• Umbrageous

170cm lång 60 kilo, jag har blivit tjock!

Tråden handlar om att vi som normalt väger mindre och sedan plötsligt går upp i vikt under kort tid tydligen INTE har rätt att klaga eller gnälla.

Jag vill inte förstöra en annan tråd med att bli förbannad så jag tar det här.

Är det okej att säga till någon att den har ätstörningar för att den inte trivs med att ha gått upp från 55kg till 60 kg?

Och att man skulle fiska efter komplimanger?

FÅR vi smala inte klaga på en viktuppg¨ång som vi stör oss på? Är det bara smällfeta förunnat att få starta trådar där det gnälls om hur fet man känner sig, att kläderna inte passar längre och där man ger varandra tips och stöd i hur man ska lösa problemet?

Vad är det för jävla sätt rent ut sagt att säga att VÅRA problem är mindre än era? När ska vi börja ta tag i vikten? När vi passerat 120kg? När är vi välkomna att klaga av oss om handtag som inte fanns innan? Vid 130kg?

JAG trivs inte med att jag gått upp från 54kg till 60 på bara ett fåtal veckor, för jag kommer knappt i vissa jeans för allt fett satte sig runt midja och mage, det ser förjävligt ut. JAG vill gnälla om det och sen bara få lite peppning och råd, för att sen värdera de råd jag får och agera utifrån dom.
    Men att skriva någon på näsan att den fan inte FÅR klaga, det är förjävligt {#lang_emotions_yell}

GRR! {#lang_emotions_yell}

• Svar på tråden 170cm lång 60 kilo, jag har blivit tjock!
  • tu sentals

Självkart får ni gnälla hur mycker ni vill men säg fasiken inte att ni är tjocka eller feta! Dels är det skitsnack och helt osant, dels ett hån mot de som faktiskt kämpar med sin vikt på riktigt

• tu sentals

Kan tillägga att jag inte är överviktig på något sätt och skulle aldrig fåmer för att säga att jag är det, man får ha lite perspektiv

• Umbrageous
    tu sentals skrev 2009-09-10 16:33:28 följande:
    Självkart får ni gnälla hur mycker ni vill men säg fasiken inte att ni är tjocka eller feta! Dels är det skitsnack och helt osant, dels ett hån mot de som faktiskt kämpar med sin vikt på riktigt
    Hån? Vad säger att vi inte måste kämpa?
  • tu sentals

Det va ett dåligt ordval, alla kan kämpa lika mycket. Men säg inte att du är tjock om du inte är det, det finns folk som faktiskt är det

Om du lider för att du är "tjock" trots normalvikt så behöver du nog söka hjälp, inte gnälla om det

• Umbrageous
    tu sentals skrev 2009-09-10 16:40:27 följande:
    Det va ett dåligt ordval, alla kan kämpa lika mycket. Men säg inte att du är tjock om du inte är det, det finns folk som faktiskt är detOm du lider för att du är "tjock" trots normalvikt så behöver du nog söka hjälp, inte gnälla om det
    Var går gränsen exakt för att få säga så då? Vid 10 kilo? Min kropp är inte byggd för 10 kilos övervikt, varken fötter knän eller annat. Får jag säga det då?
    ELler när går gränsen?
  • keya12

Jag blir faktiskt förolämpad och illa till mods när någon som är 170 cm lång och gått upp från 55 kg till 60 kg kallar sig fet och tjock. Man är inte ens överviktig då. Vad är jag själv som på kort tid (2.5 år) gick från 65 till 87 kilo och då är jag 164 cm lång. Nu väger jag 76 kg och kämpar mig neråt och blir ofta ställd när någon klagar sådär. När jag gått ner 10 kg berättade jag glatt för en kompis och hon sa "Jaaaa...själv har man ju blivit tjock...jag sprängde 55 kilosgränsen, normalt väger jag ju liiite under 50." Hon är 170 cm lång. Man kände sig ju såååå glad och duktig med sina 77 kilon då!

• keya12

Jag skulle säga att man bör säga det när ens BMI pekar på övervikt. Då kanske man kan kalla sig tjock.

Umbrageous skrev 2009-09-10 16:41:46 följande:
    Var går gränsen exakt för att få säga så då? Vid 10 kilo? Min kropp är inte byggd för 10 kilos övervikt, varken fötter knän eller annat. Får jag säga det då? ELler när går gränsen?
  • fröken freja

jag är 170 och väger 66. ingen kallar mig tjock....

• Liljekonvaljer

Jag har som minst vägt 59 kg till mina 171 cm, och det var inte komplingmanger jag fick över hur jag såg ut.

Jag antar att det är olika men med min kroppstyp så ser jag alltså inte bra ut om jag väger under 60 kg.

• pingel

Jag tycker det är stor skillnad på att klaga på sin vikt ansikte mot ansikte med någon som är betydligt större (taskigt!), jämfört med att starta en tråd någonstans på nätet där man vänder sig till allmänheten.

Att väga fem kilo mer än sin normalvikt gör faktiskt en del skillnad. Jag har de senaste åren utvecklats från muskulösa 65 kg till slappa 70 och det är en enorm skillnad på omfånget, mina gamla kläder passar inte. Antar att skillnaden känns lika stor även om man väger 10 kg mindre från början.

Sedan vad som är "normalt" är ju så himla svårt att avgöra. Ingen människa tror att jag väger så mycket som jag gör och det gjorde de inte heller förut. Jag har sett folk som väger mindre än jag och ändå ser tjockare ut, med hängande magfett. Det beror på hur man är skapt och hur vältränad man är. Så visst får man vilja göra något åt sin kropp/vikt även om vikten matematiskt sett kan verka lagom. Någonstans finns det ju en gräns för vad som är sjukligt smalt men det tycker jag inte att det är fråga om här.

Svar på tråden 170cm lång 60 kilo, jag har blivit tjock!