En rullstolsfråga
Tänkte att här finns det folk som är kunniga på rullstolar.
Kan man komma fram med rullstol i snö? Räknar med att det kommer vara oplogat i vinter som vanligt.
Tänkte att här finns det folk som är kunniga på rullstolar.
Kan man komma fram med rullstol i snö? Räknar med att det kommer vara oplogat i vinter som vanligt.
Hejsan!
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där, vi kämpar med rullstolen även på vintern och svär över plogarnas okunskap för oss med rullstol och andra hjälpmedel..
Våran kille är 15 år och kan sitta i pulka men hur många pulkor är anpassade för vuxna? Inte många, vi har testa rund större som var helt oanvändbara som transporthjälpmedel.
Läste om att någon (kanske du?) frågade efter medar till rullen och låter ju jättesmart! Med snabbkoppling så man kan ta av den när man kommer in i affärer tex. Men jag får upp i huvudet att man borde kontakta arbetsteurapeften (ursäkta stavningen) och hjälpmedelcentralen anpassar det efter just er rulle.
Lycka till!
Snö är inte roligt. Vi bodde innan i åre där är det inte ngt problem då det alltid är plogat och lätt att köra vagn eller rulle. Nu bor vi söderöver i Trosa. Här är det förjäkligt när snön kommer kommunen är katastrofala på att ploga. Nu är det ju iofs sällan mycket snö men vi lser det med att ta upp tippskydden och köra rullen lite baklutad så att de främre hjulen inte tar i då går det oftast hur bra som helst att ta sig fram över dåligt plogade gator.Tycker också att rullen är mycket bättre att ta sig fram med i snö än en vanlig barnvagn. Med lillasysters vagn kör vi fast mest hela tiden om det är dåligt plogat.
Adams family:
Så är även våran teknik för att ta sig fram. =) Och jag kan hålla med om att rulle är bättre än vagn eftersom det är mycket mindre hjul på dom.
Att ta sig fram i en transport rulle (typ cross) borde vara lika jobbigt som en vanlig vagn! =S Tur att man inte har en sån iallafall!
Man kan få däck med mönster på till rullen. Det gör det mindre halt men är det oplogat så är det oplogat. När jag ringde och frågade varför de inte kunnde ploga en en lite väg på skolgården så A kom fram. Då svarade de mig att hon kunde ställa sig upp på skjuta på sin rullstol
Tyvärr är bilen nästan det enda alternativet. Ska vi "bara" gå en promenad och tillbringa ett lång stund utomhus använder vi sparken (det går att spänna fast D på sparkens sits), men det funkar ju inte om vi ska åka nånstans och sen gå in. Då får vi bära D.
Medar på rullstol vore praktiskt, men då måste de gå lätt att spänna loss och spänna på igen. Annars får ju barnet sitta kvar i rullen utomhus (eller bäras) om man måste gå in nånstans.
Har jobbat som assistent i många år och hos min brukare (ca 8 år) hade vi en rullstol på sommaren och en sulku på vintren, fungerade jätte bra men kanske inte finns till äldre...