• saragustafsson88

tillväxtultraljud?? är i v.30

hej! jag va hos bm i måndags o magen hade bara växt 1cm på 1,5vecka o jag ligger precis på kurvan nu så hon bokade tid för tillväxtultraljud, jag har även barnet jätte långt ner för när bm undersöker mej så känner hon barnet någon mer som har så?? bm sa även att jag kan få komplikationer efter förlossningen eftersom bebisen är så långt ner dvs. med kissandet o bajsandet. är de någon som fått komplikationer?? vet ej än om barnet har huvudet neråt men har mina aningar.. de är mitt andra barn jag väntar
    varför fick ni gå på tillväxtultraljud??
    hur mycket ska en bebis väga runt v.30??
    mvh sara

• Svar på tråden tillväxtultraljud?? är i v.30
  • 3 barns mamma84

Tror inte det är någon fara gumman.
    Du ska inte tro allt vad en bm säger.

• Ikkapikka

Vad hade du för SF-mått?
    Jag hade SF-mått 24 i v28, om det inte börjar bli högre till nästa bm-besök blir det antagligen tillväxtUL. Jag är lång (1,84) och bär också barnet långt ner. Kan det vara så att det ligger lite annorlunda?

• saragustafsson88

jag har varit på tillväxtultraljud o bebisen vägde 1200 när den skulle väga 1500 så ska på ultraljud igen den 24e för att se så den växer så den inte står stilla. bm frågade hur mycket jag vägde när jag föddes då sa jag 1200 o då sa hon att de är väl därför du får små barn.. hoppas bara på att den har vuxit tills nästa gång!!

• 3 barns mamma84
    saragustafsson88 skrev 2009-09-12 21:09:07 följande:
    jag har varit på tillväxtultraljud o bebisen vägde 1200 när den skulle väga 1500 så ska på ultraljud igen den 24e för att se så den växer så den inte står stilla. bm frågade hur mycket jag vägde när jag föddes då sa jag 1200 o då sa hon att de är väl därför du får små barn.. hoppas bara på att den har vuxit tills nästa gång!!
    Hmm det kan inte stämma isf är mina barn Onormala!!
    Jag vägde 3,6 g när jag föddes och 49cm

mina barn var
    1:a 4140g och 52cm
    2:a 5810g och 62cm
  • saragustafsson88

oki.. hon sa så iallafall men sen vet man ju inte hur mycket de är som stämmer av de dem säger.. min son vägde 2920g vid födsel.
    för dem tyckte han med va liten.. fast blodflödet va bra o moderkakan va bra så de va ju ingetting där!

• 3 barns mamma84
    saragustafsson88 skrev 2009-09-12 21:16:12 följande:
    oki.. hon sa så iallafall men sen vet man ju inte hur mycket de är som stämmer av de dem säger.. min son vägde 2920g vid födsel. för dem tyckte han med va liten.. fast blodflödet va bra o moderkakan va bra så de va ju ingetting där!
    Sen kan dom ju inte komma fram till 100% hur mkt eller lien bebisen kommer att väga som nyfödd
  • Emsan1988

Hej! Jag är gravid i vecka 30+1 idag, var på tillväxtultraljud i vecka 29+6, bebisen vägde 1325 g men var förväntad att väga 1577 g men den håller sin egen kurva iaf=) Tror inte du behöver vara orolig. Bm sa till mig att jag inte kommer få en 3 kg bebis utan mellan 2kg och 2,5kg. Jag vägde själv inte så mycket när jag föddes. Jag är inte speciellt stor i kroppen heller. Men du behöver nog inte oroa dig. 

• saragustafsson88

oki:) jag är inte stor heller är 156cm lång o väger 47 kilo när jag inte är gravid då heheh..

• saragustafsson88

till Emsan08: skulle du på något mera ultraljud lr??

• Soffiie

jag har 4 barn snart har fått två små barn och ett med normal vikt. dem vet ej varför.. 1450g 3450g och den sista 2505g. nu denna i magen ligger med på minus. får se hur mycket när ja går på nästa tillväxt på ons.
    För mig har jag fått förklarat att vissa kvinnor får små barn helt enkelt. så som vissa får stora barn,
    Jag är själv stor så på mig har det inte stämt med små får små barn

• saragustafsson88

till timrasmus: hur gick de med din unge som vägde minst hur länge fick ni vara kvar? låg hon/han i kövös?
    vilken vecka var du i när hon/han kom?

