• Anonym (Orolig!)

Normalt att känna lymfkörtlar i ljumskarna?

Håller på att flippa ut av oro nu!!
    Jag känner i mina ljumskar, mellan höftbenet och nedåt så att säga flera små knölar/kulor på båda sidor. Jag förstår att det är lymfkörtlar jag känner men undrar om det är normalt!?
    Ska man kunna känna sina lymfkörtlar där om man inte är sjuk? De är inte stora, mindre än ärtor skulle jag uppskatta, så jag antar att de inte är direkt förstorade...
    Känner ni era lymkörtlar i ljumskarna? Är så orolig nu, inbillar mig att jag har cancer...

• Svar på tråden Normalt att känna lymfkörtlar i ljumskarna?
  • Lindreas

Jag tror inte att du behöver vara orolig för cancer! Gör det ont när du känner på dem? Jag känner mina också, lite till och från, det kan vara så att du har en infektion i kroppen som inte ger några direkta symptom. Om du är jätteorolig så tycker jag att du ska ringa sjukvårdsupplysningen, men annars kan du nog avvakta ett par dagar. Om du fortfarande känner dem så kan du be om en tid på vårdcentralen, så att du kan bli undersökt och få ett lugnande besked.

Ta det lugnt, och lycka till! :)

• Anonym (Orolig!)
    Lindreas skrev 2009-09-09 23:06:29 följande:
    Jag tror inte att du behöver vara orolig för cancer! Gör det ont när du känner på dem? Jag känner mina också, lite till och från, det kan vara så att du har en infektion i kroppen som inte ger några direkta symptom. Om du är jätteorolig så tycker jag att du ska ringa sjukvårdsupplysningen, men annars kan du nog avvakta ett par dagar. Om du fortfarande känner dem så kan du be om en tid på vårdcentralen, så att du kan bli undersökt och få ett lugnande besked.Ta det lugnt, och lycka till! :)
    Tack för ditt svar! Så du känner dina lymfkörtlar i ljumskarna ibland? Jag tror inte att jag har någon infektion, men som du säger, man kanske kan ha en som inte ger några symtom... De gör förresten inte ont när jag tar på dem.
  • Fruochmamma

Jag känner nästan alltid mina. Ibland när jag är sjuk (förlyld eller likn) kan de vara lite ömma.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Orolig!)
    Fruochmamma skrev 2009-09-10 07:48:12 följande:
    Jag känner nästan alltid mina. Ibland när jag är sjuk (förlyld eller likn) kan de vara lite ömma.
    Känner du dem även när du inte är sjuk alltså? Känns de som små ärtor? Tack för svaret!
  • Fruochmamma
    Anonym (Orolig!) skrev 2009-09-10 08:07:28 följande:
    Känner du dem även när du inte är sjuk alltså? Känns de som små ärtor? Tack för svaret!
    Ja precis som små ärtor!
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Orolig!)
    Fruochmamma skrev 2009-09-10 08:55:34 följande:
    Ja precis som små ärtor!
    Tack snälla! Då kanske det är normalt då!
  • Lindreas

Det är förmodligen helt normalt! :) Jag brukar roa mig med att känna igenom kroppen lite då och då, så vet man hur det "ska" kännas och hur det känns när man är sjuk. Känner du lymfkörtlarna i armhålorna och på halsen också?

• Anonym (Orolig!)
    Lindreas skrev 2009-09-10 13:46:29 följande:
    Det är förmodligen helt normalt! :) Jag brukar roa mig med att känna igenom kroppen lite då och då, så vet man hur det "ska" kännas och hur det känns när man är sjuk. Känner du lymfkörtlarna i armhålorna och på halsen också?
    Nej, i armhålorna känner jag inga lymfkörtlar. På halsen har jag ett par stycken som jag haft i mååånga år, rester efter avklarade infektioner.
  • Anonym (Orolig!)
    Lindreas skrev 2009-09-10 13:46:29 följande:
    Känner du små körtlar i ljumskarna?
  • Lindreas

Japp, det känns som man har smågrus under huden liksom. :)

• Anonym (Orolig!)
    Lindreas skrev 2009-09-10 18:48:22 följande:
    Japp, det känns som man har smågrus under huden liksom. :)
    Ja, så ungefär känns det på mig också! Förmodligen är det väl så det skall kännas då, får vi hoppas! Tack för ditt svar!
  • Lindreas

Det var så lite så! Men om du fortsätter känna dig orolig, så tycker jag att du ska ringa vårdcentralen, så kan du bli lugnad av ett proffs. :)

• Anonym

jag känner också så, öven på armena, där gäddhänget sitter. har läst att det kan vara fett knölar, om dom inte växer så ska de inte va farligt

• Lindreas

Lymfkörtlarna sitter i själva armhålan, det man känner på överarmarna är muskelknutar eller små fettknölar. :)

• Anonym (Orolig!)

Tack alla!

Svar på tråden Normalt att känna lymfkörtlar i ljumskarna?