• mammatillmiranda

Moppe utan körkort?

har tröttnat på att behöva promenera i en timme för att komma till jobbet, och funderar nu på att köpa nån begagnad moppe att köra.

har dock inget körkort... finns det någon sort som man inte behöver ha det till? alt, hur svårt är det att ta körkort för moped?

hade det inte varit för alla backar hade jag gärna cyklat, men det är inget alternativ{#lang_emotions_sunny} 

Miranda 05 och Molly 08 - mammas älsklingar
  • Svar på tråden Moppe utan körkort?
  • Asil1

Inget körkort för en oregistrerad moped.. Du kan INTE köra en typ EU-moppe... Tror inte det är så svårt att ta körkort för en sån iofs... Lycka till!

• Skorpan08

Från och med 1/10 blir det även krav på förarbevis för klass2 moped. Kommer att kosta ungefär som det gör för förarbevis för eu-moped idag. För eu-moped kommer det att krävas ett speciellt körkort från och med 1/10. Som då kostar mer och kräver längre utbildning.

Fyra döttrar födda -90,-94,-95 och -08, En son BF 28/9-09
  • jaghopparhögt
    Skorpan08 skrev 2009-09-11 15:49:46 följande:
    Från och med 1/10 blir det även krav på förarbevis för klass2 moped. Kommer att kosta ungefär som det gör för förarbevis för eu-moped idag. För eu-moped kommer det att krävas ett speciellt körkort från och med 1/10. Som då kostar mer och kräver längre utbildning.
    Herregud finns det ingen gräns på hur mycket regler vi ska behöva ha :(
  • Danne74

Satsa på en elcykel istället, betydligt enklare och billigare.

Där finns inte så många regler heller...inte ens hjälmkrav ..

Toppfarten är dock bara 25 km/h.

• Buster78

körkort på klass 2 moppe "gammal hederlig" gäller det bara förarbevis för dom som inte fyllt 15 när regeln träder i kraft! så har du fyllt 15 kan du köra dom gammla vanliga utan att behöva ta förarbevis!!

• kasper99

jag fyllde 15 den 1 mars 2014 i år alltså. måste jag ta körkort till dom äldre mopederna eller kan jag börja köra moped nu?. om dom ändrar laggen kan inte jag köra den 1/10    vänlig för svar

• sportpappa
    kasper99 skrev 2014-03-02 21:05:06 följande:
    jag fyllde 15 den 1 mars 2014 i år alltså. måste jag ta körkort till dom äldre mopederna eller kan jag börja köra moped nu?. om dom ändrar laggen kan inte jag köra den 1/10    vänlig för svar
    Observera att du skriver i en tråd från 2009 så 1/10 var 2009.
    Du måste ha förarbevis för alla mopeder.
  • sportpappa
    doroTa skrev 2015-03-13 18:38:33 följande:

jag är 37 år kan jag köra moppet utan körkort ?

Du får köra mopeder klass II (maxfart 25 eller 30 km/h) utan förarbevis eftersom du var över 15 år 1 oktober 2009. Klass I kräver förarbevis klass I eller körkort AM, A eller B.
  • sportpappa
    Domme1515 skrev 2015-11-10 21:26:10 följande:

Behöver man körkort för att få köra flakmoped??

Det är samma regler som för vanlig moped.
Svar på tråden Moppe utan körkort?