• kaffeochkaka

hederlig fiskpudding från skoltiden!

är så sjukt sugen på sån fiskpudding med skirat smör, ärtor och kokt potatis man fick på dagis och lågstadiet. så gott! har letat lite efter recept på internet och i varje verkar det vara ris, eller risgrynsgröt? är inte det konstigt? men det ska kanske vara så. någon som kan denna rätt och vet hur den ska göras?

• Svar på tråden hederlig fiskpudding från skoltiden!
  • SofiaO

Jag har min mormors recept hemma, tror jag.... Sitter på jobbet nu, så jag kan det inte i huvudet... Men jag kan svara ikväll igen om du vill SUPERGOTT är det ju!

• kaffeochkaka

åh hemskt gärna! vore verkligen snällt! en mormors recept, det låter pålitligt tycker jag!

• Jmia

Men vad hände med mormors recept?

• SofiaO

Oj, förlåt.... Glömde bort.... FÖÖÖÖRLÅÅÅÅÅÅT!

Jag slocknade som en stock när jag kom hem i fredags. Tuff vecka på jobbet... *puh*

Jag lägger in en påminnelse i min telefon PÅ EN GÅNG.
    Ikväll SKA ni få receptet! Jag LOVAR!!!

• Jmia
    SofiaO skrev 2009-09-16 14:58:40 följande:
    Oj, förlåt.... Glömde bort.... FÖÖÖÖRLÅÅÅÅÅÅT! Jag slocknade som en stock när jag kom hem i fredags. Tuff vecka på jobbet... *puh* Jag lägger in en påminnelse i min telefon PÅ EN GÅNG. Ikväll SKA ni få receptet! Jag LOVAR!!!
    *haha*! Bra, man vart ju lite sugen själv. *dregel, dregel* {#lang_emotions_laughing}
  • Thursday

Det är väl inte så märkligt med ris i, det har man ju i t.ex. kålpudding också?

• k girl

Jag gör alltid fiskpudding med osötad risgrynsgröt (som ej är smaksatt med kanelstänger) i. Väldigt gott! Risgrynsgröten ger ju puddingen mer av en puddingstruktur och gör den lite fluffigare.

• SofiaO
    Jmia skrev 2009-09-16 15:18:27 följande:
    *haha*! Bra, man vart ju lite sugen själv. *dregel, dregel*
  • SofiaO

Ja, då har vi då receptet här....
    Kände mig skamsen och ringde till mormor nu istället för att vänta tills ikväll... :-S

400 g torsk som kokas i saltat vatten och hackas fint

1,5 dl risgryn som kokas med 1 msk smör och 0,5 liter vatten
    Låt risgrynen koka på svag värme tills allt vatten är borta. Då häller du i ca 7,5 dl mjölk men INTE allt på en gång. Ta lite i taget som du späder med. Låt koka under omrörning till en fast gröt och tills grynen är riktigt mjuka. Låt därefter kallna och rör då i 2 ägg, 1 tsk socker, salt efter smak samt svartpeppar.

Rör ihop grötblandningen med fisken och häll smeten i en smord och bröad form. Strö även skorpmjöl över själva smeten innan du ställer in formen i 200 grader under ca 45 min-1 h.

Lycka till
    Ljuvligt med en äggsås till också.... MUMS!!

• Jmia

Ska testa detta! Har för mig att jag gillar sån här mat.. {#lang_emotions_dreamer} Tack Sofia

• SofiaO
    Jmia skrev 2009-09-17 16:19:25 följande:
    Ska testa detta! Har för mig att jag gillar sån här mat.. Tack Sofia
    Varsågod!
Svar på tråden hederlig fiskpudding från skoltiden!