• Dr Mupp

En rullstolsfråga

Tänkte att här finns det folk som är kunniga på rullstolar.

Kan man komma fram med rullstol i snö? Räknar med att det kommer vara oplogat i vinter som vanligt.

• Svar på tråden En rullstolsfråga
  • Misskrokodil

Hejsan!

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där, vi kämpar med rullstolen även på vintern och svär över plogarnas okunskap för oss med rullstol och andra hjälpmedel..

Våran kille är 15 år och kan sitta i pulka men hur många pulkor är anpassade för vuxna? Inte många, vi har testa rund större som var helt oanvändbara som transporthjälpmedel.

Läste om att någon (kanske du?) frågade efter medar till rullen och låter ju jättesmart! Med snabbkoppling så man kan ta av den när man kommer in i affärer tex. Men jag får upp i huvudet att man borde kontakta arbetsteurapeften (ursäkta stavningen) och hjälpmedelcentralen anpassar det efter just er rulle.

Lycka till!

• mamman i skogen

Snö är inte roligt. Vi bodde innan i åre där är det inte ngt problem då det alltid är plogat och lätt att köra vagn eller rulle. Nu bor vi söderöver i Trosa. Här är det förjäkligt när snön kommer kommunen är katastrofala på att ploga. Nu är det ju iofs sällan mycket snö men vi lser det med att ta upp tippskydden och köra rullen lite baklutad så att de främre hjulen inte tar i då går det oftast hur bra som helst att ta sig fram över dåligt plogade gator.Tycker också att rullen är mycket bättre att ta sig fram med i snö än en vanlig barnvagn. Med lillasysters vagn kör vi fast mest hela tiden om det är dåligt plogat.

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Misskrokodil

Adams family:

Så är även våran teknik för att ta sig fram. =) Och jag kan hålla med om att rulle är bättre än vagn eftersom det är mycket mindre hjul på dom.

Att ta sig fram i en transport rulle (typ cross) borde vara lika jobbigt som en vanlig vagn! =S Tur att man inte har en sån iallafall!

• Dr Mupp
    Misskrokodil skrev 2009-09-09 12:57:07 följande:
    Adams family: Så är även våran teknik för att ta sig fram. =) Och jag kan hålla med om att rulle är bättre än vagn eftersom det är mycket mindre hjul på dom. Att ta sig fram i en transport rulle (typ cross) borde vara lika jobbigt som en vanlig vagn! =S Tur att man inte har en sån iallafall!
    Jag har en Etac Cross

Men tippa rullen bakåt och köra. Det blir kul för maken, han tycker redan det är tungt utan att behöva tippa. (Vi har mycket backar).

Vagn vet jag ju att det är hopplöst, det är därför vi sällan använder vagn på vintern. Bebis sitter i sjal och större i pulka (ja vi sliter ut en pulka på en säsong, men mamma med foglossning ska nog inte sitta i pulka även om de fanns vuxenpulkor.)
  • catmat

Man kan få däck med mönster på till rullen.  Det gör det mindre halt men är det oplogat så är det oplogat. När jag ringde och frågade varför de inte kunnde ploga en en lite väg på skolgården så A kom fram. Då svarade de mig att hon kunde ställa sig upp på skjuta på sin rullstol

• Dr Mupp
    catmat skrev 2009-09-09 17:37:15 följande:
    Man kan få däck med mönster på till rullen.  Det gör det mindre halt men är det oplogat så är det oplogat. När jag ringde och frågade varför de inte kunnde ploga en en lite väg på skolgården så A kom fram. Då svarade de mig att hon kunde ställa sig upp på skjuta på sin rullstol
    Smart, för om man kunde gå och skjuta på sin rullstol hade man ju inte använt den.
  • Little Ms Chatterbox
    catmat skrev 2009-09-09 17:37:15 följande:
    aaså ibland undrar man... om den personen stod bakom dörren den dagen hjärnor delades ut.
  • regnbågsbaby
    Misskrokodil skrev 2009-09-09 12:10:51 följande:
    Hejsan!Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där, vi kämpar med rullstolen även på vintern och svär över plogarnas okunskap för oss med rullstol och andra hjälpmedel.. Våran kille är 15 år och kan sitta i pulka men hur många pulkor är anpassade för vuxna? Inte många, vi har testa rund större som var helt oanvändbara som transporthjälpmedel.Läste om att någon (kanske du?) frågade efter medar till rullen och låter ju jättesmart! Med snabbkoppling så man kan ta av den när man kommer in i affärer tex. Men jag får upp i huvudet att man borde kontakta arbetsteurapeften (ursäkta stavningen) och hjälpmedelcentralen anpassar det efter just er rulle.Lycka till!
    Detta är väl lite OT men men..

