• MammaSandraHarSnartTvåÄlsklingar

Sätta barnen i bostadskö?

Jag bor i stockholm och där vet alla att det är låååång väntan på bostad. Min kompis blev satt i bostadskö när hon var 3 månader gammal. Så nu funderar jag på att sätta min son där som är lite över 1,5 år. Även samma tanke finns för det kommande barnet.

Nu till min fråga; hur gör jag? Vart vänder jag mig?

• Svar på tråden Sätta barnen i bostadskö?
  • mammaNena

är du säker på att det fortfarande går?? här i varberg så kunde man göra så förr, så slapp man iaf 5 års kö tid när man väl ville flytta, men dom satte stopp för det, bara för att det skulle bli mer rättvisa när man väl behövde bostad

• Juhanna

Du kan inte sätta dom i bostadsförmedlingens kö eftersom man måste vara 18 för att stå i den.
    Men sen finns det ju köer hos dom privata bolagen, typ hsb, men det är olika regler som gäller i dessa köer

• frux

Du bör väl ringa till bostadsföretaget - det lär väl vara steg 1. Och prata med dem om hur du gör? Hsb stockholm tex ;)

• Danitra

Du får väl kolla upp med det bostadsbolag som du vill ställa barnen i kö till.

Här måste man vara 18 år för att stå i kö men det är säkert olika på olika orter.
  • MammaSandraHarSnartTvåÄlsklingar

Bostadsföretaget? Hehe, grejen är den att jag bor inte i en hyresrätt. Annars skulle jag väl direkt kollat med min hyresförening, men som sagt har ju inte det.

Jag vet inte alls hur det går till nu, men det kanske är sant att man inte får sätta sig i kö hur tidigt somhelst. Min kompis sattes ju där februari-88 så det var ju ett tag sen:) Men hon får en lägenhet först nu som nummer 4 i bostadskön och har aldrig tidigare fått erbjudande. Det hon stod i var SKB.

Men jag ska kolla upp några så får man se...

• Me o Mike

Man ska vara 18 år. Så du kan tyvärr inte sätta dom i kö. Annars hade nog var och varannan ställt sina barn i kö..

Svar på tråden Sätta barnen i bostadskö?