• Fam Hejman

Vad göra åt barn som tar låååång tid på sig?

Min son är 2 år och 8 månader. De senaste månaderna har vi fått problem med att han tar så hemskt lång tid på sig att äta. Det började med att han inte började äta sin mat för än vi andra hade ätit klart, men då åt han upp snabbt. Nu har det istället blivit så att han verkligen drar ut på ätandet. Han sitter med sin frukost i 45 minuter på morgonen och har då inte fått i sig mer än 2 tuggor smörgås och två skivor banan! (Har testat mängder av olika frukostalternativ, ger honom god tid att vakna innan vi sätter oss för att äta, äter alltid tillsammans hela familjen, lockar med aktiviteter, efterrätt eller bolibompa efter middagen osv.)Likadant är det vid lunchen, mellis och middag. Hur ska jag lösa det här? Ska jag ta maten efter en stund eller ska jag låta honom sitta? Känns inte hållbart att det ska ta 45 minuter för frukost, 1 timme för middag osv. När jag tar undan frukostmaten efter 45 minuter då vi ska till dagis blir han arg och ledsen. Vid middagen har jag låtit honom sitta kvar men han får ändå inte i sig maten och det är inte så att han vill gå ifrån bordet.

Jag hämtar honom på dagis precis efter lunch och han sitter alltid kvar själv vid bordet. Alla andra barn är klara och leker och fröknarna har börjat duka av och torka borden, alltså är det ett störande moment även för dem att han tar 45-50 minuter på sig att äta.

Vill inte stressa honom men känner att det måste finnas en gräns för hur länge man bör sitta vid bordet....

Hur skulle ni göra? Tror ni han testar mig och dagispersonalen? Han är annars ett barn med mycket stark vilja och ett hett temprament (precis som sin mor....)

Suktar efter råd, tips och lösningar.
    Tack för hjälpen!

/Den väntande mamman

• Svar på tråden Vad göra åt barn som tar låååång tid på sig?
  • Makaroner

Vad gör han när han sitter och inte äter? Är han tyst och dagdrömmer eller pratar han massor? Kanske något som stör honom? Eller så kanske han har ont någonstans? Har han förstoppning? Då äter inte mina barn speciellt bra iaf {#lang_emotions_smile}

*RUN Forrest! RUN!*
  • Marma

Vad händer om ni påminner honom om att äta under middagens gång då? Har en grabb som e lite seg oxå men brukar påminna honom lite fint. Glöm inte att äta, kanske ska äta lite oxå osv o det brukar funka fint

• Fam Hejman
    Makaroner skrev 2009-09-09 21:43:58 följande:
    Vad gör han när han sitter och inte äter? Är han tyst och dagdrömmer eller pratar han massor? Kanske något som stör honom? Eller så kanske han har ont någonstans? Har han förstoppning? Då äter inte mina barn speciellt bra iaf
    Han tittar runt, kommenterar och frågar en massa saker. Pratar massor om ditt och datt. Dagisfröken sa idag att det finns ju så mycket att titta på...

Verkar inte ha ont och förstoppad är han inte heller.
  • Makaroner

Prova dämpa intrycken runt honom. Stäng av tv, ställ en blomma i fönstret så han inte ser rakt ut på gården. Då kanske han ser det som är viktigt, matbordet. Påminn honom om att äta också. Jag påminner min babbelgubbe (4 år) varje gång vi äter. "Glöm inte maten." eller "Ta en sked till." Då brukar han titta förvånat på talriken och kommer ihåg att han ska äta. {#lang_emotions_smile}

*RUN Forrest! RUN!*
  • Blå Flygare

Söker också goda råd. Det som med säkerhet inte fungerar här är att ocka med aktiviteter, då har hon ätit klart fast hon inte rört maten än.

Dottern är långsam med mycket nu, och ju mer jag tjatar desto värre blir det. Hon är känslig mot stress. När jag tar ett djupt andetag och stannar i stunden ist för att tänka på vad vi ska göra härnäst så går det lättare för henne. Till viss del gäller det samma med maten, men så måste jag ju påminne henne ibland, för när det händer saker omkring så glömmer hon att äta. Att ta bort alla störande moment hade nog varit bäst, men det är känns inte rätt att ge lillebrorsan en valium till lunch

Sen störs hon också av magens skick. När hon är hård i magen eller ätit något hon inte tål så blir hon superlångsam vid maten. Hon får väl ont/mår illa av den.

• Fam Hejman
    SmåläningsMamman skrev 2009-09-09 21:44:34 följande:
    Vad händer om ni påminner honom om att äta under middagens gång då? Har en grabb som e lite seg oxå men brukar påminna honom lite fint. Glöm inte att äta, kanske ska äta lite oxå osv o det brukar funka fint
    Det händer inte mycket. Han nästan ignorerar det. Tar lååångsamt en tugga, pillar lite till, kollar runt lite till, ställer tusen frågor om allt annat.... Det är därför jag börjar bli lite desperat. Tycker att jag har testat så himla mycket grejer nu.

