• Lillsnörpa

Pigmentfläck?

Vår tvååring har fått en oval fläck kanske 3x2cm stor på magen där huden har en aningens annan hudton, lite, lite mörkare. Den är bara en aning annorlunda i färg alltså, hade den varit diffus i kanterna hade den nog varit svår att se.

Någon som varit med om något liknande??

Hon har inga fräknar eller fläckar för övrigt.

Har googlat lite och hittat lite men inte så mycket om pigmentfläckar och "café-au-lait" fläckar.

• Svar på tråden Pigmentfläck?
  • Elino

Hej!
    jag undrar samma sak. Min 16 månaders har en ljusljusbrun fläck i pannan vid hårfästet. syns knappt. Är det något som kan ploppa upp på fler ställen med tiden eller är det något slags födelsemärke? Upptäckte fläcken nu i slutet av sommaren. Har varit mkt noga med att skydda från solen, så det är nog inte nånting som kommit av mkt påverkan från solen. Hoppas det inte är ngt farligt. Får kolla med bvc nästa gång.

PUFF PUFF iaf.
    =)

• Pensée

Min son har en på kinden, en liten i nacken och på låret. Enl läkaren är det ofarliga pigmentansamlingar.

• Lillsnörpa

Vår lilla tjej är ju över 2.5 år och det har kommit nu så födelsemärke är det inte i vårt fall i alla fall. Tvivlar på solpåverkan i vårt fall också.

Intressant att fler barn har liknande. Har era barn haft det länge och förändras fläcken/fläckarna?

• jelena2

Min ena tjej har en stor svag "fläck" på magen och har haft ett tag. Hon är 3½ år. När min syster såg det så sa hon att hon hade likadant och att det försvann när hon var runt tio år. Kanske det är ärftligt?
    Tänkte visa fläcken på bvc på nästa kontroll, för skojs skull.

• Elino

Ok. Man blir ju lite orolig att det ska vara typ Michael Jackson-sjukdomen fast tvärtom.

• Lillsnörpa

Jag tror pigmentflläckar är helt ofarligt men man blir ju lite nyfiken Vi tänkte också visa det på nästa BVC besök.

Svar på tråden Pigmentfläck?