• Callina

Alla äpplen angripna ?? :-(

Vi har två äppelträd, det enas äpplen ser helt ok ut medans det andra trädet, som står bredvid en rönn... har i stort sett alla äpplen angripna och maskätna, åtminstone är det svarta hål på massa ställen på varje äpple. Har hört om någon mask som finns i rönn, går dom även på andra träd/frukter? Hur får jag bort dom? Så tråkigt eftersom jag hade planerat att båda safta och sylta på dessa äpplen.

• Svar på tråden Alla äpplen angripna ?? :-(
  • Shorona

Våran äppelskörd är också så i år. Vet inte alls varför! :-O
    Men har du kollat så att det inte bara är ytligt? Kanske kan använda största delen äpplena i såna fall.

♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • veera

Skorv på äpplen ser ut som små svarta fläckar. Det är då bara skalet som har fläckar på sej. Äpplet går bra att använda. Mängden maskätna äpplen varierar kraftigt från år till år.Även om ni har maskätna äpplen i år kan de vara helt perfekta nästa år.
    Jag får knappt några äpplen alls i år pga frost på försommaren. Suck.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Gurkburken

Rönnbärsmlen går gärna på äpplen också, speciellt år då det är dåligt med rönnbär.
    Gör en sökning på rönnbärsmal för mer info.

• Callina

Dum fråga kanske men om det är några hål i äpplet kan man använda det ändå eller är det hur äckligt som helst? Tänkte först det men sen kröp det ur en lång svart snigelliknande larv eller nåt ur blomman på äpplet.. så då kanske det är så i alla äpplen jag plockade.. alltså fallfrukten..{#lang_emotions_embarassed}

Svar på tråden Alla äpplen angripna ?? :-(