Göra egen halsduk
Jag skulle vilja göra en halsduk, sticka får det väl bli då. Men jag har försökt att lära mig sticka, jag kan inte förstå det!!!
Något bra tips? Någon bra hemsida?
Jag skulle vilja göra en halsduk, sticka får det väl bli då. Men jag har försökt att lära mig sticka, jag kan inte förstå det!!!
Något bra tips? Någon bra hemsida?
Gå till biblioteket och låna en bok. Det finns bra stickbeskrivningar i alla böcker utom de mest avancerade. En halsduk är nog det absolut enklaste man kan göra, så det fixar du om du bara vill! Lycka till med pysslandet!
Gratismönster
http://www.garnstudio.com/lang/se/search.php
finns även på
www.jarbo.se
ABF har bra kurser!
Det enklaste och roligaste du kan göra är en trekantssjal på grövre stickor. Det är vad jag har använt mig av när jag undervisat i stickning. Det går snabbt och du ser resultat direkt till skillnad mot halsduk som bara tar lång tid.
Gå in på här www.garnstudio.com/lang/se/skole/strikk_index.php och se hur du gör upplägg och räta maskor. Väldigt pedagogoskt.
Sen börjar du på stickor 9 - 12 (välj vilket som) och ett ganska tunt eller normalt garn.
Lägg upp 3 maskor och sticka 2 varv, sen börjar du öka varje gång du startar ett nytt varv genom att sticka 1 maska, sticka två maskor i en maska (bekrivningen finns på garnstudiosidan) sen stickar du varvet ut och gör likadant på nästa varv. Det går jättesnabbt och du är färdig med en sjal på en kväll (när du fått upp värmen)
Man kan göra den i mohairblandat garn, blir helt fantastiskt.
Lycka till!
hej pebblas.. att lära sej sticka är inte alltid så kul o kan vara såå tålamodsprövande,, försöker själv lära min dotter att sticka men hon blir arg när det inte går.. hon kan fingersticka så det gör hon.. men då kom jag att tänka på att det finns något som heter quick knitt.. är som en rund plastring med piggar på som du fäster garnet i.. sen är det samma teknik som fingerstickning men det ser ut som att det har blivit stickat på vanligt sätt.. vi har lyckats få ihop en halsduk men hjälp av quick knitt.. du kan hitta quick knitt på bla panduro. finns olika storlekar.. den lilla som jag tror är 6 cm passar till barnvantar o tossor.. den lite större till benvärmare,mössor o halsdukar.. men dom har även en större som är oval som passar till ponchon o annat.. lycka till med din halsduk..