• Analoga

Räknar du Stinas kyckling som helfabrikat?

Motivera gärna ditt JA eller NEJ.

Vi äter Stinas kyckling ibland och jag tycker att själva kycklingen är okey; det är ju faktiskt rå otillagad kyckling; medan skinnet går bort. Dels tycker jag inte om att äta skinnet och dels är det väl där alla "E-nummer" sitter?

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 15:57
    Jag räknar det som halvfabrikat, men med rätt tillbehör som ris och grönsaker tycker jag det är helt ok.

• Svar på tråden Räknar du Stinas kyckling som helfabrikat?
  • k girl

Nej, som halvfabrikat eftersom det kräver ytterligare bearbetning (stekning i ugn) innan det kan ätas. Vi köper det ibland, tycker det är helt okej som enkel och snabb mat att göra hemma när man inte orkar göra något annat.

• annca

Nej, det är ju färdigkryddat... då är det med min definition iaf kvartsfabrikat
    Gillar den, blir jättegod sås och man slipper en massa bök.
    Men jag äter heller inte skinnet av någon kyckling... *urk* Det får maken som gillar det.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Lallamen

Halvfabrikat ser jag det som i och med att det inte bara är att öppna och äta.
    Själv är jag inte så förtjust i dem så det är sällan jag köper det. Lika smidigt men godare tycker jag att krydda kyllingen själv.

• Superninjan

helfabrikat tycker jag.. man gör ju inget med själva kycklingen än o stoppa den i ugnen..

köper dom aldrig själv, men pojkvännen gör de ibland.. helt okej smak

• Analoga
    Superninjan skrev 2009-09-10 16:24:38 följande:
    helfabrikat tycker jag.. man gör ju inget med själva kycklingen än o stoppa den i ugnen..köper dom aldrig själv, men pojkvännen gör de ibland.. helt okej smak
    fast kyckoingen är ju rå - tycker du det är helfabrikat då?
  • Superninjan
    Analoga skrev 2009-09-10 16:40:19 följande:
    fast kyckoingen är ju rå - tycker du det är helfabrikat då?
    ja.. på ungefär samma sett som att dom där pizzorna i frysdisken på ica oxå är helfabrikat, eller dom där potatisgratängerna som finns i påsar i kyldisken.. halvfabrikat för mig är sånt som man måste göra nåt med än att bara plocka ur förpackningen och stopp i ugnen..

exempel på halvfabrikat är typ såna där såser man tillsätter mjölk, eller chokladpuddingar.. typ.. alltså sånt man måste tillsätta nånting mer i för att de ska bli färdigt

fast jag vet inte, jag har ju inte alltid rätt, men de e min bild av halv o helfabrikat
  • Analoga
    Superninjan skrev 2009-09-10 16:48:10 följande:
    ja.. på ungefär samma sett som att dom där pizzorna i frysdisken på ica oxå är helfabrikat, eller dom där potatisgratängerna som finns i påsar i kyldisken.. halvfabrikat för mig är sånt som man måste göra nåt med än att bara plocka ur förpackningen och stopp i ugnen..exempel på halvfabrikat är typ såna där såser man tillsätter mjölk, eller chokladpuddingar.. typ.. alltså sånt man måste tillsätta nånting mer i för att de ska bli färdigtfast jag vet inte, jag har ju inte alltid rätt, men de e min bild av halv o helfabrikat
    Men pizzorna i frysdisken kan man väl i princip äta efter bara upptining men det kan man ju absolut inte med kyckling.
  • Superninjan
    Analoga skrev 2009-09-10 16:49:59 följande:
    Men pizzorna i frysdisken kan man väl i princip äta efter bara upptining men det kan man ju absolut inte med kyckling.
    sant.. men ett annat exempel då, fiskpinnar, dom är ju råa fast panerade, det enda du gör är ju att steka, räknar du det som halvfabrikat oxå? (jag räknar det alltså som helfabrikat)

