• Jappen

Hur lång tid innan servering kan man laga en matig paj?

Hur lång tid innan servering kan baka en paj, alltså en matig paj?
    Kan man baka den dagen innan servering och funkar det att bara värma upp, ska ha dop snart och vill inte stå med det samma dag!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur lång tid innan servering kan man laga en matig paj?
  • MaddeMamman

Det går jättebra att göra 1-2 dagar innan och sedan värma i ugn. kom ihåg att kyla snabbt, förvara sedan i kyl.
    sätt sedan en plåt en bit över (falsen över) så torkar pajen inte ut i ugnen och det blir inte kondens på pajen. Ev kan man när den börjat bli varm igen hälla  över lite ägg/mjölk+ ost för att få en finare yta.

Aliquando et insanire iucundum est.
  • Evangeline72

Det borde fungera utmärkt. Så gör de ju på caféer. De bakar på kvällen innan och värmer upp dagen efter.

• Juppepuppe

Som de andra tidigare sagt. Inga problem.
    Du kan till och med göra den en månad innan och lägga den i frysen.

• Jappen
    MaddeMamman skrev 2009-09-09 13:05:52 följande:
    Det går jättebra att göra 1-2 dagar innan och sedan värma i ugn. kom ihåg att kyla snabbt, förvara sedan i kyl.sätt sedan en plåt en bit över (falsen över) så torkar pajen inte ut i ugnen och det blir inte kondens på pajen. Ev kan man när den börjat bli varm igen hälla  över lite ägg/mjölk+ ost för att få en finare yta.
    Tack för svar! Helt underbart!
  • Jappen
    Juppepuppe skrev 2009-09-09 13:08:50 följande:
    Som de andra tidigare sagt. Inga problem. Du kan till och med göra den en månad innan och lägga den i frysen.
    Kan man frysa dem? Shit, nu öppnas det upp nya horisonter för mig!
    Hur tinar man upp dem? I ugnen eller i rumstemp och sen ugn? Ursäkta alla dumma frågor men jag suger i köket!
  • MaddeMamman
    Juppepuppe skrev 2009-09-09 13:08:50 följande:
    Som de andra tidigare sagt. Inga problem. Du kan till och med göra den en månad innan och lägga den i frysen.
    Tyvärr blir den inte lika bra då tycker jag. Där jag arbetade gjorde vi tjocka pajer (4-5cm höga) och de har en tendens att vattna sig vi upptining.

Ts- visken sorts paj har du tänkt dig. Jag har nog gjort de flesta sorter med alla sorters ingredienser.
  • Jappen
    MaddeMamman skrev 2009-09-09 13:18:19 följande:
    Tyvärr blir den inte lika bra då tycker jag. Där jag arbetade gjorde vi tjocka pajer (4-5cm höga) och de har en tendens att vattna sig vi upptining.Ts- visken sorts paj har du tänkt dig. Jag har nog gjort de flesta sorter med alla sorters ingredienser.
    Ok, då kör jag på dagen innan i stället! Tack! Din hjälp är ovärderlig! Hade tänkt mig lite olika, någon med kassler, nån med lax och fräftor och kanske någon vegetarisk. Vet du någonstans med schyssta recept?
  • MaddeMamman

Recept använder jag nästan aldrig
    kassler och skinka ger bra smak men kassler är ofta vattning. Jag brukar göra så att jag steker till ingredienserna snabbt på hög värme (typ strimlad kassler). då får du bort en del av vattnet och risken att den "skär" sig är mindre. Lök och purjo är bra att steka först, likaså broccoli. tomater skärs och saltas lätt, läggs upponer på handuk så vätskan rinner av.
    räkor o kräftor är gott men var försiktig så de inte blir sega.
    För att det ska gå snabbare och bli bättre i ugnen så värmer jag mjölken (som ska blandas med äggen) till lite varmare än fingervarmt, lägg i de nystekta ingredienserna och rör i äggen(inte för varmt, då stelnar äggen direkt). smaka av med salt o peppar och lägg ev i riven ost.
    gör gärna pajdegen dagen innan så den får stå till sig. den är då lättare att kavla och kavla inte för tunnt, då rinner bara stanningen igenom om det går hål, för säkerhets skull kan man slå in botten i folie när man har förgräddat den. låt degen hänga över kanten så kan man ev skära till det när pajen är helt färdig.
    jag tar alltid lite mer ägg än vad som brukar stå i recepten

