• Nalle Puh73

Hur göra en god sås utan mjölkprodukter till köttfärsbiff

Tänkte göra köttfärsbiff till middag men är helt värdelös när det gäller göra egen sås. Alla färdiga innehåller ju mjölk så jag skulle behöva lära mig göra en god sås som funkar till köttfärsbiff, köttbullar m.m.
    Är det någon som har ett bra recept som jag kan få? Har havregrädde hemma om det funkar?

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Hur göra en god sås utan mjölkprodukter till köttfärsbiff
  • uniMog

när du stekt biffarna så häller du på lite vatten i pannan (eller formen om du gör i ugn) och rör runt så att du får en sky. Häll över det i en kastrull

Späd ut med mer vatten, buljong eller fond. rör ner lite maizenaredning (eller blanda ut potatismjöl med lite vatten i ett glas och rör ner i såsen) tills allt tjocknar.

Krydda efter smak, jag tycker det räcker med lite peppar och ev. salt.

I can Cum Lauder
  • uniMog

öhm... biten där du ska låta allt koka försvann...

rör ner lite maizenaredning och låt allt koka tills det tjocknar ska det stå

I can Cum Lauder
  • brummagumman

Jag gör biffar med tomatsås ikväll Krossade tomater, lök (ta det du har hemma men schalottenlök tycker är jag godast), vitlök, salt peppar, basilika, socker, balsamvinäger och en skvätt olivolja. Bara att ta efter behag och smaka av eftersom. Godare ju längre den får stå och puttra!

• Kinya

Hommus är jättegott till köttfärsbiffar. Finns färdig att köpa i affären som är god.

• Nalle Puh73
    Kinya skrev 2009-09-10 14:19:51 följande:
    Hommus är jättegott till köttfärsbiffar. Finns färdig att köpa i affären som är god.
    Vad är det för nåt?
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • hilah

Jag blandar skyn med sojagrädde (havregrädde blir lika bra) och lite kinesisk soja (för sältan och färgen) och reder med majsmjöl. Blir jättegott

• 4u2

Om du ska ha helt mjölkfritt kan du inte använda majsenaredning, det innehåller mjölksocker(laktos)

man kan följa vilket recept som helst och byta ut mjölkprodukter till havre eller soja produkter.
    jag brukar göra på Oatlys havregrädde.

• Kinya
    Nalle Puh73 skrev 2009-09-10 15:06:54 följande:
    Vad är det för nåt?
    Hommus är en kikärtsröra som är vanlig i mellanösterna. passar utmärkt till köttfärsbiffar och gärna med något gott bröd.

sv.wikipedia.org/wiki/Hummus

Som sagt, de flesta matbutiker idag har färdig hommus som är god. ICA har två olika märken, en som står i hyllan med utländska produkter och en som står i kyldisken i en hylla ovanför köttet. Den i kyldisken finns med lite olika smaksättningar bl.a. svarta oliver men också naturell.

Gott och nyttigt är det!
Svar på tråden Hur göra en god sås utan mjölkprodukter till köttfärsbiff