• Tjofsen

Säkerhet på förskola

Jag har precis inskolat min son på dagis (han är 16 månader).

Nu är min sambo och jag lite vilsna i vad vi känner och hur vi ska agera.

Förutom att miljön är tråkig tycker vi att säkerheten brister.

Vid ett tillfälle var jag inne i köket, som det var öppet till. Där står, precis vid kanten , en kaffebryggare med hett kaffe . Sladdar som hängde från kontakterna som man , om barnet klättrar upp, kan få tag i och dra i.

Jag frågade försiktigt om de stängde dörren till köket annars. De gjorde de, de hade grind. Förklarade att det gällde kaffebryggaren som stod så tokigt och var full med hett kaffe i kannan. Fröken började prata om att de hade sån tajmer på bryggaren så den stod inte mer än en halvtimme. (SKITSAMMA) Jag fick förklara IGEN att det stod kaffe där NU och dörren var öppen och kaffebryggaren stod precis vid kanten. - Vi brukar slå det i termosar och det står aldrig mer än en halvtimme, fortsatte fröken.

Alltså...IGEN försökte jag förklara att ett barn faktiskt kan dra ner kaffebryggaren och få kaffet ÖVER SIG.

Då började poletten trilla ner och hon gick in och stängde grinden.

Idag när jag kom var det öppet igen och en brödkniv låg precis vid kanten, precis att ett barn som känner där kan få fatt i. Så jag sa "hoppas ingen tar illa vid sig nu att jag säger till - men det är öppet till köket igen och en kniv ligger precis vid kanten på bänken".

- det är nog bara XXX som varit inne och .....säger fröken och stänger grinden

Som om det är en ursäkt......

- ja, sa jag men det är ju när man "bara" som olyckan kan vara framme.

Nu börjar vi undra om vi ska byta avdelning. Vi känner förutom detta (som är den största anledningen) att miljön är skittrist

Det är en 1-5 avdelning och ibland är de ute alla barnen på gården. Då kör ungarna med sparkcyklar och trehjulingar i 190 precis vid de små som knappt kan gå. Min son höll på att bli påkörd två gånger bara på den stunden jag var där.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Säkerhet på förskola
  • Elfva

Ta upp det med pedagogerna igen, och om det inte hjälper så be om ett möte med dem och deras chef där ni kan diskutera säkerheten. Det är inget personligt egentligen mot dem, men det är klart att du kan få lite sura miner först, men förklara att det handlar om att du inte vill att olyckor sker vare sig för deras skull eller för barnens skull och att du vill att de ser över sina rutiner för att som sagt en olycka är ett ögonblicksverk och många olyckor kan ju undvikas med bra rutiner...

Som förskola brukar man vanligen ha bra säkerhetsrutiner, det är inget konstigt att man som förälder ifrågasätter rutinerna. Vanligen har man skyddsronder där man också kontrollerar att det finns fönsterspärrar, klämskydd, tippskydd, petskydd etc man brukar också gå igenom rutinerna för hur man t ex förvarar tvätt och diskmedel och även diskutera rent allmänt kring säkerheten på förskolan.

Lycka till och hoppas ni får rätsida på detta. Självklart ska man kunna känna sig trygg när man lämnar barnet på förskolan och inte oroa sig för att något barn ska välta kaffebryggaren eller få tag på brödkniven...

• Tjofsen

Tack.....ja, jag är nog lite extra vaksam också (ligger liksom i automatik) att kolla säkerhet eftersom jag håller på med såna frågor i min proffession också.

Ibland skulle man vilja vara en sån som inte brydde sig så mycket och inte såg sånt.

Men samtidigt. Jag skulle ju ALDRIG förlåta mig själv om jag inte säger nåt och det händer en olycka.

Det är ju allas ansvar här i världen att se till att folk inte gör illa sig eller far illa.

Jag tog ju upp det då och vi har bestämt, jag och min sambo, att vi ger det en chans till. Tredje gången om det är nåt så kommer jag faktiskt att bli förbannad. Det känns oundvikligt för mig som person. *MORR*

• Hemmaföräldern

Byt till dagmamma eller en annan förskola. Den här personalen har inte greppat läget riktigt.

Dessutom är det så att skulle något hända ditt barn, som en brännskadeolycka eller knivolycka så blir det inte något större rabalder för förskolebarn omfattas INTE av en arbetsmiljölag. www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_331278.svd

Inte heller omfattas de av en Lex Sarah lag, som de har inom vården. (Där personalen är skyldig att anmäla brister).

