• Anonym (lessen)

medicinsk abort?

Hej..

har lite frågor kring abort... har efter många om och men bestämt mig för abort, den medicinska varianten..
    *Hur går hela prosessen till? hur lång tid tar det? Gör det ont?
    När kan ja åka hem? bor i sthlm, var gör man abort?
    Har fött barn innan.. gör det mindre ont?
    Blöder man mkt?

vore evigt tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden medicinsk abort?
  • Weezy

Bm el läkare kan ju svara på allt detta för dig och då får du korrecta svar dess utom

• Neko

Just medicinsk abort verkar vara väldigt olika för olika personer, och även beroende på när man gör den. För vissa känns det inte ett dugg och vissa har jätteont. Oftast åker man hem efter några timmar tror jag, och behöver inte stanna över natten. För en del så fungerar det dock inte och de kan behöva göra en kirurgisk efteråt ändå, tror det är ca 30%.

Man blöder lite mer än en vanlig mens och några extra dagar.

• Anonym (lessen)

vill gärna ha ett humm om allt innan, annars skulle ja inte fråga!
    Fårstår att det är olika för alla....

• Anonym

Du får 1 tablett några dagar innan själva aborten som ska mjuka upp livmodern. Sen efter nån dag får du några tabletter som ska föras upp i slidan. Efter ett tag stöter kroppen ut det den ska. Vilket kan vara klumpar med blod bl.a. Kan blöda ganska kraftigt och du kan få en ganska kraftig "mensvärk". Jag valde att göra min hemma och fick med mig smärtstillande hem, men om du väljer sjukhuset får du ju smärtstillande där. För det kan göra rejält ont. Du föder ju som ändå ut fostret. Du får nog ligga någon timme. Jag gjorde min på morgonen och mot eftermiddagen kunde man vara som vanligt. Ring gyn avd på ditt sjukhus. Annars kan dom nog hänvisa dig vidare.

• Neko

Hur ont hade du under förlossningen? Tror det kanske kan indikera på hur ont aborten kommer göra. Min abort kändes inte ett dugg och min förlossning var rätt okej. Det gjorde ju ont men inte så man trodde att man skulle dö så som jag hört andra beskriva det. Brukar du ha mensvärk?

• Anonym

Anonym (lessen) skrev 2009-09-10 09:21:31 följande:

vill gärna ha ett humm om allt innan, annars skulle ja inte fråga!Fårstår att det är olika för alla....
    Det gör sjukt ont. Tabletten du käkar sätter igång riktiga verkar, ja du har ju fött så då vet du hur ont det gör. Man blöder supermycket, hur kort tid du än gått så ska moderkakan ut och beroende på hur långt gånget du är så ska ju hela fostret ut och det "kissar du" ut. Massa blod och klumpar - riktigt otrevligt.

Hade jag fått välja hade jag behållt det men vissa är tvungna att gå igeom för att de får spontanabort dvs missfall............

Så ja det gör SJUKT ONT och blöder massa
  • Anonym

Kan berätta om min abort! som jag gjort i veckan.

VILL bara säga att smärta är indviduellt jag upplevde inte detta som sjukt ont!!!

Måndag: Gyndr som gjorde VUL, disskusion metod- valet blev medicinsk abort hemma.
    Träffade barnmorska som gav mig första pillret som avbryter graviditeten, hon skickade med mig tabletter för onsdagen.

tisdag: JObbade

Onsdag: 4 st vaginala tabletter som jag förde upp i slidan liggtd 1timme. efter ca en halv timme började jag få krampaktiga smärtor som starka menssmärtor, efter 3 timmar så började jag blöda och klumpen kom ut, lite mera blod segt klumpaktigt. sedan var det över. tog inga som helst smärtstillande tabletter och det gick bra klart det gjorde ont men man överlever!

Torsdag jobbat har som en vanlig mens nu. kommer ju att blöda 2-3 veckor till...

LYCKA TILL och bli ej skrämd av alla, du vet efteråt hur ont det gjorde och hur DU upplevde detta. vissa upplever sjukt ont medan andra inte gör det..

Skickar en styrkekram.

Svar på tråden medicinsk abort?