Recept använder jag nästan aldrig
kassler och skinka ger bra smak men kassler är ofta vattning. Jag brukar göra så att jag steker till ingredienserna snabbt på hög värme (typ strimlad kassler). då får du bort en del av vattnet och risken att den "skär" sig är mindre. Lök och purjo är bra att steka först, likaså broccoli. tomater skärs och saltas lätt, läggs upponer på handuk så vätskan rinner av.
räkor o kräftor är gott men var försiktig så de inte blir sega.
För att det ska gå snabbare och bli bättre i ugnen så värmer jag mjölken (som ska blandas med äggen) till lite varmare än fingervarmt, lägg i de nystekta ingredienserna och rör i äggen(inte för varmt, då stelnar äggen direkt). smaka av med salt o peppar och lägg ev i riven ost.
gör gärna pajdegen dagen innan så den får stå till sig. den är då lättare att kavla och kavla inte för tunnt, då rinner bara stanningen igenom om det går hål, för säkerhets skull kan man slå in botten i folie när man har förgräddat den. låt degen hänga över kanten så kan man ev skära till det när pajen är helt färdig.
jag tar alltid lite mer ägg än vad som brukar stå i recepten
mina favorit fyllningar är:
fetaost som smulas i den varma mjölken+ägg, lägg urkärnade och avrunna tomater i botten med urkärnade svarta oliver och basilikablad
broccoli, kvibille gräddädel och skinka+ ost (äggstanning)
Avrunna skurna kronärtskocksbottnar (konserv) stekt purjolök, bitar av Hoeng himmelsblå o äggstanning, serveras med rödlök och klippt krasse
grovt riven morot och strimlad purjo som steks snabbt, strimlor av rökt lax, kapris och mycket hackad dill, tomat överst+ost (äggstanning)