När några sexårs barn trillade ut genom ett fönster i en skola utreddes bristerna noggrannt av Arbetsmiljöverket eftersom skolbarn (ej fritidsbarn) omfattas av en arbetsmiljölag. Sedan fick de anmärkningar och krav på åtgärder. Jag tycker att det är skamligt att inte dagisbarn har samma skydd.

• Elfva
    Tjofsen skrev 2009-09-11 12:36:46 följande:
    Tack.....ja, jag är nog lite extra vaksam också (ligger liksom i automatik) att kolla säkerhet eftersom jag håller på med såna frågor i min proffession också. Ibland skulle man vilja vara en sån som inte brydde sig så mycket och inte såg sånt. Men samtidigt. Jag skulle ju ALDRIG förlåta mig själv om jag inte säger nåt och det händer en olycka. Det är ju allas ansvar här i världen att se till att folk inte gör illa sig eller far illa. Jag tog ju upp det då och vi har bestämt, jag och min sambo, att vi ger det en chans till. Tredje gången om det är nåt så kommer jag faktiskt att bli förbannad. Det känns oundvikligt för mig som person. *MORR*
    Åh men det är ju toppen att du har lite spetskompetens här för då kan ju du erbjuda dem lite tips och råd. Jag hade blivit jätteglad om vi haft en förälder som har extra koll på såna här saker och som kanske kunde tänka sig att promenera ett varv runt förskolan och komma med synpunkter och funderingar.

Givetvis ska du säga till, jag säger också till, jag är förskollärare och förälder och givetvis säger jag till om jag tycker något är på tok på dotterns förskola, som sagt man skulle ju aldrig förlåta sig själv om man underlät att påpeka någon fara...

Det är nog bra att ni ger det en chans till, men som sagt överväg att få till ett möte med dem där ni ingående kan förklara hur du känner, du kan ju ta med att du har lite yrkeskunnande inom området också och därmed känner extra starkt för dessa frågor. Förhoppningsvis så ser de att du kan vara en styrka och en tillgång och inte bara en "gnällig förälder"... Jag hoppas verkligen att det ordnar sig och det är viktigt med säkerhet i förskolan, precis lika viktigt som på alla andra platser.

Hemmaföräldern
    Njaaa visserligen är lagstiftningen bristfällig men det genomförs ändå skyddsronder och sånt på förskolor och då handlar det inte bara om de vuxnas perspektiv utan också om barnens. Man tittar på allt vid dessa ronder; luft och ventilation, brandsäkerhet, halkskydd under mattor, rutiner, klämskydd, fönsterspärrar, låsta skåp för t ex kemikalier såsom tvätt/diskmedel, hur man förvarar mediciner säkert och så vidare, och så vidare. Det är inte så att man struntar i barnsäkerhet på förskolan för att vi har en dåligt formulerad arbetsmiljölagstiftning. I min erfarenhet (som också inkl rollen som skyddsombud) så är man mkt noga med att kontrollera att det finns bra rutiner för att undvika olycksfall på förskolan...
  • Tjofsen

Tack rara för era tips och synpunkter.

Jag tänkte precis tanken innan idag att "det är ju skönt att han som barn också har rättigheter i arbetsmiljölagen". Jag visste faktiskt inte att den inte omfattade förskolan. Det är ju självklart ett skydd via skyddsronder och det systematiska arbetsmiljöarbetet i stort som ändå arbetas med men ...här gäller det så mycket SUNT FÖRNUFT känner jag.

Det finns ju en anledning till att man skickar med broschyrer till föräldrar från BVC och säljer diverse skydd för klåfingriga barn som lär sig livet och omgivningen. Att inte förkolan kan tänka längre är ju rätt skrämmande.

Speciellt när man har hand om ANDRAS barn.

Ja, vi ger dem en chans. Men blir det mer får vi nog flytta honom för har de inte tänket nu så hjälper ingen utbildningsinsats i världen tror jag.

• solida

Jag förstår inte riktigt vad ni vinner på att byta avdelning...? Är det inte samma gård med samma cyklar, och samma kök, även om ni byter till en annan avdelning?

• Tjofsen

Solida: Nej det är ju inte riktigt det. Den andra avdelningen är 1-3 avdelning på andra sidan huset med egen gård. En kompis till mig bytte innan sonen började, efter ett besök på den här avdelningen. Hon tyckte att det var trist miljö och gillade inte att de hade så många barn och så blandat med åldrar.