Å det är inte så att han har problem att äta fort. Får han lördagsgodis tex så trycker han in godiset innan han har tuggat klart, då får man istället stoppa honom. Tyvärr är det inte heller så att han äter snabbare eller långsammare bara för att det är mat han gillar eller inte gillar....
  • Cia o krabaten
    Blå Flygare skrev 2009-09-09 21:50:59 följande:
    Söker också goda råd. Det som med säkerhet inte fungerar här är att ocka med aktiviteter, då har hon ätit klart fast hon inte rört maten än. Dottern är långsam med mycket nu, och ju mer jag tjatar desto värre blir det. Hon är känslig mot stress. När jag tar ett djupt andetag och stannar i stunden ist för att tänka på vad vi ska göra härnäst så går det lättare för henne. Till viss del gäller det samma med maten, men så måste jag ju påminne henne ibland, för när det händer saker omkring så glömmer hon att äta. Att ta bort alla störande moment hade nog varit bäst, men det är känns inte rätt att ge lillebrorsan en valium till lunch Sen störs hon också av magens skick. När hon är hård i magen eller ätit något hon inte tål så blir hon superlångsam vid maten. Hon får väl ont/mår illa av den.
    Haha, är du min man??
    SKulle kunnat vara jag som skrev, men jag är ju här!

Min dotter är också väldigt seg och har alltid varit, mer eller mindre.
    Pratar väldigt mycket Och grejar med det ena och det andra.

Ibland går det fort, om det är någon favoritmat, men det hjälper knappt att påminna henne.
    Ofta börjar jag städa undan och diska osv medan hon sitter kvar.
    Känslig för stress, så säger man att det är bråttom och vi inte hinner till kalaset eller vad det nu är så låser det sig helt.
    Ibland får hon ta med frukostmakcan och äta i bilen till dagis.

Några tips har jag inte direkt, annat än att vi bråkar mindre ang maten nu sedan hon får vara med och bestämma matsedel.
    DÅ har vi bestämt det säg söndag och följer det under veckan så då köper hon det och krånglar inte om annan mat osv.
  • Fam Hejman
    Makaroner skrev 2009-09-09 21:50:43 följande:
    Prova dämpa intrycken runt honom. Stäng av tv, ställ en blomma i fönstret så han inte ser rakt ut på gården. Då kanske han ser det som är viktigt, matbordet. Påminn honom om att äta också. Jag påminner min babbelgubbe (4 år) varje gång vi äter. "Glöm inte maten." eller "Ta en sked till." Då brukar han titta förvånat på talriken och kommer ihåg att han ska äta.
    Han har aldrig fått äta vid tv:n. Den är avstängd och på övervåningen så det är inte problemet. Fönstret vid matbordet är ut mot baksidan men det står en stor blomma där så han ser inget. Han kommenterar lillebror, hunden, juicepaketen, blomman på bordet, om pappa är till sjöss eller inte osv. Kan liksom inte ta bort mer grejer som kan störa.... Vi har inte ens radion eller musik på när vi äter och jag har till och med gått så långt att jag lägger upp maten på tallrikarna och bara har våra glas, tallrikar och bestick på bordet. Allt för att eliminera störningar.
  • Fam Hejman
    Cia o krabaten skrev 2009-09-09 21:59:05 följande:
    Haha, är du min man??SKulle kunnat vara jag som skrev, men jag är ju här! Min dotter är också väldigt seg och har alltid varit, mer eller mindre.Pratar väldigt mycket Och grejar med det ena och det andra.Ibland går det fort, om det är någon favoritmat, men det hjälper knappt att påminna henne.Ofta börjar jag städa undan och diska osv medan hon sitter kvar.Känslig för stress, så säger man att det är bråttom och vi inte hinner till kalaset eller vad det nu är så låser det sig helt.Ibland får hon ta med frukostmakcan och äta i bilen till dagis.Några tips har jag inte direkt, annat än att vi bråkar mindre ang maten nu sedan hon får vara med och bestämma matsedel.DÅ har vi bestämt det säg söndag och följer det under veckan så då köper hon det och krånglar inte om annan mat osv.
    Problemet med om sonen får vara med och bestämma vad han ska äta är att det inte duger i alla fall när han får det. Då ska han helt plötsligt ha något annat och ställer till en scen för det.

Jag städar också undan, fixar med lillebror m.m. men hur länge ska jag låta honom sitta kvar där själv?

Att påminna om att äta fungerar inte och han har inga problem med magen....
  • Blå Flygare

Man ska heller inte glömma att maten är det första barnen kan styra själva, trotsa med, få mamma upprörd utan att hon kan styra barnet.

Cia: Jag plockar också med disken, för jag sitter som på nålar. Men är rädd att det stressar henne med Hur länge bör man sitta ner tillsammans innan man låter henne sitta själv? Inte lätt med otålig lillebror!!

Hejman: Vi äter framför tv:n ibland, just för att det ofta går lättare o snabbare om.

Svar på tråden Vad göra åt barn som tar låååång tid på sig?