• JoPoAnWi

Topplockspackning-kostnad?

Nån som har en aning om vad det skulle kosta att byta/laga topplockspackningen på en Ford Windstar, 00:a V6?

Vi misstänker att det är detta som ger ett sablans missljud från motorn (låter som en skördetröska)

• Svar på tråden Topplockspackning-kostnad?
  • MinaFinaste

Hej hej
    Kan inte ge dig ett pris men du kommer ju att behöva byta packning på alla de delar som plockas bort. Sedan får du skaffa dig en sotningsinsats. Det ska tydligen vara ett j***la jobb att byta en sådan...
    Nu kan jag inget om något sånt här skriver bara det sambon försöker förklara för mig;)

• byström

Vid byte av topplockspackning ska även själva topplocket planslipas.
    För vår Mondeo (som äntligen vilar i bilhimlen) skulle byte av topplockspackning kosta ca 10-15.000 beroende på verkstad (märkes eller oberoende).

Dock tycker jag ert resonemang om att en trasig topplockspackning skulle orsaka oljudet är en smula märkligt!
    Symptom på dålig topplockspackning är t.ex olja i kylarvattnet/vitrök ur avgasröret.
    Någon dålig ventiltryckare kan väl ge ett jäkla oliv, men topplockspackningen...?
    Nä.

• JoPoAnWi

Det var vad vi fick höra av en kille som ska vara väldigt kunnig inom bil-området.
    Kanske skulle ta en ordentlig genomgång innan vi "målar f-n på väggen"

• Buster78

min sambo säger oxå att det inte låter som topplockspackningen!
    han tror att det är lagrena i generatorn, eller lagrena i vattenpumpen!

*annars är det ju en ford!!! Fodras Ordentliga Reparationer Dagligen! *

• MammatillSimon

Sen är det väl så att om topplockspackningen har gått sönder så kokar väl bilen eller åtminstonde går varm?? *totalt insnöad på detta* Min bil har nybytt topp, med sotningssats och allt vad det heter och den kokade heeeela tiden före det.. men som sagt är jag inte kunnig på detta område alls

• JoPoAnWi

Vi har fått fylla på vatten heela tiden. Oljan har blivit lite vitaktig, kommer vit rök när vi startar mm mm.

• byström
    JoPoAnWi skrev 2009-09-11 10:29:10 följande:
    Vi har fått fylla på vatten heela tiden. Oljan har blivit lite vitaktig, kommer vit rök när vi startar mm mm.
    Då har med stor sannolikhet toppen gått, men att det skulle orsaka oljudet har jag svårt att tro.
    Dock är det ju omöjligt att säga vad det är, när man inte vet HUR "oljudet" låter.
    Det är VISS skillnad på dåligt lager i någon remskiva, rasslande ventillyftare osv osv...=)
    Om er vän - den bilkunnige - tror att toppen kan ha med saken att göra, så kan det vara så.
    Beroende på hur ljudet låter och varifrån det kommer.
    Läcker den kraftigt med vatten in i cylindrarna så kan viss misständning uppstå och därmed låta...ja kanske som en skördetröska? =P
  • Thursday

Min bil lät för hemskt när det lossnat en liten bit av en cylinder (typ), gick som en potta skit också. Hur som så ledde det till renovering av toppen och det kostade typ 12 000 kr på en liten skitverkstad som tog två månader på sig att göra jobbet.

• Danne74

Alltid är det något strul när man kör Ford...

• Buster78

Farbror Ottos Rullande Dass!!!

• JoPoAnWi
    Danne74 skrev 2009-09-11 20:12:46 följande:
    Alltid är det något strul när man kör Ford...
    Fast när man frågar runt här efter bil så är det ju alltid nåt fel på alla modeller . Finns det inga pålitliga bilar med relativt få fel på?
  • Thursday
    JoPoAnWi skrev 2009-09-12 10:23:09 följande:
    Fast när man frågar runt här efter bil så är det ju alltid nåt fel på alla modeller . Finns det inga pålitliga bilar med relativt få fel på?
    Jo, Toyota. Jag ska aldrig mer ha nåt annat märke.
  • MammatillSimon
    Tyska bilar ska det va´ BMW, Audi, VW osv... men då är jag uppvuxen med det intalat har sj en passat och förut hade jag audi
  • Danne74

Toyota är bra men det är inte heller en slump, man har arbetat länge och målmedvetet just för att tillverka bilar som ger lite strul.

De flesta andra tillverkare bygger bilar främst för att de ska generera pengar i ett mera kortsiktigt perspektiv.

Vissa bilar har direkt usel kvalité, ett paradexempel är just Ford men även Citroen, Alfa-Romeo, Opel och de koreanska tillverkarna gör bilar för mera engångsbruk.

VW brukar ha en bättre kvalité och är ett bra val ifrån Europa, USA-bilar håller ofta usel kvalité, exempelvis deras MPVs (Trans Sport, Voyager etc).

Kolla på ett gäng 15-20 år gamla bilar av den typ som du tänker köpa, ser de fräscha och rostfria ut så är deras moderna motsvarigheter sannolikt bra val.

Är de allmänt skabbiga och fulla med rost så var de troligtvis inte så bra byggda ifrån början.

• byström
    Japanskt överlag, men Toyota och Subaru främst.
    Subaru har för övrigt Sverigis nöjdaste bilägare.
    Jag har slutat leta andra bilar, vi har endast Subaru.

Har ägt Volvo, SAAB, Audi, Ford och Subaru.
    Och det är främst Forden och Audin som strulat och kostat en jäkla massa pengar i reparationer.
    Plus att Forden beg.värde sjönk värre än en gråsten.
    Ford är en ekonomisk katastrof ur alla synvinklar...möjligtvis inte sett till bränsleförbrukningen där Mondeon var förvånansvärt snål.
  • JoPoAnWi
    byström skrev 2009-09-12 18:49:58 följande:
    Japanskt överlag, men Toyota och Subaru främst.Subaru har för övrigt Sverigis nöjdaste bilägare.Jag har slutat leta andra bilar, vi har endast Subaru.Har ägt Volvo, SAAB, Audi, Ford och Subaru.Och det är främst Forden och Audin som strulat och kostat en jäkla massa pengar i reparationer.Plus att Forden beg.värde sjönk värre än en gråsten.Ford är en ekonomisk katastrof ur alla synvinklar...möjligtvis inte sett till bränsleförbrukningen där Mondeon var förvånansvärt snål.
    Finns det någon 7-sitsig Subaru, eller någon modell där man kan fälla upp extrasäten?
  • byström
    JoPoAnWi skrev 2009-09-12 19:28:41 följande:
    Finns det någon 7-sitsig Subaru, eller någon modell där man kan fälla upp extrasäten?
    Om jag inte har helt fel så var väl den lite udda (läs dyngfula) Tribeca 7-sitsig.
    Ska googla sen...nu är det frukostdags. =)
  • byström

Ääh, gjorde det på en gång.

Ja, Tribeca är 7-sitsig av typen "Nödsäten" längst bak som en 740, en Pajero etc.

Svar på tråden Topplockspackning-kostnad?