• solida
    Tjofsen skrev 2009-09-13 07:49:43 följande:
    Solida: Nej det är ju inte riktigt det. Den andra avdelningen är 1-3 avdelning på andra sidan huset med egen gård. En kompis till mig bytte innan sonen började, efter ett besök på den här avdelningen. Hon tyckte att det var trist miljö och gillade inte att de hade så många barn och så blandat med åldrar.
    Okej, då förstår jag. Det är knepigt det där när olika avdelningar fungerar så olika fast de är på samma förskola. Låter de barnen byta avdelning om man vill det? I så fall tycker jag att du ska göra det. Det är bara bra om ledningen för förskoaln uppfattar att föräldrar hellre väljer en avdelning före en annan, då kan de ju ta reda på varför och undersöka vad det är som inte fungerar på den första avdelningen.
  • Hemmaföräldern
    Elfva skrev 2009-09-11 16:58:54 följande:
    Hemmaföräldern Njaaa visserligen är lagstiftningen bristfällig men det genomförs ändå skyddsronder och sånt på förskolor och då handlar det inte bara om de vuxnas perspektiv utan också om barnens. Man tittar på allt vid dessa ronder; luft och ventilation, brandsäkerhet, halkskydd under mattor, rutiner, klämskydd, fönsterspärrar, låsta skåp för t ex kemikalier såsom tvätt/diskmedel, hur man förvarar mediciner säkert och så vidare, och så vidare. Det är inte så att man struntar i barnsäkerhet på förskolan för att vi har en dåligt formulerad arbetsmiljölagstiftning. I min erfarenhet (som också inkl rollen som skyddsombud) så är man mkt noga med att kontrollera att det finns bra rutiner för att undvika olycksfall på förskolan...
    Ja men det finns mer saker att se över när det gäller barnen miljö; buller, storlek på barngrupperna, antal personal - dessutom har "de-icke lindriga" skadorna på dagis fördubblats de senaste 20 åren, så det finns lite att jobba med.... om väljer att se alltså :)
  • Tjofsen

Tack för era tankar. Vi ska hålla honom kvar ett tag till så får vi se. Ser jag nåt mer allvarligt som kaffebryggaren och knivar så lär jag ju bli förbannad tillslut. Jag har en tendens att låta rätt bestämd och hård vid vanliga tillsägelser som jag försöker göra vänliga...så nu har jag verkligen  haft smör i rösten och gjort mig närmast harig för att inte stöta mig med personalen (som jag så vanligt annars gör..haha).

• Elfva
    Hemmaföräldern skrev 2009-09-13 18:32:35 följande:
    Ja men det finns mer saker att se över när det gäller barnen miljö; buller, storlek på barngrupperna, antal personal - dessutom har "de-icke lindriga" skadorna på dagis fördubblats de senaste 20 åren, så det finns lite att jobba med.... om väljer att se alltså :)
    Buller mäter man upp, det ingår i systmatiskt arbetsmiljö arbete...
    Storlek på barngrupper och antal personal är svårare däremot, det finns ju ingen lagstiftning så här har man inte så mkt att sätta emot, detsamma gäller ju också dagmammor, det finns ingen lag som reglerar antal barn i förhållande till antal vuxna. Man gjorde för några år sen en satsning som skulle leda till fler pedagoger och färre barn i barngrupperna men jag själv kan inte se att det blivit så... När det gäller de bitarna så är det våra politiker vi måste påverka så att det kan bli någon slags lagstiftning...
    Dock så är det så att de allra flesta förskolor har rektorer/chefer som gör vad de kan för att hålla antal barn och vuxna i någorlunda vettig balans, dvs de flesta chefer inser att man inte kan trycka in hur många barn som helst i en barngrupp utan att det måste finnas en rimlighet och en balans, hur det än är så har förskolan ett uppdrag att leva upp till och med den nya lagstiftningen som väntar så kommer det uppdraget bli tydligare och därmed kommer det bli lättare att styra förhållandet barn-vuxna inom barnomsorgen.

