• Anonym (...)

Kan man vabba på en helg när andra fördäldern är ledig?

Ja kan man det?
    Mina båda barn är sjuka och min man är ledig.
    Kan jag vabba ändå, får man det för arbetsgivare och försäkringskassa?
    Jag är rätt sugen på att vara hemma då jag förlorat 2 veckor i skolan då jag varit hemma med barnen.Och nu till helgen när mannne är ledig skulle jag verkligen behöva studera för att komma ikapp.

• Svar på tråden Kan man vabba på en helg när andra fördäldern är ledig?
  • Cat3

Tror du bara kan vabba för sådan tid som barnen skulle ha varit på skola eller dagis eller liknande tillsyn.

• Anonym (...)
    Cat3 skrev 2009-09-10 12:38:17 följande:
    Tror du bara kan vabba för sådan tid som barnen skulle ha varit på skola eller dagis eller liknande tillsyn.
    Nej det måste väl bero på vad man jobbar med.
    Jobbar man helg måste man kunna vara hemma med sina sjuka barn om dom är sjuka? Likadant om man jobbar kväll en vardag och barnet är sjukt, det är ju varken dagistid eller skoltid men visst kan man vara hemma då.
    Frågan är om jag kan vabba fast min man är frisk.
    Antagligen inte men var tvungen att höra.
    Får väl säga att han är sjuk annars och inte kan ta hand om barnen.
    Känns inte helt ok, men samtidigt har jag varit hemma med dom 2 veckor och missat skola och när man pluggar kan man tyvärr inte vabba eller få någon ersättning
  • Nenne 71

Tror att du bara kan vabba för ett barn isåfall. Din man tar det andra barnet.

Klart du kan vabba om du pluggar?!

• jojo09

Anonym (...) skrev 2009-09-10 12:42:01 följande:

Nej det måste väl bero på vad man jobbar med.Jobbar man helg måste man kunna vara hemma med sina sjuka barn om dom är sjuka? Likadant om man jobbar kväll en vardag och barnet är sjukt, det är ju varken dagistid eller skoltid men visst kan man vara hemma då.Frågan är om jag kan vabba fast min man är frisk.Antagligen inte men var tvungen att höra.Får väl säga att han är sjuk annars och inte kan ta hand om barnen.Känns inte helt ok, men samtidigt har jag varit hemma med dom 2 veckor och missat skola och när man pluggar kan man tyvärr inte vabba eller få någon ersättning
    Du får väl lika mycket från CSN oavsett om du är i skolan eller är hemma med dina sjuka barn?
  • Anonym (...)
    Nenne 71 skrev 2009-09-10 12:44:08 följande:
    Tror att du bara kan vabba för ett barn isåfall. Din man tar det andra barnet.Klart du kan vabba om du pluggar?!
    Kan man?
    En komps som pluggar sa att man inte kunde det så jag har bara litat på det
    Hur funkar det då, får man ersättning från försäkringskassn även om jag inte skulle jobbat den veckan barnen var sjuka?
  • Anonym (...)
    jojo09 skrev 2009-09-10 12:44:14 följande:
    Anonym (...) skrev 2009-09-10 12:42:01 följande: Du får väl lika mycket från CSN oavsett om du är i skolan eller är hemma med dina sjuka barn?
    Ja självklart, precis min poäng.
    Men jag får väl inga extrapengar?
    Det jag missar är ju skoltid, det går absolut inte att plugga när mina barn är hemma yngsta är 1 år.
  • jojo09

Eftersom CSN inte gör några avdrag på ditt bidrag/lån när du är hemma med sjukt barn så kan du ju såklart inte vabba! Ska du utöver CSN få pengar från försäkringskassan så hade ju alla varit hemma och vabbat och tjänat extra pengar.

• Nenne 71

Beror lite på din kurs. Enklast är att höra med din lärare hur du ska göra vid VAB.

Men om du får lika mycket från CSN så förlorar du ju inget heller vid VAB. Extra pengar får du ju aldrig vid VAB!

