• snowy65

Hur hjälpa min tonåring

HJÄLP! Vad ska jag göra??

Min tonårsgrabb som alltid varit säker på sej själv, framåt, öppen, omtyckt, glad, positiv... ja listan kan göras lång, klarar plötsligt inte av att gå till skolan.
    Han har aldrig haft problem i skolan, varken med kompisar eller skolarbetet och har alltid trivts bra. Ändå låser det sej helt när han försöker gå dit nu, han får ont i magen, kallsvettas och blir panikslagen.
    Jag har tagit kontakt med en psykolog, självklart, men vill gärna höra om det är någon annan förälder som varit med om detta. Som kanske kan ge mej råd om hur jag hjälper honom på bästa sätt..
    Trots att jag har många egna barn och även flera bonusbarn är detta något helt nytt och jag känner mej lite handfallen och väldigt ensam...
    Är det mitt fel? Har jag för höga krav? Borde jag ha sett detta komma?
    Frågorna är många, hoppas någon har något bra att komma med.

• Svar på tråden Hur hjälpa min tonåring
  • Gummis

Tycker du ska kontakta skolan och se om det har hänt något speciellt där som helt plötsligt gör att han är så rädd att gå till skolan, känns som om något måste ha hänt.

• snowy65

Jag har hört både med skolan och sonen och det är inget speciellt som hänt. Det sonen sa var att han tycker det är jobbigt med att många ser upp till honom, han måste alltid försöka vara så duktig och schysst för "de andra gör som du gör" .
    Det är något han ofta fått höra i skolan av personalen och det kanske har blivit för mycket??

• Gummis

Kan ju vara så att han har höga krav på sig. Men försök att göra klart för honom och prata med skolan att sluta säga det till han. Han ska inte behöva ha magont varje morgon, då kommer skolan gå åt pipan. Han ska kunna gå dit och känna att det är kul och han mår bra där inte tvärtom. Jättebra att du bokat tid hos psykolog åt honom också.

• SIN74

Prestationsångest kan påverka rejält. Har han trycket på sig att vara den som alla ska se upp till är det inte konstigt att han ej orkar med. Han kanske känner att han inte kan leva upp till det helt eller har han kanske fått "duktighets-stämpel" av de andra.
    Vad säger han själv om det? Har han kontakt med skolkuratorn?

• redneck girl

har han råkat i luven på sina kompisar....kan man undra.eller har det hänt nått speciellt.

• snowy65

Nej han har inte råkat i luven på någon. Det kan nog mycket väl vara prestationsångest, men vad kan JAG göra för att hjälpa honom. Tid hos psykolog får han inte förrän om en vecka

• Gummis
    snowy65 skrev 2009-09-09 15:20:34 följande:
    Nej han har inte råkat i luven på någon. Det kan nog mycket väl vara prestationsångest, men vad kan JAG göra för att hjälpa honom. Tid hos psykolog får han inte förrän om en vecka
    Prata, prata med honom och lyssna på vad han säger, varför mår han dåligt, är det prestationsångest som enbart ligger bakom eller är det någon tjej som spökar eller något annat. Men gör också klart för honom att du inte ställer högre krav på honom än vad han själv gör och han ska bara ta det lungt, allt kommer att ordna sig. Skolkuratorn måste ha massor av tips att ge dig. Prata också med skolan och be han klassföreståndare prata med honom. Han/hon kanske vet något som han inte säger till dig och håll kontakten med dom. Skolsyster brukar också vara jättebra att lyssna och ge råd. Ibland bättre än både kurator och psykolog. Är hon på skolan känner hon också till eleverna och kan stöta på ett helt annat sätt än en utomstående person.
Svar på tråden Hur hjälpa min tonåring