Sen är det väl faktiskt så att antalet barnolycksfall har ökat överhuvudtaget, det är många olyckor som sker hemma också.. Barn slår sig inte bara på förskolan, olyckorna sker i ganska hög grad när barnen är tillsammans med mamma/pappa också... Vi kan nog behöva tänka över det här med barnsäkerhet rent allmänt också, tyvärr är det ju så att alla föräldrar är inte så noga med barnsäkerheten hemma. Fortfarande ser man barn i bil utan bilstol och bälte, barn som cyklar utan hjälm, barn som får tag på vassa saker hemma, som faller från skötbord och nerför trappor, fingrar som kläms i dörren hemma etc Olyckor händer tyvärr överallt...
  • Hanna73

Oroar mig också för säkerheten på min sons förskola. Inga knivar eller varma vätskor, men en stund under inskolningen förra veckan gick båda fröknarna ut ur rummet medan barnen som var 1-2 år satt i höga barnstolar.

En pojke på ca 16 månader ställde sig upp, och när min man påpekade detta fick han höra att det gör han ofta. Vår son har också börjat ställa sig upp och är på väg att försöka ta sig ner, något han inte behärskar alls än.

Vi har också hittat små stenar inomhus, ett barn hade en liten plastbit i munnen m.m.

Personalen verkar OK med att man påpekar farorna, men problemet är ju att säkerhetstänkandet brister, vilket är något av en kulturfråga. Det blir inte bättre av att de är något underbemannande, och verkar sakna bra rutiner för hur man t.ex. hanterar att någon i personalen blir sjuk under dagen.

En person har flera gånger haft ansvar för 15 småbarn, och har samtidigt tagit mobilsamtal, eller ägnat sig åt 3-4 stycken medan de andra sprungit omkring utan uppsikt.

Läggar man dessutom till att ingen tog sig riktig tid med min son de första 3 dagarna av inskolningen, så lutar det starkt åt att vi byter förskola så fort vi hittar något annat. Ska besöka en på fredag...

• Tjofsen

Hanna73: förstår dig VERKLIGEN

• Hemmaföräldern
    Elfva skrev 2009-09-13 21:10:36 följande:
    Buller mäter man upp, det ingår i systmatiskt arbetsmiljö arbete... Storlek på barngrupper och antal personal är svårare däremot, det finns ju ingen lagstiftning så här har man inte så mkt att sätta emot, detsamma gäller ju också dagmammor, det finns ingen lag som reglerar antal barn i förhållande till antal vuxna. Man gjorde för några år sen en satsning som skulle leda till fler pedagoger och färre barn i barngrupperna men jag själv kan inte se att det blivit så... När det gäller de bitarna så är det våra politiker vi måste påverka så att det kan bli någon slags lagstiftning... Olyckor händer tyvärr överallt...
    Ja buller kanske man kommer åt då personalen omfattas av en arbetsmiljölag som innebär att man gör mätningar. Men tinnitus ökar hos små barn och många har nedsatt hörsel så det skulle inte vara dumt om också de hade skydd i en lag.

Dagmammor får inte ha fler än 8 barn och då får barnen förstås inte vara i samma ålder, utan de ska en spridning. Tänk vilket lyft att hamna hos en dagmamma och få 1-2 kompisar i samma ålder jämfört med att ha 20 -30 i samma ålder......

"Olyckor händer överallt"? Ja, shit happens eller? Jag tycker att när man ser en ökning och det kan bero på för stora barngrupper då ska man agera och lagstifta så att grupperna minskar. För mig är inte bortförklaringar eller ursäkter ok. Tyvärr....
  • solida
    Hemmaföräldern skrev 2009-09-16 12:22:53 följande:
    Ja buller kanske man kommer åt då personalen omfattas av en arbetsmiljölag som innebär att man gör mätningar. Men tinnitus ökar hos små barn och många har nedsatt hörsel så det skulle inte vara dumt om också de hade skydd i en lag.Dagmammor får inte ha fler än 8 barn och då får barnen förstås inte vara i samma ålder, utan de ska en spridning. Tänk vilket lyft att hamna hos en dagmamma och få 1-2 kompisar i samma ålder jämfört med att ha 20 -30 i samma ålder......"Olyckor händer överallt"? Ja, shit happens eller? Jag tycker att när man ser en ökning och det kan bero på för stora barngrupper då ska man agera och lagstifta så att grupperna minskar. För mig är inte bortförklaringar eller ursäkter ok. Tyvärr....
    Ja åtta barn på en vuxen, som dessutom ska klara av att laga mat etc under dagen, ja det känns ju väldigt tryggt...

Vi här i kommunen har en riktlinje på 4,8 barn per pedagog (småbarn) och 6,7 stora. Men på mitt jobb är vi fler för vi jobbar på ett annat sätt än traditionella förskolor och det kräver mer personal.
Svar på tråden Säkerhet på förskola