• Lilaa

1 års kalas? Vad gjorde ni? Ge mig tips.

Tiden har gått fort och Snart fyller min pojke 1 år. Vi kan inte bestämma oss om hur vi vill fira honom. Jag vill göra nått enkelt hemma med fika och de närmaste men min man vill fira storslaget med att hyra lokal, bjuda på mat + fika och bjuda många ca 30 st men då har jag räknat med barnen med.. Så nu vill jag veta hur firade ni? hur många bjöd ni? Ge mig tips på goda tårtor, vad önskade ni er åt barnet? mm mm

• Svar på tråden 1 års kalas? Vad gjorde ni? Ge mig tips.
  • mysmika

Tja, vi hade kaffe och tårta hemma med familjen. Han fick leksaker, och kläder.
    Hyra lokal verkar för mig lite överdrivet....

• Siriva

Att bjuda så stort när barnet fyller ett år känns nästan lite bortkastat tycker jag eftersom födelsedagsbarnet inte har så stor behållning av ett stort kalas. Det är ju dessutom smittotider så då kanske man ska vara försiktig att föra ihop så många på en gång.

Vi hade födelsedagsfika för släkt och vänner (de som brukar komma när vi andra fyller år) och vi bjöd på pannkakstårta med sylt och bär (min son är inte så förtjust i grädde)
    Sedan hade vi ju vanligt fika också.

Men det är klart har ni många barn bland släkt och vänner är det kanske befogat att bjuda lite "större".
    Då kan det ju vara skönt att ha en lokal och slippa allt barnstoj hemma.

• 071001

Rätt många gäster, men vi delade upp det lite så att närmaste familjen fick komma lite tidigare. Det var tårta, ballonger och paker. Fram emot kvällen stannade några av våra vänner (lustigt nog de utan barn) kvar och då beställde vi pizza och korkade upp lite vin. En mycket trevlig dag och vi gjorde likadant på 2-årsdagen.

• 071001

Lokal kan vara jätteskönt för att sllippa allt stök som det blir hemma. Vi har inte den möjligheten tyvärr.

• MsLili

Vi kommer nog att hyra lokal och bjuda ca 20 personer. Då slipper man röran hemma :) ...Vi ska ej önska något utan alla får hämta vad de vill.

Detta ska vi bjuda:
    Tårta - White Lady (choklad/princess)
    Morotskaka
    Cheescake
    Kladdkaka
    Chokladbollar
    Yello
    Frukt
    Chips och Goids

• Mallhin

Min pojke fyller år 20 september och här är planeringarna igång för fullt =)

Jag tycker att man ska fira ordentligt, dem fyller bara 1 en gång. Visst dem kommer inte ihåg så mycket kanske men det är ändå ett minne som man kan visa med hjälp av fotografier med mera.

Vi kommer vara ca 30 gäster, ska vara hos svärmor och svärfar för vi bor i en liten lägenhet. Bjuder på smörgåstårta, och egen gjord 1års tårta och kanske lite fikabröd till. Sen blir det givetvis ballonger, tårtljus och massa paketer.
    Har mest önskat kläder till honom, massa leksaker har han redan.

• MuffinCake

Vi bjöd den närmsta släkten och några utav våra vänner.

Det blev ca. 15 personer.

Hade beställt cupcakes och så kaffe/thé eller saft till det.

Cupcaksen som inte åts på kalaset slog jag in i små söta "boxar", med rosa eller blått sidenband om, och gav till gästerna som avskedsgåva från Max & Hannah.

Sen hade vi dekorerat hemma med lite ballonger och så med Nalle Puh tema (mammas favvo ).

Vi önskade oss inget speciellt åt dem av gästerna, men de flesta hade med sig fina leksaker

Av oss fick de varsin drake som kan göras om till ett litet bollhav och varsin gåsele.

Lycka till med kalaset!

• Virrpirr

Här var det inget jätteseriöst direkt. Skulle aldrig få för mig att hyra lokal osv. Men alla gör ju som dom vill.

Vi bjöd (eller de bjöd in sig själva mestadels) släkten på smörgåstårta och kaffe och tårta.

• Sofi 79

Hur man gör beror väl på för vem man har kalaset? Är det föräldrarna som vill fira ett år med sitt barn kan man väl slå på stort. Gör man något mest för barnets skull tycker jag att det gott räcker att vara hemma.

Roligast på ettårskalaset enligt min dotter:

- Ballongerna
    - Tårtan (att kladda med)
    - Att ha en massa folk att få busa med
    - Bollen och boken hon fick av morfar

Roligast på ettårskalaset enligt mig:

- Att få träffa våra goda vänner
    - Att det var så många som ville fira vår lilla älskling
    - Att tjejen var så glad över alla som kom

• Mayen

Jag vet inte hur erat barn är, men vanligtvis tycker 1-åringar inte om så stora folksamlingar.
    Vi hade ett kalas med 3-4 andra barn och sammanlagt var vi nog 20-25 st.
    Nu i efterhand tycker jag att det var HELT FEL!
    Lilltjejen blev nervös och rädd och skulle ha uppskattat mer om det bara var allra allra närmaste personerna där. De hon hade förtroende för.

Fick jag gå tillbaka i tiden skulle jag göra ett mindre kalas då, och ett större nu, när hon ska fylla 4!

• Lilaa
    Mayen skrev 2009-09-10 14:07:30 följande:
    Jag vet inte hur erat barn är, men vanligtvis tycker 1-åringar inte om så stora folksamlingar.Vi hade ett kalas med 3-4 andra barn och sammanlagt var vi nog 20-25 st.Nu i efterhand tycker jag att det var HELT FEL!Lilltjejen blev nervös och rädd och skulle ha uppskattat mer om det bara var allra allra närmaste personerna där. De hon hade förtroende för.Fick jag gå tillbaka i tiden skulle jag göra ett mindre kalas då, och ett större nu, när hon ska fylla 4!
    vår son är ganska lungt och orädd bland mycket folk och anledningen till att vi ev hyr lokal är att vi bor så litet men vi har inte bestämmt hur vi ska fira ännu. Ville höra hur andra firade.
  • Elsans

Vi var runt 25 pers och hade vi inte kunnat vara hos svärföräldrarna så hade vi varit tvugna att hyra lokal för aldrig att det hade fått plats hemma hos oss. Vi bjöd hans sida av släkten (min familj var bortrest så de firade henne senare) och några kompisar. Vi bjöd på smörgåsar och tårta.

• Lilaa

Nu har vi bestämmt att det blir ett litet kalas iallafall och det känns ganska skönt. Tack för era svar

Svar på tråden 1 års kalas? Vad gjorde ni? Ge mig tips.