• SnipSnapSnut

Hej på er! Jag har gjort tillväxtul i v. 28+6 och 30+6. Första gången var bebis 19% minus och vägde ca 1140 g. I v 30+6 beräknades den väga ca: 1599 men skulle väga ca 1760 så då hade ju procenten minskat...alltså blivit bättre.

Jag undrar vad ni hade för mått på era...skulle vara så snällt om ni vill skriva vikt och mått. Jag har måtten från v. 30+6:

Huvud: 76,5
    Buk: 86
    Femur: 57,8

Jag får inte göra fler nu då måtten ju ökat...Hade så gärna gjort ett till då bebisen varit liten ända sedan rutin UL. Fick ni göra flödesmätning förresten?Mitt flöde var OK enligt BM....

• Emsan1988

saragustaffson88: Har inte fått tid för ett nytt ultraljud men ska göra ul på min livmoderhals den 24/9-09. Min livmoderhals är nämligen för kort.

• Soffiie

hej japp vi fick ligga i 4 veckor han föddes i vecka 31 + pga havandeskapsförgiftning, han låg i kuvös en dag sen klarade han sig i värmesäng i två veckor tills vi kunde va i vanlig säng då v ar det bara att han var tvungen äta mer innan vi kom hem . min andra lilla på 2505 hon föddes v 37 kom hem efter 2 dagar

• Soffiie

snip snap slut jag ska på tillväxt på onsdag lägger in mina värden då

• SnipSnapSnut

Åh vad snäll du är Det är lite svårt att komma ihåg dem bara om man inte ber att få dem utskrivna med sig hem

• Soffiie

hej var på tillväxt idag. nu låg bebeisen på -17% så jag fick en ny tid om två veckor.. även fast allt var bra flöde vatten mm, bebisens mått var

vikt: 1614g Men förväntad 1953g

BPD: 83,5mm
    AD: 82mm
    FL: 59mm

jag var i v 31+6 idag..

När jag väntade min flicka som är 11 månader idag då gjorde jag ul exakt samma vecka och så beräknades hon väga runt 1400 så denna lilla kommer nog ligga mellan 2500-3000 när den födds om hon följer denna vikt uppgång.

• SnipSnapSnut
    Soffiie skrev 2009-09-16 21:31:17 följande:
    hej var på tillväxt idag. nu låg bebeisen på -17% så jag fick en ny tid om två veckor.. även fast allt var bra flöde vatten mm, bebisens mått varvikt: 1614g Men förväntad 1953gBPD: 83,5mmAD: 82mmFL: 59mmjag var i v 31+6 idag..När jag väntade min flicka som är 11 månader idag då gjorde jag ul exakt samma vecka och så beräknades hon väga runt 1400 så denna lilla kommer nog ligga mellan 2500-3000 när den födds om hon följer denna vikt uppgång.
    Tack för att du delade med dig av dina mått! Huvudmåttet på mitt barn är ju väldigt litet.....det och lårbenet avviker mest. Jag undrar om du hann med och se på skärmen vilka mått som mest avvek från veckan och vilka/vilket som låg närmast riktig vecka?

Var det inte din lilla tös som hade en muskelsjukdom? Du skrev någonstans att hon hade korta lårben. Hur har det gott för henne nu?

Lycka till med bebis och utkomna barn
  • Soffiie

hej snipp snapp ..

min bebis är det amgen som aviker den är mager. lårbenen och huvudmåttet är för den veckan jag är i men hon är smal.

Angående muskelsjukdom har min dotter inte det utan det var graviditeten innan som slutade i v 22 hon dog i magen pga skelettsjukdom det syntes på ul åga väldigt för korta lårben och överarmar men det var väldigt avikande så om int eläkaren säger något till dig bör du inte vara orolig och som du ser är det 1.5 mm som skilljer våra barns lårben det är ingenting och din barns mage är större,,

Svar på tråden tillväxtultraljud?? är i v.30