• Anonym (82:a)

Ont vid sex. Gravid,snälla svara!

Jag är gravid för första gången och är nu i vecka 17.
    I vecka 6-7 började göra jätte ont när min kille trände in i mig och sved väldigt mycket efteråt..

Tog upp detta med min bm i vecka 8,hon sa att jag kanske inte varit riktigt redo med tanke på illamåendet och rekommendera glidmedel.

Provade detta...gjorde lika ont. Avakatade några veckor för att "vila" slidan och provade igen...lika ont.

Sökte i vecka 14 för misstänkt svamp,läkaren såg inget...rekommenderade uppehåll..

Vi har haft upppehåll..men ändå,försökt ta upp det igen med min bm men hon verkar inte tycka att det är nåt problem " Ha inte sex då"

Men jag tycker verkligen det är jätte jobbigt...hur länge ska det vara så här? Nån som känner igen sig?

Jag har lust och jag känner inget obehag vid smekningar på utsidan och orgasm kan jag fortf få lätt.

Jätte tacksam för alla råd och svar!

• Svar på tråden Ont vid sex. Gravid,snälla svara!
  • Sarilariz

Jag fick ont av sex under senare graviditet. Använde vi glidmedel och han trängde in JÄTTEFÖRSIKTIGT gick det bra.

Långsamt myssex med mkt glidmedel fungerade för oss.
    Lycka till!

• drömhus

Ni får väl testa lite då och då och se om det går över och tills dess ha oralsex med varandra. JAg förstår att det känns jobbigt, men se det positivt - du vill ju i alla fall ha sex!

• Anonym

Gör det ont så kanske det beror på nått = Avstå.
    Vi hade inte sex under hela grav. Sånt får man ta

• T och S

hej TS! jag har haft mkt ont vid sex genom hela graviditeten..ända deån jag plussade. visst ibörjan kände jag mig värdelös o försökte ``vara medgörlig ändå för att göra sambon nöjd.. iom att han alltid haft större sexdrift......men det funkade bara inte:o( det svider o bränner med en gång. visst det har funkat ngn gång med sex men nej..inget att föredra. jag försöker hellre tillfredställa o tillfredställas oralt och visa genom MYCKET mera smek o mys istället för sex. nu är jag i v35 och smärtan har inte avtagit så det e fortfarande bara mys som gäller.

så du är inte ensam om detta. hitta andra alternativ till sex istället om det gör ont.

• emmisss

Det är jättejobbigt jag vet, jag har det året om varje dag sedan jag var 17. Vestibulit är det jag har...kan inte heller genomföra ett samlag har aldrig kunnat, förutom i ett halvår efter jag blev av med min oskuld.

När man är gravid kan man inte få väldigt sköra och torra slämhinnor? Det är ofta det som gör att det gör ont för många...

Ha inte sex om det gör ont. Problemet är att när du väl ska börja ha sex så kommer du spänna dig och vara berädd på att det ska göra ont, vilktet i sin tur gör att det gör ont, för att du inte är avslappnad!

Jag tipsar om i början att ta det försiktigt, använd glidmedel, börja med fingrar mindre dilosar om ni vågar ta in det i sexlivet, eller prova själv, mest för att hjärnan ska förstå att det inte gör ont m.m Jag lovar att det finns andra sett att ha sex på än penitrerande. Jag vet jag har inte haft det på lääänge, jag är nu 25 år. har haft vestibulit i snart 9 år.

Främst av allt prata med din man så att ni inte hamnar i en situation där du inte vågar kramas eller mysa för att du är rädd att det ska leda till samlag, och då blir det så jobbigt att säga nej m.m Där kan man snacka om att det kommer träta på er relation.... att inte ha samlag i en relation är en stor grej, men inte större än att inte våga närma sig sin man. :)

Tack ni som svarat!

Jag känner absolut ingen press från min man, han är väldigt förstående..vilket är jätte skönt då vi varit tvungna att ha några veckor uppehåll.

Även om han är förstående så blir det ändå att jag tar ett större "kliv" ifrån honom än jag behöver.
    Vill inte kramas och mysa för mycket så jag måste dissa honom.
    Vi har haft oralsex och smekt varann som alternativ till sex men det är ju inte samma sak....vill ju veta vad detta beror på. Kan det vara nån infektion? I såfall hur upptäcker jag detta? Kan det var skadligt för bebisen?

Emmisss : Jag tror precis som du att jag är så inställd på att det ska göra ont nu att jag säkert spänner mig ännu mer.

