• elin2009

Ond punkt på magen-någon som haft liknande?

Blir snart tokig på detta, det går inte över så jag undrar om någon av er haft något liknande och tips på vad det kan vara? Går in i v 32 imorgon och har haft detta sedan v 23 någon gång.

Har en punkt/område på vänster sida på magen (högt upp, snett ovanför naveln och under bröstet) som gör så sjukt ont, ibland känns det som jag ska svimma. Området är lite mindre än en knytnäve och smärtan är brännande, svidande och stickande. Det är inte bebis som klämmer utan det ligger utanför livmodern, känns nästan som det är i huden eller strax under som att nåt håller på gå söner eller klämmas. Smärtan känns hela dygnet men kommer och går, spelar ingen roll om jag står, sitter eller ligger. Oftast är den hanterbar och jag lyckas hitta ?ställningar? där den inte känns men ibland då jäklar bryter det lös och jag vill bara skrika rakt ut måste snabbt upp om jag legat för att det ska lätta. Det känns oftast också bättre om jag lägger en hand och trycker på området men är lite jobbigt och svårt att hålla tryck hela tiden.

Smärtan kommer också när jag skrattar och hostar, alltså spänner/tar i med magen. Så jag börjar oroa mig nu för förlossningen. Kommer aldrig att kunna krysta om detta är kvar då. Har frågat min BM och även varit till två olika läkare på VC, ingen vet vad det är, man kan få ont lite överallt när man är gravid är ungefär vad de sagt. En läkare trodde det var trög mage som var orsaken så har provat att få igång den men det hjälper inte.

Är det någon som känner igen sig eller hört talas om något liknande.

• Svar på tråden Ond punkt på magen-någon som haft liknande?
  • skåneflicka

har haft precis likadant. efter undersökning av barnmorska, läkare och överläkare kom de fram till att det var muskelinflammation. efter smärtlindring och vila är det nu mycket bättre.

• Lanish

jag har likandant, dock lite bättre nu. En läkare gjorde UL och kunde se att det inte var något i livmodern, utan hon trodde att det var en muskelbristning. Hon sa att det skulle hjälpa med alvedon.

• Shitzu

Jag tycker det liknar att det stramar över magen ibland när jag stått upp/gått länge. Jag tror att det är för att mina svaga magmuskler inte orkar "hålla i" bäbis så den "hänger" på huden över magen då.
    Var inte så min första graviditet när jag var vältränad. Nu andra graviditeten är jag mycket svagare.

• lisen11

Jag har precis samma på vänster sida också. Jag tror dock inte jag har lika kraftig smärta som du men det gör fruktansvärt ont flera ggr om dagen och då måste jag vila, det finns inget annat som hjälper. Jag tog upp detta med min BM sist jag var dit och hon tyckte jag skulle kontakta spec. mödra vården på sjukhuset om det inte blev bättre så nu ska jag nog göra det eftersom att det har blivit värre.
    Jag är i v 28+2.

Lycka till

• Lilla Frugan

Din stackare!

Har haft så i bägge mina graviditeter och det gör tokont! Det var musklerna som var uttänjda och få kämpa etr ahårt för att hålla upp magen. Första ggn var jag inne på förlossningen och fick stanna över natten för observation. (Hade moderkakan på framsidan så de ville ta det säkra före det osäkra.) Finns inte så mkt att göra men i mitt fall mådde jag bättre av att få bekräftat att det inte var nåt farligt för bebis även om det gjorde helvetiskt ont för min del. Håll ut! Lycka till!

• Flyssel

Ser att du har fått fler svar som stämmer överrens med vad jag fick höra när jag hade lika ont. För mig satt det mitt på magen en bit ovanför naveln och det var som sagt musklerna som blev irriterade. För mig gick det över före förlossningen och jag hade inga besvär av det under värkarna.
    Kolla med din BM om du kan få hjälp med smärtlindring.

• elin2009

Tack för era svar, det låter ju ialla fall som jag inte är ensam om detta och som att det kan vara något med magmusklerna. Det verkar på er också som att det har gått över innan förlossningen så jag hoppas verkligen att det kommer vara så för mig också.

Skall till BM på onsdag så ska kolla med henne om smärtlindring.

• skåneflicka

jag åt citodon de dagar som det gjorde mest ont - sedan alvedon. Nu klarar jag mig utan smärtlindring! Lycka till!

• Pinsipessan

Jag har precis likadant och har haft sen typ v.20 (idag v.27). Det är ganska irriterande och gör väldigt ont vissa dagar. Mycket bättre när jag står upp. Värst är nog när man ska ligga på sidan på kvällen. Bäst att ligga på ryggen. Har ni fått några tips på vad man kan göra för att lindra mer än värktabletter?

Svar på tråden Ond punkt på magen-någon som haft liknande?