• Missy E

Vad tusan betyder ÖoB?

Jag har alltid lärt mig att det heter Överskottsbolaget. Men vad betyder då förkortningen ÖoB? Överskott och Bolag? Hjälp mig - denna fundering äter upp mig

• Svar på tråden Vad tusan betyder ÖoB?
  • skorpionen80

De var tvungna att göra något för det inte fick heta ÖB ;) Men varför just o och varför just där vet jag inte, tyvärr.

• Sencha

Det får inte heta ÖB, för det betyder Överbefälhavare (tror jag). Så därför har de väl lagt till ett litet o emellan.
    Strikt talat HETER det väl inte ens Överskottsbolaget numera, fast många (inkl mig) fortsätter att kalla det det ändå.

0401 & 0807
  • L i n n
    Sencha skrev 2009-09-10 08:55:27 följande:
    Det får inte heta ÖB, för det betyder Överbefälhavare (tror jag). Så därför har de väl lagt till ett litet o emellan.Strikt talat HETER det väl inte ens Överskottsbolaget numera, fast många (inkl mig) fortsätter att kalla det det ändå.
    Vad heter det då? Min butik har då en skylt som säger det namnet...
  • Sencha
    L i n n skrev 2009-09-10 08:56:42 följande:
    Vad heter det då? Min butik har då en skylt som säger det namnet...
    Nej, det verkar som att jag hade fel om det
    Men var det inte i alla fall ett tag som det inte fick heta det? Var någon namnstrid även om det har jag för mig...? Eller så minns jag bara fel.
    0401 & 0807
  • Elli47

De får inte ha förkortningen ÖB för det är överbefälhavare. Därför stoppade de in ett o mellan ÖB!

• A Andersson

ÖoB står för Överskott och Begagnat. Vet det eftersom jag jobbat där tidigare. Det är inget med att göra att de inte får hete ÖB.

• WZZ
    Sencha skrev 2009-09-10 08:55:27 följande:
    Strikt talat HETER det väl inte ens Överskottsbolaget numera, fast många (inkl mig) fortsätter att kalla det det ändå.
    Det är registrerat som Överskottsbolaget AB.
  • Sencha
    WZZ skrev 2009-09-11 09:48:50 följande:
    Det är registrerat som Överskottsbolaget AB.
    A Andersson skrev 2009-09-10 15:20:25 följande:
    ÖoB står för Överskott och Begagnat. Vet det eftersom jag jobbat där tidigare. Det är inget med att göra att de inte får hete ÖB.
    Jo, jag har sett det - länkade ju till wikipedias info
    0401 & 0807
  • A Andersson
    Sencha skrev 2009-09-11 09:53:34 följande:
    Jo, jag har sett det - länkade ju till wikipedias info
    jo fast länkar till min chef som berättade för mig innan jag så det på wikipedia. litera inte helt på wikipedia.
  • Sencha
    A Andersson skrev 2009-09-11 10:32:38 följande:
    jo fast länkar till min chef som berättade för mig innan jag så det på wikipedia. litera inte helt på wikipedia.
    Nej visst, man ska inte lita helt på wikipedia. Å andra sidan så har jag ju lika goda skäl att lita på wikipedia som att lita på uppgifter från en okänd person på ett forum på nätet
    0401 & 0807
  • A Andersson
    Sencha skrev 2009-09-11 10:36:45 följande:
    Nej visst, man ska inte lita helt på wikipedia. Å andra sidan så har jag ju lika goda skäl att lita på wikipedia som att lita på uppgifter från en okänd person på ett forum på nätet
    absolut. fast nu är ju de uppgifter samma.
  • Sencha
    A Andersson skrev 2009-09-11 10:40:55 följande:
    absolut. fast nu är ju de uppgifter samma.
    Japp
    0401 & 0807
  • Romeosmamma

Tack för att jag fått svar på denna fråga...har faktiskt funderat ofta :)

• FreeForAll

A Andersson skrev 2009-09-10 15:20:25 följande:

Men varför då? Säljer de begagnade saker??
  • Sencha
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-11 10:46:51 följande:
    A Andersson skrev 2009-09-10 15:20:25 följande: Men varför då? Säljer de begagnade saker??
    Begagnade militärkläder, i alla fall. Fast det är väl inte så ofta numera?
    0401 & 0807
  • A Andersson

Äpplen och Päron skrev 2009-09-11 10:46:51 följande:

A Andersson skrev 2009-09-10 15:20:25 följande: Men varför då? Säljer de begagnade saker??
    de gjorde det förrut.
  • La Lola

ÖoB....
    Det är ju mina svärföräldrar....Örjan o Barbro.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden Vad tusan betyder ÖoB?