• Anonym (Jordgubben)

Ska ansöka om lånelöfte... Vad krävs för att få det beviljat?

Jag och min man är jättesugna på att lägga bud på en bostadsrättslägenhet som vi nyligen varit och tittat på. Avgiften är 3000 kr i månaden (inkl värme) och utgångspriset är strax under miljonen. Imorgon ska vi till banken för att ansöka om lånelöfte och jag är nu lite nervös över hur det ska gå. Vi är väldigt ekonomiska och har inga problem med vår ekonomi eftersom vi är duktiga på att hushålla, men vi har inga jätteinkomster direkt.

Min har ett fast jobb och hans bruttoinkomst förra året låg på 250 000 kronor. Jag hade ingen vidare inkomst förra året eftersom jag var föräldraledig och enbart hade föräldrapenning på lägstanivån, dvs cirka 4000 kr i månaden.

Nu är det dock annorlunda med vår ekonomi. Jag har tidsbegränsad anställning (kommer troligtvis att få förlängt) och tjänar 22 500 kr före skatt.
    Min man har precis tagit tjänstledig för studier, men jobbar vissa helger. Hans inkomst ligger på cirka 9000 kronor i månaden. Han har ju ingen skatt på detta eftersom det är studiemedel det rör sig om.

Det jag funderar mest på är att jag inte har någon fast anställning. Min man är ju dock fastanställd men har tjänstledigt.

Att vi har råd med boendet är jag övertygad om men frågan är om vi får låna pengar??? Vad tror ni?

• Svar på tråden Ska ansöka om lånelöfte... Vad krävs för att få det beviljat?
  • Anonym (Jordgubben)

anyone?

• Miss Lau

Det är nog mycket upp till bankens välvillighet. En första förutsättning är förmodligen att ni har 10% att lägga kontant. Sen så brukar banker inte räkna csn som inkomst över huvud taget men eftersom din man har ett fast arbete kan de kanske räkna på hans ordinare lön. Om de vill vara snälla vill säga

Har du gjort någon kalkyl på internet där du kan se hur mycket ni behöver över varje månad? Det är lite olika mellan olika banker och beror på hur många barn ni har, övriga krediter etc.

• Anonym (Jordgubben)

Okej. Då måste vi alltså hitta en snäll bank med andra ord. Hur hittar man en sådan?Nej, jag har inte gjort någon sådan kalkyl men jag får väl göra det. Vi har ett barn.

Om vi köper denna bostadsrätt blir vår boendekostnad en tusenlapp lägre än vad vi har idag när vi hyr en marklägenhet. Så råd har vi ju absolut.

• Anonym (Jordgubben)

Okej. Tack för tipset.

Jag funderar på det här med10% i kontantinsats. Vi har pengarna men det känns surt att behöva bränna hela sparkontot på det.

Om man har fast anställning (och inte är tjänstledig), är det här med 10% kontantinsats förhandlingsbart?

• Anonym (Jordgubben)

På SBAB vet jag att tio procent är ett krav, men hur är det på andra banker?

• Pellinell

Håll tyst om att han skall plugga så ser de bara förra årets inkomster på din man - inga problem.

• Anonym (Jordgubben)

Jag har funderat på det också. Jag brukar ha svårt att ljuga men å andra sidan behöver vi kanske inte ljuga. De kommer troligtvis bara kolla hans inkomst. Vi får väl se hur det går imorgon.

• Pellinell

Ja de gör ju en kreditprövning och den baseras alltid på förra årets inkomst. Ni behöver inte ljuga, håll bara tyst. Vi satt på banken och täckte över min tjocka gravidmage och låtsades att vi båda skall jobba heltid i alla framtid, och de såg inget och vi fick köpa hus, fast jag snart blir mammaledig med 40 procent inkomst

• Anonym (Jordgubben)

Hahaha =) =) =) Ser riktigt framför mig hur du sitter och håller in magen.
    Ja, anyway så vet jag ju att vi har råd att bo där. Vi bor ju dyrare nu.

• Anonym (Jordgubben)

Kommer de att begära papper från våra arbetsgivare?

• Anonym (Jordgubben)

Någon som vet?

• Pellinell

Ja de brukar vilja ha anställningsintyg, men bara om något ser skumt ut. Har ni haft stadigvarande inkomster enl kreditprövningen frågar de knappast efter sådant.
    Lycka till i dag!

• Anonym (Jordgubben)

Nu har vi varit på banken.

Ja min man har ju haft stadigvarande inkomst under flera år. Han är fastanställd sedan fem och ett halvt år tillsbaka så jag tror inte att det kommer att begära något arbetsgivarintyg eller dylikt.

Hon skulle höra av sig under dagen och komma med ett förslag angående lånet. Så länge kreditupplysningen går igenom verkar det inte finnas några andra problem ivägen.

Känns lite lurigt att inte ha berättat om det här med tjänstledigheten men jag vet ju att vi har råd med boendekostnaden. Om det skulle vara så att jag blir av med jobbet så får väl han börja jobba ganska omgående för vår ekonomis skull.

• Trojanen

Jag har ganska nyligen fått lånelöfte beviljat av SBAB och enligt bankmannen jag pratade med räknade de på en ränta på 6,5% samt att man tillsammans skulle ha 13000 kr över när räntan är betald. Där får man låna upp till 95% av köpeskillingen.

• Anonym (Jordgubben)

Okej. 6,5 procent är en väldigt hög ränta va?¨

Vi funderar i så fall på att binda till en ränta på 3 procent. Vi delar väl upp lånet litegrann i olika delar förstås.

• Mummy

Även om räntan är låg nu, så räknar de med att man ska klara en hög höjning (uppemot 7%) för att man ska få lånet.
    Jag hade inte velat ljuga när det kommer till lån. Kommer de på det, kan de dra tillbaka lånet och då ser det inte bra ut för er om ni vill låna längre fram

• Micke54

Anonym (Jordgubben) skrev 2009-09-11 14:06:07 följande:

Okej. 6,5 procent är en väldigt hög ränta va?¨ Vi funderar i så fall på att binda till en ränta på 3 procent. Vi delar väl upp lånet litegrann i olika delar förstås.
    6.5% är en helt normal ränta. Vi diskuterade räntor på jobbet i somras och de som hade haft hus i 15-20 år låg på en snittränta runt 6-7% det är bara nu den är ovanligt låg.
  • Anonym

Om du haft betydligt lägre inkomst året innan kan banken vilja ha intyg från arbetsgivaren eftersom de bara "ser" den lägre inkomsten trots att du nu tjänar betydligt bättre. Så vart det för mig. Jag pluggade fram tills förra våren och när vi skulle köpa lägenhet så ville de ha intyg både på att jag var fast anställd och vad min lön var eftersom de annars bara kunde gå på vad jag sagt.

• Anonym (Jordgubben)

Okej! Tack för alla svar.

Svar på tråden Ska ansöka om lånelöfte... Vad krävs för att få det beviljat?