Vestibulit har jag hört talas om,finns det ingen hjälp att få? Kommer det alltid vara så?

• Sarilariz

Har läst att vestibulit brukar bli mkt bättre efter att man fött barn om det nu är det du har.

• emmisss

Det är inte säkert inte vestibulit du har... har du inte haft det innan så...

Nope mot vestibulit finns det inget "botmedel" mot. Man lever med det och lär sig leva med det. Det finns vissa saker som kan underlätta, smörja med Locobas eftersom man ofta har torra sköra slämhinnor när man har vestibulit. Försöka sova naken, lufta, tvätta med parfymfritt tvätt medel... men det är bara spekulationer...

Det jag dock vet är att just vestibulit har en dendens till att försvinna när man föderbarn, om det har med att tankeställningen ändrat "om jag kan trycka ut en unge så borde jag kunna få in en snopp" :) eller om man förstör nerverna soppas att det onda försvinner...

Men prata med din man, även om det att du tycker det är jobbigt ibland att vara nära honom... så han inte tror att du stöter bort honom utan anledning....

• Anonym (Christine)

Hej Anonym (82a)!

För mig är det exakt samma sak som det du beskriver. Det bränner tom efter att gynekologen fört in VUL-staven.

Känns ....brännande och det håller i sig länge, det är verkligen inte på ett ställe utan "tar över" hela underlivet.

Just nu skippar jag sex, men ska kolla i nästa vecka om det kan vara Vaginit (min gynekolog sa att det ev kan ge de symptomen)

Hoppas det reder ut sig för oss...

Vaginit? Vad är det? Kan man behandla det? Aldirig hört talas om...

Jag känner oxå så när dom varit inne med staven...aj aj.

Är du gravid Christine eller fått besvär ändå?

• Anonym (Christine)

Nja jag är i ett mycket märkligt tillstånd :)

Fick reda på i fredags att jag hade ytterligare en MA och fick Cytotek för att sätta igång allt. Stor blödning, massa smärta. Skulle på återbesök i onsdags hos min vanliga gyn för att kolla att allt var ute -då hittade hon vad hon tycker ser ut som ett levande foster i v. 7+4.

Vet dock inte förrän på Torsdag om det stämmer helt.

MEN, förra grav (som slutade i MA) hade jag samma problem med smärta vid sex. Efter MAt återgick allt till vanligt igen (ingen smärta)

Jag har frågat min gyn om jag kan ha någon infektion (urinvägs eller annat) som orsakar smärtan och missfallen. Både hon och akutläkaren sa att det inte finns några samband mellan urinvägsinfektioner och missfall och att smärtan kan orsakas av vaginit.
    Ser nu att det kallas vaginos (kärt barn har många namn?) Karaktäristiskt för det är fisklukt, något min gyn inte tyckte jag hade men hon sa att jag kan få testa för det iaf. Så på Torsdag ska jag få testa.

Hoppas det går bra för dig och din partner, och fråga fråga fråga hos gyn/mvc för vi kan väl knappast vara ensamma om det här?!

Kram!

• Anonym (Christine)

Just det -vad jag upplever är någon typ av tillfällig vestibulit. Allt stämmer, det känns som om hela slidan "drar ihop sig" (när jag testar själv får jag inte in ett finger utan att det gör ont).

Från sajten 1177.se:

"Om man har vestibulit och är gravid brukar besvären försvinna efter förlossningen. Det beror på att den höga hormonnivån under graviditeten gör slemhinnorna i slidöppningen tjocka och att de tänjs ut när man föder via slidan."

Det står också att man kan använda xylocain

...fortsätter leta svar :)

• Rasmus lost

Hej! Min älskling får jätte ont när vi har sex. Det är inte kul då man inte vill att hon ska ha ont.

Hejdå alla monster diggare!

• Tittar
    Rasmus lost skrev 2014-06-25 15:20:21 följande:

Hej! Min älskling får jätte ont när vi har sex. Det är inte kul då man inte vill att hon ska ha ont.

Hejdå alla monster diggare!

Jaha, efter den beskrivningen kan jag ställa en MYCKET exakt diagnos, det kallas, ont.

Skämt åsido, vaginalt sex vid graviditet kan göra ont vid vissa ställningar beroende hur fostret och livmodern trycker mot nerver, testa att byta ställning och använd glid!
Svar på tråden Ont vid sex. Gravid,snälla svara!