• Vildvittran

SAAB 9-5 eller 9-3??

Vi ska köpa en extra bil och funderar på någon av dessa SAABar, ej kombi! Årsmodell runt -99. Nu undrar jag hur mycket bensin de slukar (är det verkligen någon skillnad på dessa) och vad ni tycker om komforten i era bilar... För-/nackdelar med de olika modellerna... Det är såååå svårt att välja , båda är så fina...

Någon som kan dessa bilar o vill dela med sig??
    Tack på förhand

• Svar på tråden SAAB 9-5 eller 9-3??
  • tuttifrutti78

Hur mkt bensin de slukar o annan matnyttig info hittar du på konsumentverkets hemsida.. Där finns en länk till bilar... Jättebra... du kan jämföra 9-5 och 9-3 eller vilka märken som helst.. Det som är bra är att sidan är ju helt oberoende bilfabrikanterna.. try it!

• Vildvittran

Ok, jag ska genast dit o snoka runt... Tack för tipset

• Belsebub

´Vilken modell av 93 resp 95 funderar ni på? det är rätt så stor skillnad ifråga om komfort, körglädje och driftkostnad ? (för att inte tala om underhåll)

Men om jag fick välja...och den årsmodellen... så skulle det bli en 180 hk 93, manuell. Bensinförbrukningen ligger på ca 0,4-0,6 landsväg och 0,5-0,8 stadskörning.
    Det beror mycket på hur bilen är skött. Växellådan är lite av en akilleshäl så känn efter noga på koppling och växling. Urtrampningslagren kan gå lite då och då oxå. Vill man vara lite säkrare på växellådan, välj en automat, men då går soppaförbrukningen upp en aning.

• Vildvittran

Belsebub- vet inte riktigt vilken modell vi vill ha, gärna någon som är bensinsnål. Utseendemässigt så spelar det ingen större roll vilken det blir... Var o provkörde en SAAB 9-5 SE 4D 2.3T -99, idag o den var såååå skön att köra + att den hade lite smått & gott utrustningsmässigt... Bl.a värme i baksätet
    Bilhandlaren menade att bensinförbrukningen var lika stor/liten på både 9-3 o 9-5 stämmer det??

• Belsebub

Nix det stämmer inte riktigt. Bensinförbrukningen är lite högre på 95:an OM de två modellerna är likvärdiga i slitage.

Ja... 2.3:an är jättefin! och visst är det riktigt nice...men om det är ekonomin ni har i åtanke så glöm inte bort att bilen är snart 7 år gammal. Hur långt hade den gått? Är det en utav "inbytesetaxibilarna" som saab har en del utav just nu?

• Vildvittran

Den hade gått 14.000 (tror jag att det var) o var fullservad... Svårt Det fanns vissa bilar (f.d taxibilar) som hade gått typ 30.000!!!!

• icka78ngelica

Jag har en 9-3 2,0 sport -99.. Med skinn o div utr. Den drar ca 0,9 men är rolig att köra och man kommer om de andra bilarna snabbt! Bagaget är stort. Jag har två barn och syskonvagn!

• Mamma2001

jag personligen tycker 9-5an är snyggast
    använde den genom min mans jobb förrut och den är kanon tycker jag,en sedan alltså,inte kombi! Sedan är även mkt finare än saabs kombi med...

vad den drar vet ja inte men under litern iaf

• gry

Jag håller med mamma2001, 9-5an är klart snyggast, men det kanske inte alls är viktigt. Vi har en 9-5 aero kombi och den är kalasskön att köra, sedan har vi en 9-3 också men det är den nya sportsedanen och den tycker jag är skitsnygg, jätteskön att köra. Den gamla 9-3 har jag inte kört så den vet jag inte så mycket om men jag hade valt 9- eftersom den är mycket snyggare.

Lycka till

• gry

9-5 ska det ju stå på slutet.

• pjocke

Ska man inte ha en kombi ska man ha en 9-3, gärna sportmodellen för den är så jävla mycket snyggare. 9-5 sedan ser fan inte klok ut...

• HaJoMi

Vi har en 9-3a -99årsmodell. Passar oss bra, men har du som vi långa kompisar så skaffa en 9-5a Inget bekvämt baksäte om det är tänkt till annat än barn Men är det tänkt som en andra bil tycker jag du ska låta ekonomin styra - bilen att till för att köras, vill man ha något snyggt köper man ett smycke

• Vildvittran

Kan nu meddela att det blev en SAAB 9-5 , 2.3... Den var såååå otroligt skön att köra och sååå snygg! Den är utrustad skinnsäten, dubbla solskydd, mugghållare fram & bak, stolsvärme bak m.m... Barnvagnen går att lirka ner, det är ett stort bagageutrymme.
    Vi är sååå nöjda

Svar på tråden SAAB 9-5 eller 9-3??