Näthinneavlossning, allting vart fel.. :-(
För ca ett år sedan, den 3 augusti 2004 fick jag en akuttid på ögon-mottagningen för att jag hade som en liten svart "rullgardin" i mitt högra öga.
Fick åka ner till Umeå akut samma dag för att operera ögat, kom sedan hem efter ett par dagar. Fick göra återbesök här hemma efter en vecka och då kontaterades det att min näthinna lossnat IGEN. Återigen akut ner till Umeå för operation, och denna gång fyllde dem mitt öga med siliconolja som skulle få näthinnan på plats. 2 operationer inom en månad alltså. Sedan den 30:e november blev det OP igen för att siliconet skulle ut också..
Innan 3 & sista OP så upptäcker dem vid en undersökning att jag hade en stor skada på "gula fläcken" i ögat och att det är därför jag ser så fruktansvärt DÅLIGT... Vilket dem inte kunde fårstå innan då dem flesta som får Näthinneavlossning faktiskt återfår sin normala syn sedan tidigare.
Men inte jag..... Idag ser jag knappt ngt alls och läkarna säger bara att dem inte vet vart eller hur skadan uppkommit. (Vad jag läst så ligger "gula fläcken" just nära näthinnan)
Så funderar nu på att ta tag i detta ETT år efteråt för att få veta vad som gått fel och varför det blev såhär och varför läkanra inte kan ge mig ett bra svar. Varför dem inte upptäckte det långt tidigare eller om det är dem som gjort ngt fel vid mina OP?
Vet inte hur man ska gå tillväga alls... det bara snurrar i huvudet på mig när jag tänker på detta. Bara drar ut på det dag för dag...
Funderar på om jag kan få ngn slags ersättning för att den förlorade synen också.... Ser ju nästan ingenting idag
Usch. Att ta tag i detta känns som pesten.. och jag vet inte ens hur länge jag kan kolla upp detta? Eller ja, göra ngn slags anmälan om vad som hänt, om jag kan få ersättning från försäkringbolaget osv.
Usch. Allt blev så snurrigt nu...
Hoppas det finns någon som vill komma med tips & hjälpa mig....... Och TACk för att du orkade läsa allting...