• skånetös78

Trasigt kylskåp, vad gör jag?

Förmodligen är det termostaten som strejkar, det har varit kasst i flera dagar men igår var det tvärstopp och det slutade att fungera helt och hållet. Kylen är 15 år gammal.
    Är det ens lönt att ringa någon som kan laga den, eller ska man sikta på att köpa nytt? Nån som vet ungefär vad lagningen kan gå på om det nu är termostaten som gått sönder?

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Svar på tråden Trasigt kylskåp, vad gör jag?
  • 071001

Jag hade siktat på att köpa nytt.

• skånetös78
    071001 skrev 2009-09-09 10:07:24 följande:
    Jag hade siktat på att köpa nytt.
    tack för hjälpen, ja det blir så..ringde en som reparerade sånt här och han sa att det minst går på 1500:- om det ens är fel på termostaten men risken finns att det är något annat fel och då är det lönlöst att laga! Så vi ska ut och kolla på nytt..tråkig utgift bara!
  • 071001

Skittråkigt! Vi står inför den utgiften på landet nu.

• husfru

Jag hade köpt en ny.
    En termostat är ofta en beställninsvara. så det kan dröja innan ni får en.

sen brukar det bli dyrt.

Om kylen är 15 år så drar den nog väldigt mycket el.
    Ni vinner på att köpa en ny på många sätt

• skånetös78
    husfru skrev 2009-09-09 11:11:03 följande:
    Jag hade köpt en ny.En termostat är ofta en beställninsvara. så det kan dröja innan ni får en.sen brukar det bli dyrt.Om kylen är 15 år så drar den nog väldigt mycket el.Ni vinner på att köpa en ny på många sätt
    Ja så känner vi också, borde iallafall kunna spara en del på ett köpa nytt..men då är det väl likabra att köpa ny frys också annars ser det väl lite tokigt ut kan jag tänka..Och om kylen pajat så kanske det inte dröjer så länge innan frysen också gör det, de är inköpta samma år..
  • FruCasparsson

1500 får du fräsha nyare begagnade grejer för :) Lägg till lite så får du frys också. Ett tips om kassan är skral är verkligen blocket.se. Folk tar knappt betalt för en del grejer!!

• skånetös78
    FrookenHedlund skrev 2009-09-09 11:20:06 följande:
    1500 får du fräsha nyare begagnade grejer för :) Lägg till lite så får du frys också. Ett tips om kassan är skral är verkligen blocket.se. Folk tar knappt betalt för en del grejer!!
    Ja Blocket är verkligen kanon men just i detta fallet så är jag lite skeptisk eftersom jag gärna vill ha garanti om något skulle hända..
  • FruCasparsson
    skånetös78 skrev 2009-09-09 11:30:34 följande:
    Ja Blocket är verkligen kanon men just i detta fallet så är jag lite skeptisk eftersom jag gärna vill ha garanti om något skulle hända..
    Ja, på så sätt kan det ju vara bra att köpa nytt ;)
  • isisisis

Ett 15 år gammalt kylskåp som går sönder?
    Svaret är enkelt-Köp nytt!
    Man lägger inte pengar på ett så gammalt skåp!
    Dessutom så drar de nya mindre el.
    Ett gammalt kylskåp är det som drar ordentligt med ström!
    Har du inte råd,så köp begagnat i gott skick.

Många renoverar sina kök,det är det rummet man helst lägger pengar på,så ofta kan man fynda fina begagnade varor till ett bra pris.

• jassikan

Jag hade satsat på ett nytt för även om det nu går att rep. till en överkomlig summa, vilket inte är säkert, så är väl bara frågan vad som händer sedan. Kylen är så pass gammal så det är bara en tidsfråga innan något annat går sönder i den.
    Och en gammal kyl är inte lika snäll mot maten, vi bytte ut våra för 4-5 år sedan. Och vi märkte direkt skillnad på hur maten klarade sig. Vi behöver inte längre slänga mat som bara legat i några dagar i kylen.

De nya brukar också dra mindre el. Så du kan spara in lite där också.

Man brukar beräkna att vitvaror håller cirka 10-15 år, men det är ju bara ett genomsnitt.
    Ett bra kylskåp kostar kring 6000:-, nytt från butik alltså.

Svar på tråden Trasigt kylskåp, vad gör jag?