• maadicken

hjälp! jag har precis fått ett akvarium. hur gör man??

ja alltså, jag har aldrig haft fiskar tidigare, och jag har ju ingen aning om hur man sköter ett akvarium.

fick instruktioner om mat och att jag bör byta hälften av vattnet och rengöra pumpen ca var 14:e dag. låter det bra? vad ska det vara för temperatur på vattnet?

tänkte jag skulle storstäda det och byta ut gruset mot småstenar istället. nåt jag ska tänka på? vad rengör jag med?

snälla berätta lite viktiga saker för mig

akvariet är på 45 liter

(¯`°?.¸ ღ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden hjälp! jag har precis fått ett akvarium. hur gör man??
  • tisteln

Hej!

Då det är ett så litet akvarium bör du rengöra akvariet minst en gång i veckan. Man byter 30% av vattnet - inte mer än så!!!

Du rengör akvariet med en hävert, som suger upp vatten. Det du vill ha upp är avföring och skräp - det ligger på botten, så häverten skaned i gruset, tryck ned en 1/2 cm, sedan upp igen och ned på en fläck bredvid - gå igenom botten. Var dock försiktig runt växterna.

Rengörning av pumpen: gör jag vid varje vattenbyte. Svampen/filtret i pumpen kramar du ut ett antal gånger i det vatten du sugit upp ur akvariet vid städningen, annars försvinner biologin i pumpen.

Jag har ca 22 grader varmt i vattnet (guppy, neontetror, platy)

Ska du byta gruset i akvariet, så tar du bort en stor del av biologin i akvariet och du får börja om från början med aquatan och nitrivec. (kommer inte riktigt ihåg mängder och antal dagar, men det ska de kunna i fiskaffären (zoobutiken))

Gör vattenprover ca 2 ggr/år - oftare om proverna visar att det är dåligt. Ta med lite vatten från akvariet till butiken så utför de provet åt dig för ca 50:-. Vattnet ska inte legat i en behållare i fler timmar när provet görs, utan åk direkt med vattnet till butiken för att göra provet.

Köp några bra växter som fiskarna kan gömma sig bland. Köp även växtnärings kulor som du har bland rötterna när du planterar dem i gruset.

Bor du i närheten eller i Norrköping, rekomenderar jag att du går till djuraffären vid Butgatan - personalen där är otroligt kunniga på allt vad som gäller akvarier.
    Bor inte själv där, men åker gladeligen 2 h för att komma dit. De är bäst!

Jo, ge mat vid två eller tre tillfällen varje dag.

• maadicken

tack för hjälpen

jag har ingen aning om vad jag har för fiskar... dom är bara 3 stycken än så länge iaf. en "städare" och 2 lite större som jag nog vet vad dom heter om jag hör namnet

(¯`°?.¸ ღ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden hjälp! jag har precis fått ett akvarium. hur gör man??