• LillaÄrtan

Näthinneavlossning, allting vart fel.. :-(

För ca ett år sedan, den 3 augusti 2004 fick jag en akuttid på ögon-mottagningen för att jag hade som en liten svart "rullgardin" i mitt högra öga.
    Fick åka ner till Umeå akut samma dag för att operera ögat, kom sedan hem efter ett par dagar. Fick göra återbesök här hemma efter en vecka och då kontaterades det att min näthinna lossnat IGEN. Återigen akut ner till Umeå för operation, och denna gång fyllde dem mitt öga med siliconolja som skulle få näthinnan på plats. 2 operationer inom en månad alltså. Sedan den 30:e november blev det OP igen för att siliconet skulle ut också..
    Innan 3 & sista OP så upptäcker dem vid en undersökning att jag hade en stor skada på "gula fläcken" i ögat och att det är därför jag ser så fruktansvärt DÅLIGT... Vilket dem inte kunde fårstå innan då dem flesta som får Näthinneavlossning faktiskt återfår sin normala syn sedan tidigare.
    Men inte jag..... Idag ser jag knappt ngt alls och läkarna säger bara att dem inte vet vart eller hur skadan uppkommit. (Vad jag läst så ligger "gula fläcken" just nära näthinnan)
    Så funderar nu på att ta tag i detta ETT år efteråt för att få veta vad som gått fel och varför det blev såhär och varför läkanra inte kan ge mig ett bra svar. Varför dem inte upptäckte det långt tidigare eller om det är dem som gjort ngt fel vid mina OP?

Vet inte hur man ska gå tillväga alls... det bara snurrar i huvudet på mig när jag tänker på detta. Bara drar ut på det dag för dag...
    Funderar på om jag kan få ngn slags ersättning för att den förlorade synen också.... Ser ju nästan ingenting idag
    Usch. Att ta tag i detta känns som pesten.. och jag vet inte ens hur länge jag kan kolla upp detta? Eller ja, göra ngn slags anmälan om vad som hänt, om jag kan få ersättning från försäkringbolaget osv.

Usch. Allt blev så snurrigt nu...

Hoppas det finns någon som vill komma med tips & hjälpa mig....... Och TACk för att du orkade läsa allting...

• Svar på tråden Näthinneavlossning, allting vart fel.. :-(
  • AHöst

Tyvarr har jag inget rad till dig. Min mammas nathinna lossnade ocksa for inte sa lange sedan. Borja kanske med att sitta ner och skriva ner allt du kommer ihag om det hela. Nar hande vad och borja skapa ordning pa tankarna. Hoppas nagon annan kan hjalpa dig mer.

• LillaÄrtan

Jo, men allting borde ju finnas ju journalen på sjukhuset, kan ju inte veta vad som hänt under OP då jag varit sövd!

• LillaÄrtan

Men tack för att du skrev iallafall!

• AHöst

Man borde val fa tillgang till att se sina journaler, kanske?

Jag tankte mest att om du satter dig ner och skriver ner vad du kommer ihag och gor en tidslinje sa kan det kanske gora att du kommer ihag mer runt omkring - inte bara fran operationerna. Da blir det kanske lattare nar du akn fa tag pa mera om det liksom ar sorterat i hjarnan redan.

• S a C

Har du kollat om du kan få kopia på journalen? Det brukar man ju kunna. Eller, om du kan ta kontakt med något ombud på sjukhuset som kan hjälpa dig.

Förstår att det är jobbigt att ta tag i. Man vill ju helst inte behöva tänka på det över huvudtaget.

• LillaÄrtan

Journalerna är bara att hämta på ögon-mott.
    Men en vanlig människa som jag kan inte läsa en journal iallafall.. Är bara läkarspråk så det blir nog hur som helst inte lätt...

Usch vad less jag blir!

• Themis

Du, begär ut dina journaler och sök reda på en privat ögonläkare som kan hjälpa dig att utreda vad som möjligen kan ha hänt. Är det ett fel begånget så ska det ju anmälas, och är det inget fel så måste ju en opartisk läkare kunna komma fram till det?

Glöm inte kolla dina försäkringar också, någonstans finns kanske en ersättning att få ut när man drabbas av en sådan skada? Och kanske ersättning för utredningskostnader hos den andra läkaren? Är du med i facket, har du försäkring eller vårdgaranti via arbetsgivaren, har du privat försäkring som kan träda in? Tänk igenom vilka papper du har fått i brevlådan om sånt, kanske finns där lite hjälp att få?

• Tussilagoflickan

Jag tycker som flera har föreslagit att du ska begära att få se dina journaler. jag har själv haft näthinneavlossning, men detta pågrund av en olycka. Blev iaf bra efter op, men fick sedan mer problem och är idag helt blind på ett öga! Men som sagt, jag skadade mitt öga!

Hoppas det löser sig för dej!!

Svar på tråden Näthinneavlossning, allting vart fel.. :-(