• Joico

Godaste "receptet" på havregrynsgröt?

Ja, egentligen finns det väl inte så många sätt att göra havregrynsgröt gissar jag Men min mormor gjorde jättegod havregrynsgröt när jag var liten, den var liksom lite rinnigare och lite saltare än vanligt. Mmmh!

Själv brukar jag ta 1,5dl vatten och knappt 1dl havregryn som jag häller i på en gång, och så får det koka tills vattnet är "borta" och så lite salt.
    Serveras lätt med äppelmos!

• Svar på tråden Godaste "receptet" på havregrynsgröt?
  • bluedabade

Gör gröten i mikron, blandar i mellanmjölk så den blir lite lösare. Det älskar dottern.

• Pallas

När barnen var mjölkproteinallergiska så kokade jag havregrynsgröt på Oatlys havremjölk.

• Kiltis

Jag mosar i en banan och mikrar. Mmmm

Det finns en gröt i skottland där jag bor som är gjord på golden syrup.
    Man blandar de smaksatta havregrynen med mjölk och kokar eller mikrar.
    Jag skulle tror att man kan få liknande resultat med lite tillsatt sirap och vaniljpulver.

Smarrigt

• HoneyPuff

Det var inte hemkokt havrevälling du fick av mormor då?
    Min pappa kokade ofta det till mig när jag var liten och den blev ju rinnig men ganska tjock i konsistensen ändå. Bara mjölk, havregryn och salt. Man kan peta i lite russin också om man vill. Koka ihop en stund. Blir jättegott. Mums!

• vera82

Pallas:Jag gör också på havredryck.Blir mkt godare
    Gärna bananskivor och kanel i också.

• Joico

Det tror jag inte. Hur gör man det då? Hon sa då gröt och hon gjorde det med havregryn och vatten..

HoneyPuff skrev 2009-09-11 01:00:35 följande:
    Det var inte hemkokt havrevälling du fick av mormor då? Min pappa kokade ofta det till mig när jag var liten och den blev ju rinnig men ganska tjock i konsistensen ändå. Bara mjölk, havregryn och salt. Man kan peta i lite russin också om man vill. Koka ihop en stund. Blir jättegott. Mums!
  • Maax

Jag har en amerikansk kokbok och där kokar dom havregrynen i mjölk.

• Lilla fii

Jag värmer vatten, sen häller jag i havregryn allt eftersom jag blandar...
    Då blir den så tjock jag vill ha den, sen lägger jag i äpplemos och kanel.

• polaris

Fiberhavregryn, i med salt, vatten och rostade solrosfrön.
    Gott både i mikro och på platta!

• Callistrate

Inte riktigt havregrynsgröt... Men jag tycker att det blir väldigt gott att blanda havregrynen med rågflingor 50/50. Gröten blir då lite mindre "slemmig". Men det är ju tvärtom vad du är ute efter kanske...

• Zixi

1½dl havregryn + 3dl vatten + salt

Kokar den med så lite omrörning som möjligt tills den är ordentligt fast, slevar sen upp på tallrik, stör på socker och äter. Bästa sättet att äta havregrynsgröt på enligt mig, ju fastare destu bättre

• Frostizz

Jag vill ha grynig havgregryns gröt. Så jag kokar upp vattnet först, sen i med grynen o salt. KOkar 3 minuter.
    Jag blandar även i lite olika frukter. Just nu kör jag med annanas mango, jordgubbar, dom är frysta tar bara fram det jag behöver.
    Ibland river jag ner ett äpple, valnötter är oxå gott.

• Joico

Intressant det finns tydligen många sätt att göra det på haha. Tack alla!

• Trynträ

Jag tar 1 dl havregryn, lite salt, 1 3/4 dl vatten och lite solrosfrön. In med det i mikron i ca 4,5 minuter och servera med äppelmos och mjölk. Gillar lite fastare havregrynsgröt dock.

• 08Mommy

Gillar också min lite grynigare dvs med uppkokat vatten först ;) Sen är det jättegott o nyttigt med pumpafrön och/ eller russin på med mjölk till.

Svar på tråden Godaste "receptet" på havregrynsgröt?