• jojo09

Jag har precis pratat med försäkringskassan ang pappaledighet för min man när vi får barn. Undrade om han kunde ta ut de första 10 dagarna på sitt jullov men fick svaret att man måste gå miste om inkomst/a-kassa för att få ta ut de pappadagarna. Efter att ha tänkt efter lite så är det ju ganska självklart. Ersättning för vab och föräldraledighet ska ju inte vara en bonus eller extra inkomst utan ska ju göra att man förlorar lite mindre pengar. Det är en djungel!

• Snutten

När du studerar kan du vabba om du måste vara hemma så mycket att du får indraget csn eftersom studiemedel inte betalas ut beroende på om du är där eller inte. Men jag antar att du ska jobba extra i helgen och i så fall vill vabba för det. I princip tror jag att ni kan vabba för varsitt barn OM din man hade arbetat den tiden. Om din man är sjuk får du vabba. Det finns nog en risk att fk kan lägga sig i om du vabbar en helg då din man är hemma och är frisk OM det inte är så att barnen är så uppenbart sjuka med stort vårdbehov att ni behövs bägge föräldrarna.

• Anonym (...)

Nej då är jag med, då är det som jag trodde att man så klart inte kan vabba och få ersättning från försäkringskassan under studietid

Men jag undrar fortfarande om jag nu i helgen när jag ska jobba kan vara hemma och vabba även om min man då är ledig och hemma?

• Anonym

Jag tror inte att du an vabba om din man är hemma och är frisk, men är han sjuk så kan du vabba. Detta är vad jag tror i alla fall.... Det ÄR en djungel...
    Jag har vabbat på helger när min man varit hemma, men han är sjukskriven.

• Anonym (...)
    Anonym skrev 2009-09-10 17:54:15 följande:
    Jag tror inte att du an vabba om din man är hemma och är frisk, men är han sjuk så kan du vabba. Detta är vad jag tror i alla fall.... Det ÄR en djungel...Jag har vabbat på helger när min man varit hemma, men han är sjukskriven.
    Jo jag kan nog vabba om han är sjuk, får väl säga att han är det då
    Brukar verkligen inte fuska men känner att jag skulle behöva det. Min man jobbar sent varje kväll i vardagarna och barnen har varit sjuka konstant sen dagis och min skolstart så ligger bakom rejält.
    Skulle jag vara hemma i helgen kan han ta barnen och jag råplugga.
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2009-09-10 18:42:48 följande:
    Jo jag kan nog vabba om han är sjuk, får väl säga att han är det då Brukar verkligen inte fuska men känner att jag skulle behöva det. Min man jobbar sent varje kväll i vardagarna och barnen har varit sjuka konstant sen dagis och min skolstart så ligger bakom rejält.Skulle jag vara hemma i helgen kan han ta barnen och jag råplugga.
    Kör på det
  • Cat3

Anonym (...) skrev 2009-09-10 12:42:01 följande:

Nej det måste väl bero på vad man jobbar med.Jobbar man helg måste man kunna vara hemma med sina sjuka barn om dom är sjuka? Likadant om man jobbar kväll en vardag och barnet är sjukt, det är ju varken dagistid eller skoltid men visst kan man vara hemma då.Frågan är om jag kan vabba fast min man är frisk.Antagligen inte men var tvungen att höra.Får väl säga att han är sjuk annars och inte kan ta hand om barnen.Känns inte helt ok, men samtidigt har jag varit hemma med dom 2 veckor och missat skola och när man pluggar kan man tyvärr inte vabba eller få någon ersättning
    Glöm inte att du kan anmäla till csn när du är hemma med sjukt barn. Den tiden räknas inte in i ditt studieåttagande (poängen) när du söker nya studiemedel.
  • Anonym (...)
    Cat3 skrev 2009-09-11 09:07:21 följande:
    Anonym (...) skrev 2009-09-10 12:42:01 följande: Glöm inte att du kan anmäla till csn när du är hemma med sjukt barn. Den tiden räknas inte in i ditt studieåttagande (poängen) när du söker nya studiemedel.
    Ok tack för tipset.
Svar på tråden Kan man vabba på en helg när andra fördäldern är ledig?