättningskrav. Tror inte att någon hade tyckt att en mur som är 15 cm på insidan och ca 130 cm på utsidan precis utanför våran dörr e ok. Ren tur att det inte skett ngt dödsfall. Fanns varken staket eller ngt avgränsande. Svårt att förklara men jag har ett helt gäng fotografier.

Missade ju självklart att få mina klagomål underskrivna men jag har pratat med en och samma person på ving och skrivit ner tidpunkter då jag pratade med honom så jag hoppas att detta ska räcka.

Jag är först och främst ute efter att de ska åter gärda problem på plats så att det inte händer några fler olyckor. Hotellchefen erkände själv bristerna på att det ej fanns staket mm.

Tur i oturen att det bara är en arm, det kunde ju hänt ngt värre.

I och med att det är inom EU så behövde vi ej bekosta ngt på plats utan det sköts med försäkringskassan. Kanon.

Jaja. Vi får se vad dom säger på Ving. Jag hoppas iaf att det kommer upp ett staket.

• hotten

hmm "bekostas av försäkringskassan", menar du att ni gick till den allmänna vården, när ni hade kunnat anlita privata sjukhus genom hemförsäkringen?????

förstår att det är svårt att förklara å jag fattar iallafall ingenting av förklaringen Men man kan inte förvänta sig samma säkerhet med staket osv, osv utomlands står även i alla kataloger...
    Men självklart skall ni försöka få nått via ving oxå nu när olyckan skedde oxå, vem vet de kanske vill visa lite godvilja å bra reklam å ge tillbaka några kr, Men kan inte tänka miga tt det skulle behöva göra det.

• skorpionen80

Tyvärr så tror jag inte ni kommer få ersättning av Ving, det är sådant man har försäkringar till.

Svar på tråden Någon som har koll på vad man kan begära i ersättning för skada på vingresa?