Säkerhet på förskola
Jag har precis inskolat min son på dagis (han är 16 månader).
Nu är min sambo och jag lite vilsna i vad vi känner och hur vi ska agera.
Förutom att miljön är tråkig tycker vi att säkerheten brister.
Vid ett tillfälle var jag inne i köket, som det var öppet till. Där står, precis vid kanten , en kaffebryggare med hett kaffe . Sladdar som hängde från kontakterna som man , om barnet klättrar upp, kan få tag i och dra i.
Jag frågade försiktigt om de stängde dörren till köket annars. De gjorde de, de hade grind. Förklarade att det gällde kaffebryggaren som stod så tokigt och var full med hett kaffe i kannan. Fröken började prata om att de hade sån tajmer på bryggaren så den stod inte mer än en halvtimme. (SKITSAMMA) Jag fick förklara IGEN att det stod kaffe där NU och dörren var öppen och kaffebryggaren stod precis vid kanten. - Vi brukar slå det i termosar och det står aldrig mer än en halvtimme, fortsatte fröken.
Alltså...IGEN försökte jag förklara att ett barn faktiskt kan dra ner kaffebryggaren och få kaffet ÖVER SIG.
Då började poletten trilla ner och hon gick in och stängde grinden.
Idag när jag kom var det öppet igen och en brödkniv låg precis vid kanten, precis att ett barn som känner där kan få fatt i. Så jag sa "hoppas ingen tar illa vid sig nu att jag säger till - men det är öppet till köket igen och en kniv ligger precis vid kanten på bänken".
- det är nog bara XXX som varit inne och .....säger fröken och stänger grinden
Som om det är en ursäkt......
- ja, sa jag men det är ju när man "bara" som olyckan kan vara framme.
Nu börjar vi undra om vi ska byta avdelning. Vi känner förutom detta (som är den största anledningen) att miljön är skittrist
Det är en 1-5 avdelning och ibland är de ute alla barnen på gården. Då kör ungarna med sparkcyklar och trehjulingar i 190 precis vid de små som knappt kan gå. Min son höll på att bli påkörd två gånger bara på den stunden jag var där.
Vad tycker ni?