Hej! Det var vi som skrev och frågade om medar till rullstolen.. fattar inte att folk inte tänker på handikappade och hur man gör livet lättare för dom och deras familjer..det är ju ingen dans på rosor att ha ett handikappat barn..eller en handikappad familjemedlem oavsett ålder. Alla rullstolar är tunga och otympliga..man kan inte bo i vilket hus/lägenhet som helst för oftast är det för trångt eller så finns det ingen hiss...och man får inte flytta till hus med trappor för då får man ingen hjälp med lift upp för trappan.. inte ha vilken bil som helst..osv..

Vi har en liten Christopher som är 6 år som har en grav cpskada och är megasuper spastisk (såpass att han spänt ut katetern till baklofenpumpen 2 ggr efter varann) han sitter i en zitzi wave som han ofta spänner sönder nackstödet på.. baklofentabletterna är rena sockerpillerna.. så det är lite svårt att göra något med honom. Finns det någon här som har barn med liknande spasticitet? Hur ser er vardag ut då? *nyfiken*

Hur har ni det i er familj, med rulle hem och bil skola/dagis, bil och hur reser ni?
    Vi funderar på en utlandsresa men det är svårt att resa med honom..
    ♥Love och Stoffe ♥
  • ragatan

Tyvärr är bilen nästan det enda alternativet. Ska vi "bara" gå en promenad och tillbringa ett lång stund utomhus använder vi sparken (det går att spänna fast D på sparkens sits), men det funkar ju inte om vi ska åka nånstans och sen gå in. Då får vi bära D.
    Medar på rullstol vore praktiskt, men då måste de gå lätt att spänna loss och spänna på igen. Annars får ju barnet sitta kvar i rullen utomhus (eller bäras) om man måste gå in nånstans.

• Dr Mupp
    ragatan skrev 2009-10-03 09:13:49 följande:
    Tyvärr är bilen nästan det enda alternativet. Ska vi "bara" gå en promenad och tillbringa ett lång stund utomhus använder vi sparken (det går att spänna fast D på sparkens sits), men det funkar ju inte om vi ska åka nånstans och sen gå in. Då får vi bära D. Medar på rullstol vore praktiskt, men då måste de gå lätt att spänna loss och spänna på igen. Annars får ju barnet sitta kvar i rullen utomhus (eller bäras) om man måste gå in nånstans.
    vi har ingen bil, hade vi haft det hade det löst många problem.
  • OttarpsLisa
    regnbågsbaby skrev 2009-10-02 20:17:06 följande:
    ...
    Vi har en liten Christopher som är 6 år som har en grav cpskada och är megasuper spastisk (såpass att han spänt ut katetern till baklofenpumpen 2 ggr efter varann) han sitter i en zitzi wave som han ofta spänner sönder nackstödet på.. baklofentabletterna är rena sockerpillerna.. så det är lite svårt att göra något med honom. Finns det någon här som har barn med liknande spasticitet? Hur ser er vardag ut då? *nyfiken*Hur har ni det i er familj, med rulle hem och bil skola/dagis, bil och hur reser ni? Vi funderar på en utlandsresa men det är svårt att resa med honom..
    Hej!
    Jag ville bara tipsa om www.familjeliv.se/Forum-3-60/m47750952.html där det finns fler föräldrar som har problem med spastiska barn. Själva kör vi fyrhjuling i terrängen på vintern men det är inte lätt om man behöver gå av den.
  • Liljekonvaljblomman

Har jobbat som assistent i många år och hos min brukare (ca 8 år) hade vi en rullstol på sommaren och en sulku på vintren, fungerade jätte bra men kanske inte finns till äldre...

Svar på tråden En rullstolsfråga