• Lilaa

Hjälp! han slog sig i läppen.

Hjälp! vad ska jag göra? min son på 11 månader stod och hoppa vid bordet och slog sig i munnen nyss. Han började blöda men tänderna är ok men han har ett sår under överläppen. Ska jag oroa mig och åk till akuten eller ta det lungt, kommer det läka av sig själv?

• Svar på tråden Hjälp! han slog sig i läppen.
  • mollo

sitter det i läppkanten eller på läppen?

min son slog sig när han var liten och bet sig i läppen. men om läppkanten är ok. (där man målar med läppenna) så är det ingen fara sa dom. om det inte är riktigt stort dvs.

• 5busar

om det inte är ett djupt eller långt jack (mer än1,5 cm) så gär de inte något på akuten. ge sonen kallt vatten att dricka och håll koll några dagar framöver så att det inte blir infekterat. Hinnor i munnen läker väldigt fort.

• Lilaa

alltså under läppen , där man brukar ha snus, han låter mig inte titta men det ser ganska stort ut

• mollo
    Lilaa skrev 2009-09-09 20:49:43 följande:
    alltså under läppen , där man brukar ha snus, han låter mig inte titta men det ser ganska stort ut
    ok. tänk på att man blöder väldigt mycket i munnen fast såret kanske inte är så stort. om du iaf är orolig så ring till sjukvårdsupplysningen.
  • Lilaa
    5busar skrev 2009-09-09 20:49:12 följande:
    om det inte är ett djupt eller långt jack (mer än1,5 cm) så gär de inte något på akuten. ge sonen kallt vatten att dricka och håll koll några dagar framöver så att det inte blir infekterat. Hinnor i munnen läker väldigt fort.
    ser ut som ett sår som att han bitit av lite kött men inte mer än några mm stort
  • P2007

har han slutat blöda är det nog ingen fara

• Britt Blå

Har han slagit någon tand tror du? För då bör du ringa tandläkaren i morgon för att barnet ska få ersättning för tandskador när det blir äldre...

Annars håll bara koll på hur mycket det blöder... Slutar relativt snabbt om det är litet ...

• NinnaBus

Ta det lugnt...
    Sår i munnen brukar läka bra av sig själva...
    Mina gossar har lyckats med samma sak åtskilliga gånger...
    Om han slog i tänderna väldigt hårt så kan det vara bra att dokumentera det hos en tandläkare, för försäkringens skull... Men om de inte slagits ut, slagits sönder, eller är jättelösa så är inte det heller nåt akut utan man kan vänta till dagtid med att ringa tandläkare och rådfråga...
    Om du är orolig för såret i munnen så prata med sjukvårdrådgivningen...

• Lilaa

han har slutat blöda och tänderna verkar ok. Han leker nu. Ser ett sår under läpper som att han bitit av kött . Men jag tror det är ok. Ska avakta lite

• MsRahkonen

Min dotter slog sönder läppen i påskas, rejält, snudd på att sy, än idag syns ett ärr men som tur e på insidan. Hon hade nästan hål rakt igenom. Hela min vita tröja var nerblodad.

Sonen har slagit sig två gånger så han börjat blöda, å ja får upp bilder från när dottern gjorde illa sig, men d har ju aldrig varit så illa.
    Det blöder otroligt mkt i munnen, men d e sällan d behövs göra ngt!
    Jag tror inte d är någon fara med din son så du kan vara lugn.

• murranmutt

Min son slog sig på munnen i förrigår.. slog ut en framtand och fick ett sår innanför läppen.. Vi åkte in till akuten men dom skickade hem oss igen eftersom dom ej kunde göra något.. Dom gör oftast inget om det sitter innanför för det skulle bara bli jobbigt för barnet om det vart stygn o så..
    Men eftersom det handlar om munnen så ska man kontakta folktandvården..

• LillaZ

Ta det lugnt bara. Det kommer läka av sig själv och han kommer säkert bita sig en massa gånger så att det börjar blöda också. Det gör förbannat ont, men det är ingen fara. Om han äter eller dricker dåligt så kan det bero på det. Gillar han glass eller så? För om han inte äter eller dricker mycket annat så är glass ju kallt och lite bedövande. Och försök undvika typ tomat eller saker som kan svida i såret. Stackars lillpojken.

• murranmutt

Just det!! Min äldsta son ramlade och bet ett hål rakt igenom underläppen när han var yngre, men det gjordes inget åt det heller!!

• Jo  anna

Min son ramlade för några månader sen och slog i läppen, samma ställde som din. En liten bit hängde ut på nått sätt. Vi va till tandläkare flera gånger för att titta på det. Du borde ringa tandläkaren i morron så dom får titta på det. Kanske behövs nått bakteriedödande också.

• Lilaa

tack för alla svar. Det verkar ok med han men ska nog ringa folktandvården för säkerhets skull

Svar på tråden Hjälp! han slog sig i läppen.