• myrstacken

Hur får min unge att vilja ha spänne i håret?

Min flicka på nästan ett år gillar inte att ha någonting i håret. Har provat med allt från diadem till hårspännen men det pillar hon bort. Hur gör jag för att lära henne att det ska sitta kvar i håret.

Antagligen rä hon nyfiken på vad jag satt i hennes hår...

• Svar på tråden Hur får min unge att vilja ha spänne i håret?
  • tu sentals

Varför måste hon ha det? Hon kan ju knappast ha så mycket hår?

• myrstacken

Hon har massor med hår!

tu sentals skrev 2009-09-10 16:35:57 följande:

Varför måste hon ha det? Hon kan ju knappast ha så mycket hår?
  • Miss Lau

Klipp håret så att hon slipper ha spännen och liknande.

• Grannen

Klipp det så slipper du spännen + att hon kanske gillar det bättre senare om hon inte "tvingas" ha det nu.

• Stårschan

Varför ska du sätta dit saker om hon inte vill ha dem där? Hon är väl ingen docka heller! Vissa vill bra ha det löst. Jag får knappt göra något med håret på min åttaåring än, och det respekterar jag!

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • CeeJay

Håller med övriga - finns inga sätt att "tvinga" barnet att vilja ha spännen (och inga bra skäl heller för den delen ). Mina barn har alltid haft mycket hår, vi fick klippa deras luggar redan vid 3-4 månader eftersom den växt ner i ögonen. De har aldrig velat ha prylar i håret fram tills nu - de är 3,5 resp 5,5 år. Och även om de har tex tofs så åker den oftast av efter en timme, antingen tar de bort den själva eller så åker den allvärldens väg när de leker (ja, ingen av mina tjejer sitter still eller leker "fint" direkt )

• Mamma 0406

Håller med övriga. Vår dotter vill sällan ha något alls i håret. Ibland säger hon att hon vill ha spännen eller snodd i håret, men för det mesta åker det ur håret förr eller senare. Hon har lockigt hår och massor av virvlar så det kan vara svårt att få det att ligga fint hur mycket man än kammar. Men det stör mig inte, jag tycker hon är söt i sin busiga frisyr.

• saxa

Klipp en kort söt frisyr och strunta i hårspännen nu, det är inte så bra att en ettåring har spännen som hon kan stoppa i munnen o få i halsen. När hon är 2 år kommer hon säkert att älska att fixa håret och få ha hårspännen.

• SuPe76

med risk att få skäll att vi inte klipper vår dotters hår.. vi har köpt små gumisnoddar hos frisörskan. de ser ut som sådana vissa hade i tandställningen förr, men dessa är mer elastiska och glatta (dvs gör inte ont att sätta dit eller ta bort). vår dotter är 15 mån, har haft spännen och snodd sedan i vintras. det går bra, hon tar ur hårspännen ibland och ger till oss, men de får sitta kvar oftast. det funkar för oss, annars hade vi givetvis klippt håret. varken jag eller hennes far tror att hon är en docka, utan det har mer blivit så, att hon råkar ha mkt hår och då åtgärdar vi så hon inte har det i ögonen.

• Spicy Women

Måste hon ha spänne i håret? Låt henne slippa och har hon för lång lugg. Klipp det då.

• Neko

Ha det själv och när hon blir nyfiken på det, sätt ett i hennes hår och sedan visar du henne i spegeln hur det ser ut på henne. Det fungerade på min son... fast han tar bort det efter ett tag sedan.

• Cocarola

Bara för att barnet tar bort spännet behöver det ju inte betyda att hon inte vill ha det i håret. Det kan ju också vara som TS skriver att hon blir nyfiken på att titta efter vad det är för något.

Min dotter gjorde på samma sätt, sen försökte hon "sätta tillbaks" det genom att gnugga det på håret! Ville jag verkligen att hon någon gång skulle ha ett hårspänne satte jag dit det medan hon var distraherad av något annat.

• Veladis

jag instämmer med flertalet, varför måste hon ha spännen och dylikt i håret när hon är så liten?
    Håll frisyren praktisk och kort, så kan hon välja att ha långt hår med eller utan spännen när hon blir gammal nog.

• trollprinsessan

håller också med.. det är bara att låta det vara.. säkerligen så innan du vet ordet av så ska det var hårband, hårspännen, diadem, prinsesskläder mm mm mm osv osv... så låt det bara vara!!! Och kommer hon inte på det.. så låt det bara vara.... då är hon helt enkelt inte ett barn som vill ha sånt "skit" i håret.. =)

• astalacasta

Min dotter vägrade alla former av spännan och tofsar tills hon var ca 3,5 år. Då började hon prata om att hon ville ha långt hår, och vi kom överens om att villkoret för att ha långt hår är att man har det uppsatt så att det inte blir tovigt och kommer i ansiktet.

Innan hon ville ha långt hår så höll vi det pagelångt med pannlugg och skippade spännen och hårband.

Svar på tråden Hur får min unge att vilja ha spänne i håret?