Ska ansöka om lånelöfte... Vad krävs för att få det beviljat?
Jag och min man är jättesugna på att lägga bud på en bostadsrättslägenhet som vi nyligen varit och tittat på. Avgiften är 3000 kr i månaden (inkl värme) och utgångspriset är strax under miljonen. Imorgon ska vi till banken för att ansöka om lånelöfte och jag är nu lite nervös över hur det ska gå. Vi är väldigt ekonomiska och har inga problem med vår ekonomi eftersom vi är duktiga på att hushålla, men vi har inga jätteinkomster direkt.
Min har ett fast jobb och hans bruttoinkomst förra året låg på 250 000 kronor. Jag hade ingen vidare inkomst förra året eftersom jag var föräldraledig och enbart hade föräldrapenning på lägstanivån, dvs cirka 4000 kr i månaden.
Nu är det dock annorlunda med vår ekonomi. Jag har tidsbegränsad anställning (kommer troligtvis att få förlängt) och tjänar 22 500 kr före skatt.
Min man har precis tagit tjänstledig för studier, men jobbar vissa helger. Hans inkomst ligger på cirka 9000 kronor i månaden. Han har ju ingen skatt på detta eftersom det är studiemedel det rör sig om.
Det jag funderar mest på är att jag inte har någon fast anställning. Min man är ju dock fastanställd men har tjänstledigt.
Att vi har råd med boendet är jag övertygad om men frågan är om vi får låna pengar??? Vad tror ni?