• Rhona

En annan ringfråga...

Måste det vara så här i Sverige att man byter ringar vid förlovning och att sen kvinnan får en ring till vid vigseln? Kan man inte göra tvärtom, som i t ex USA?

• Svar på tråden En annan ringfråga...
  • loopy

jag har oxå funderat på det där och kommit fram till att det är ju som man vill. jag menar det är ju NI som förlovar och gifter, klart att ni får göra som ni vill med ringarna. man måste inte följa traditioner om man inte vill.

• Malounis

Hur menar du Rhona? Att man i USA byter vigselringar först och sen förlovningsringar?
    Och i Sverige: du skrev att kvinnan får en ring vid vigseln. Får inte mannen det också?
    (Så man har två ringar var när man gift sig. Förlovningsring och vigselring).

Eller är jag helt ute och cyklar?

(från en förlovad, men ej giftaslysten)

• Sannah

Malounis:

När man förlovar sig i USA, så får bara tjejen en ring.
    Vid giftermålet får tjejen en ring till och då får även killen en ring.

I Sverige brukar ju båda ha förlovningsringar och vid giftermålet är det nog vanligast att tjejen får en ring till, medan mannen bara har en ring.
    Visst finns det killar som har två ringar, men jag tror att det var vanligare förr.....

Rätt mig om jag har fel.

• Xerxez

Mina amerikanska (tjej)kompisar tycker det svenska systemet är bättre då man i USA inte ser om en man är förlovad

• Malounis

Ja, det var så du menade. Tyckte det lät lite konstigt

När mina föräldrar gifte sig (för 20 år sedan) fick även min pappa en ring. Förstår liksom inte varför inte mannen också ska ha en. Ska det bara synas på kvinnan att hon är gift liksom?

Trodde det var självklart att även mannen fick ring vid giftemålet. Se där, man lär sig nått nytt varje dag.

• Pyff

Min sambo har redan gjort klart för mig att han vill ha det som i USA, han kommer när han friar till mig (väntar och väntar) bara ge mig en ring och sedan när vi gifter oss (inom senast ett år) kommer vi byta ringa med varann. Först tyckte jag han var lite knasig men nu har jag kommit fram till att jag tycker det är mer romantiskt på det viset. Normalt sett går man ju annrs tillsammans och köper förlovningsringar här i Sverige och planerar det tillsammans, men visst är det ju mysigare på det sättet mion sambo planerat tycker jag.......

• JsN

Det vanligaste i Sverige är att mannen återanvänder sin förlovningsring som vigselring, så att han har två datumar graverade i sin enda ring. Min make valde att liksom jag ta två ringar.

Män som har yrkesring flyttar oftast den till sitt vänstra ringfinger om de är gifta och bär således två ringar som gifta även om bara den ene är en relationsrelaterad ring.

• Joker

Vissa yrkesringar (läs civilingenjörsring från Chalmers) bärs alltid på vänster ringfinger av en man oavsett om han är gift, förlovad, har flickvän eller är singel.

• JsN

Egentligen bärs ALLA yrkesringar på vänster hands ringfinger... *ler* Fast de flesta jag känner bär på högerhandens ringfinger istället för att den inte ska förväxlas med förlovningsring.

Svar på tråden En annan ringfråga...