eller såna där bröd man kan köpa, som egentligen bara är degklumpar, man bara gräddar dom i ugnen, dom är ju inte heller färdigtillagade, men dom är ju färdigjobbade (oxå helfabrikat enligt mig)
  • Analoga
    Superninjan skrev 2009-09-10 16:56:14 följande:
    sant.. men ett annat exempel då, fiskpinnar, dom är ju råa fast panerade, det enda du gör är ju att steka, räknar du det som halvfabrikat oxå? (jag räknar det alltså som helfabrikat)eller såna där bröd man kan köpa, som egentligen bara är degklumpar, man bara gräddar dom i ugnen, dom är ju inte heller färdigtillagade, men dom är ju färdigjobbade (oxå helfabrikat enligt mig)
    Nja fiskpinnar är också i princip färdiga; man värmer bara upp dem. Man kan ju t o m värma dem i brödrosten Så fiskpinnar är helfabrikat, men Stinas kyckling är ju inte bara att värma upp - den är ju faktiskt helt rå och oätlig så det är halvfarikat för mig
  • Superninjan
    Analoga skrev 2009-09-10 17:01:25 följande:
    Nja fiskpinnar är också i princip färdiga; man värmer bara upp dem. Man kan ju t o m värma dem i brödrosten Så fiskpinnar är helfabrikat, men Stinas kyckling är ju inte bara att värma upp - den är ju faktiskt helt rå och oätlig så det är halvfarikat för mig
    fast man värmer ju bara upp kycklignen oxå, eller tillagar.. klart man måste ju kolla så den blir genomstekt, fast du GÖR ju inget med den.. förutom att stoppar den i ugnen o ser till att den håller sig i ugnen tills den är tillagad..

fast jag ser din poäng, men jag håller inte riktigt med
  • Analoga
    Superninjan skrev 2009-09-10 17:06:07 följande:
    fast man värmer ju bara upp kycklignen oxå, eller tillagar.. klart man måste ju kolla så den blir genomstekt, fast du GÖR ju inget med den.. förutom att stoppar den i ugnen o ser till att den håller sig i ugnen tills den är tillagad.. fast jag ser din poäng, men jag håller inte riktigt med
    Jag förstår dig också men för MIG är helfabrikat mat som kan i princip ätas direkt, det är färdiglagat. Stinas är ju definitivt inte ätbart direkt om man inte vill bli sjuk förstås så då räknar jag det som halvfabrikat - fast visst är det svårt att dra gränsen
  • k girl

Den korrekta definitionen på hel- och halvfabrikat är:
    - Industriellt bearbetade livsmedel som inte behöver ytterligare bearbetning för att konsumeras (exempelvis: leverpastej, salami, ost, fil, mjölk, kolsyrat vatten, ishavsröra, bröd, ätfärdig bearnaisesås mm)

respektive
    - Industriellt bearbetade livsmedel som behöver ytterligare bearbetning för att konsumeras (exempelvis: kaffe, mjöl, pulversås och -mos, fiskpinnar, havregryn, ris, pasta, eller för all del frusen pizza som måste köras i ugnen, Stinas kyckling eller bake-off bröd).

• Superninjan
    k girl skrev 2009-09-11 07:46:28 följande:
    Den korrekta definitionen på hel- och halvfabrikat är: - Industriellt bearbetade livsmedel som inte behöver ytterligare bearbetning för att konsumeras (exempelvis: leverpastej, salami, ost, fil, mjölk, kolsyrat vatten, ishavsröra, bröd, ätfärdig bearnaisesås mm) respektive - Industriellt bearbetade livsmedel som behöver ytterligare bearbetning för att konsumeras (exempelvis: kaffe, mjöl, pulversås och -mos, fiskpinnar, havregryn, ris, pasta, eller för all del frusen pizza som måste köras i ugnen, Stinas kyckling eller bake-off bröd).
    okej, där hade vi svaret, jag får väl erkänna mig förlorad i debatten..det är väl ett halvfabrikat
Svar på tråden Räknar du Stinas kyckling som helfabrikat?