• Pirripirri

Normala hormonnivåer - ingen ÄL

Fick tillbaks svaren på blodprovet idag. Har helt normala hormonnivåer för min ålder, men har trots detta inte haft mens/ÄL på ett år! Trodde jag skulle ha PCO, men tydligen inte. Har fått pergo utskrivet och hoppas nu på att jag ska lyckas med hjälp av dom.

Nån som varit med om detta? Hur väl lyckades ni med pergo?

• Svar på tråden Normala hormonnivåer - ingen ÄL
  • schwanger

Jo jag!

Jag var utan ägglossning/mens efter p-piller avslutet i ett år. Då utreddes jag, allt var bra. det fanns inget som var fel.
    Så fick jag pergo i dubbel dos. Första gången hjälpte det inte men andra gången, även då dubbel dos, ägglossade jag. Jag märkte inte av några biverkningar och trodde därför inte att det skulle funka. Blev gravid och fick sen en pojk.

• LiselottePCOS

PCO/S kvinnor kan ha normalt men högt teosteron och normalt men lågt SHBG som tillsammans ger en kvot som gör att ÄL uteblir. Du räknar ut genom att dela Testosteron med SHBG kvoten ska vara under 0,05 (hört av IVF läkare) ofta står det 0,086 som referensvärde.

Tog läkaren prolaktinprov?

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• MyImmortal

Hejsan!

Äntligen någon som skrivit en tråd som sitter i exat samma situation.
    Mina hormonprover var helt okej också, och det låter som att jag
    strax ska få börja med Pergotime jag med. Har ätit två kurer provera för
    att få en regelbunden mens, men det har inte fungerat. har du ätit
    någontin såsom provera? Mvh Anna

www.svartattbligravid.blogg.se

• Pirripirri

MyImmortal - skönt att prata med nån som sitter i samma båt. Fastän det förståss vore bättre ifall vi båda kunde ro i land Kanske kan vi göra det tillsammans....

Jag har ätit både primolut nor och provera, jag har fått blödningar av dem, men jag har inte fått nån spontan mens. Jag började min pergotime-kur 31 august. Har inte koll på om jag fick ÄL eller inte med dem, jag var lite för uppgiven för att ens testa. Borde få min mens i slutat av denna vecka, eller förhoppningsvis inte

• kattennizze

Jag har samma problem, alltså vad jag förstår normala hormonvärden men en ägglossningsrubbning. Jag har inte PCO, men det måste ju vara snarlikt. Jag fick pergo utskrivet men det slutade tyvärr med ett X i ena äggledaren. jag fick sedan barn med hjälp av IVF.

• Pirripirri
    kattennizze skrev 2009-09-22 16:12:51 följande:
    Jag har samma problem, alltså vad jag förstår normala hormonvärden men en ägglossningsrubbning. Jag har inte PCO, men det måste ju vara snarlikt. Jag fick pergo utskrivet men det slutade tyvärr med ett X i ena äggledaren. jag fick sedan barn med hjälp av IVF.
    Skönt med ett lyckligt slut i alla fall, men jag beklagar X:et. Hur reagerade du på pergo i övrigt? Ägglossade du på enkel kur? På vilken kur fick du ditt X?
  • hemlighetsfull 84

Hej
    Jag började med min första pergokur igår. En enkel kur p.g.a. lågt progrestrion =ingen ägglossning. Så jag hade ju inte riktigt normala värden men jag ville i alla fall bara skriva en snutt för att se hur det går för er.

Våra förhoppningar är ganska stora men är lite rädd att man kommer bli jätte besviken när mensen kommer. Men jag ska in nu varje månad och lämna blodprov för att se om ägglossning har skett... Ingen ägglossning så ökar de till dubbeldos nästa månad. Vi skulle försöka såhär i ca 3 månader och sen blir det väl antagligen Ivf om vi inte har lyckats...

• MyImmortal

Hej tjejen! Åh så spännande.. dig måste jag följa här på familjeliv... har aldrig hittat någon som står och stampar exakt på det ställe där jag och min sambo står, förräns nu förståss :) Gud vad intressant, jag hoppas verkligen att din mens INTE kommer denna månad.. och ja kommer hålla alla tummar för dig och tänka på dig så ofta jag kan. Nu vill vi verkligen att pergotimen ska bita på dig. Nu den första oktober så ska min mens efter proveran komma, men jag tror knappas att den gör det. Och jag hoppas faktiskt att den inte gör det, så jag får ägglossningstimulerande. För, vad gör det om man har mens om man inte har ägglossning :P Hoppas allt e bra med dig! Kramar Anna

www.svartattbligravid.blogg.se

• kattennizze

Pirripirri: Jag gjorde några kurer 2005, men inget tog sig. Sedan gjorde jag en ny 2007, kommer tyvärr inte ihåg vilken dos, men då fick jag mitt X. Enda anledningen till att jag gjorde en ny kur då var för att mitt nya landsting som jag flyttat till ville att jag skulle prova pergo innan de skickade remissen till IVF. Häromdagen var jag faktiskt till min IVF-läkare för att diskutera syskonförsök, och jag trodde att jag kanske kunde prova pergo igen för att slippa IVF. Men han rådde mig till att inte göra det eftersom jag redan hade fått ett X och det var ökad risk för att få det igen i den enda äggledaren som jag har kvar. Och jag riskerar aldrig att få ett x till, det är helt vidrigt och livsfarligt. Så nu går vi på IVF direkt. Hoppas det går bättre för dig!!!

Svar på tråden Normala hormonnivåer - ingen ÄL