mina favorit fyllningar är:

fetaost som smulas i den varma mjölken+ägg, lägg urkärnade och avrunna tomater i botten med urkärnade svarta oliver och basilikablad

broccoli, kvibille gräddädel och skinka+ ost (äggstanning)

Avrunna skurna kronärtskocksbottnar (konserv) stekt purjolök, bitar av Hoeng himmelsblå o äggstanning, serveras med rödlök och klippt krasse

grovt riven morot och strimlad purjo som steks snabbt, strimlor av rökt lax, kapris och mycket hackad dill, tomat överst+ost (äggstanning)

• Juppepuppe

Det beror på vilken fyllning du har om de blir bra upptinade. Köttfärsfyllning till exempel blir jättebra. Tycker också att pajer med fetaost och oliver funkar.
    De som blir vattniga är ofta de som har skaldjur i sig, är min erfarenhet.

Brukar tina upp dem först, sen i ugnen

• Jappen
    MaddeMamman skrev 2009-09-09 22:09:31 följande:
    Recept använder jag nästan aldrigkassler och skinka ger bra smak men kassler är ofta vattning. Jag brukar göra så att jag steker till ingredienserna snabbt på hög värme (typ strimlad kassler). då får du bort en del av vattnet och risken att den "skär" sig är mindre. Lök och purjo är bra att steka först, likaså broccoli. tomater skärs och saltas lätt, läggs upponer på handuk så vätskan rinner av.räkor o kräftor är gott men var försiktig så de inte blir sega. För att det ska gå snabbare och bli bättre i ugnen så värmer jag mjölken (som ska blandas med äggen) till lite varmare än fingervarmt, lägg i de nystekta ingredienserna och rör i äggen(inte för varmt, då stelnar äggen direkt). smaka av med salt o peppar och lägg ev i riven ost.gör gärna pajdegen dagen innan så den får stå till sig. den är då lättare att kavla och kavla inte för tunnt, då rinner bara stanningen igenom om det går hål, för säkerhets skull kan man slå in botten i folie när man har förgräddat den. låt degen hänga över kanten så kan man ev skära till det när pajen är helt färdig.jag tar alltid lite mer ägg än vad som brukar stå i receptenmina favorit fyllningar är: fetaost som smulas i den varma mjölken+ägg, lägg urkärnade och avrunna tomater i botten med urkärnade svarta oliver och basilikablad broccoli, kvibille gräddädel och skinka+ ost (äggstanning)Avrunna skurna kronärtskocksbottnar (konserv) stekt purjolök, bitar av Hoeng himmelsblå o äggstanning, serveras med rödlök och klippt krasse grovt riven morot och strimlad purjo som steks snabbt, strimlor av rökt lax, kapris och mycket hackad dill, tomat överst+ost (äggstanning)
    FANTASTISKT!!!

Nu blir det paj-och dina råd är ovärderliga! Stort stort tack! Jag ska göra 2 pajer i kväll och "öva" lite!
    tack än en gång!
  • Jappen
    Juppepuppe skrev 2009-09-10 11:44:50 följande:
    Det beror på vilken fyllning du har om de blir bra upptinade. Köttfärsfyllning till exempel blir jättebra. Tycker också att pajer med fetaost och oliver funkar. De som blir vattniga är ofta de som har skaldjur i sig, är min erfarenhet. Brukar tina upp dem först, sen i ugnen
    Perfekt! Då kan jag göra köttfärspajen ett tag innan! Stort tack verkligen!
Svar på tråden Hur lång tid innan servering kan man laga en matig paj?