• ellastina

Tidiga tänder?

Hur tidigt kan bebisar få tänder egentligen? Min son är snart tre månader, tolv veckor igår och har börjat tugga frenetiskt på sina händer. Jag känner knottror i munnen och ser två vita prickar, en uppe och en nere. När fick era barn tänder?

• Svar på tråden Tidiga tänder?
  • Cia o krabaten

8 resp 5mån, men båda började tugga på händerna runt 3mån.

• luckyme83

min lille kille började få sin första tand när han var 3 månader, såg då en liten prick...han blir 5 månader den 26 och fortfarande syns bara en liten prick..så lång tid verkar det ta =/

• Menhir

Barn kan födas med tänder, antingen de vanliga mjölktänderna eller en eller flera extratänder. En av mina småbröder föddes faktiskt med 4 tänder men det är ganska ovanligt.

Vanligen är det tänderna i underkäken som kommer först, de vita prickarna du ser behöver inte vara tänder, många småbarn har knottigt tandkött.

Om det är besvärligt för honom så kyl bitleksakerna, det brukar kännas skönt att bita på.

Menhir, leg tandläkare

• Tjohalia

Att dom tuggar på händerna har med åldern att göra och inte tänderna, dom flesta barn gör så i den åldern, även mina barn gjorde det och dom var 7 respektive 8,5 månad innan dom fick tänder.
    Men visst är det fullt möjligt att få tänder vid 3 månader, det finns ju tom bebisar som har tänder när dom föds!

• Ohanna

Min lilla tjej fick tänder vid 3 1/2 månad så visst kan det va tänder! Hon började tugga på nappen istället för att suga redan vid 6 veckor och slutade aldrig tugga på händerna som de gör när de är nyfödda och hungriga. Dregla massor börjademhon med vid 6-8 veckor och sen dök tänderna upp strax efter 3 mån! Ser ut som små vita "risgryn"- enklast är att sticka in fingret och känna efter och jämföra med övriga ställen på tandköttet- känns det hårt är det tänder!

Vissa barn föds ju med tänder oxå, så 3 mån är ju inte jäte tidigt även om det vanligaste är att de första kommer vid 6-8mån

• Bombus

Jag vet vänner vars barn har varit 2 månder... och 2,5 månad =)

• Stårschan

Min gammelfaster lär ska ha haft en tand redan när hon föddes, påstår hon.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • ellastina

Tack för alla svar, gulliga ni! Vi får väl se hur det utvecklas här... ;)

• Mullbäret

Min dotter fick sin första tand precis innan hon blev 4 månader. Nu är hon 7 månader och har precis fått sin åttonde tand!

Som tur är verkar de inte störa henne det minsta.

• LillaFlingan

vår pojke fick sin första tand för 2v sen, precis 4mån gammal..
    hade då hållt på o tuggat frenetiskt iaf i 1-1½mån..

märkte först en bula.. sen sprack tanden igenom..
    nu 2v senare exakt så har tand nr2 precis spruckit igenom..

luckyme83: om du inte känner nåt vasst lr hårt som en tand så har ditt barn inte fått tänder ännu.. de växer ju fram väldigt snabbt lixom när de väl brutit igenom...

• Längtan efter liten

Min son är 2 veckor och föddes med en tand... Knepigt men sant

Längtan efter liten är stor
  • subrosa

Min son fick sin första tand när han var 3 1/5 månad , nu är han 7 månader och 6 tänder har kommit upp, men alla barn utvecklas olika och inget är onormalt!

• badrap

Hallå.. kan man kanske liva upp denna tråd lite?!
    Hann starta en egen utan att kollat runt.. För jag upptäckte idag att båda mina dotters hörntänder börjat komma fram och hon är en månad gammal...

Är inte det väldigt tidigt och brukar inte framtänderna komma först?!

Vad är era erfarenheter?

• tulip79

Sonen var 3,5 mån o dottern nästan 6 mån när de fick sina första tänder. Dottern fick de fyra längst fram (uppe&nere) först, sen kindtänderna o sen tänderna emellan dem. Sonens tänder tror jag kom som de sitter.

Svar på tråden Tidiga tänder?