• marna

Strängen under tungan sitter fel

Har sett på min kille att tungan är kort och blir lite delad som en ormtunga när han grejar med den så den blir spänd.
    Idag hämtade jag AD droppar på BVC så jag passade på att fråga och hon tittade efter och då ser vi att själva strängen sitter fast ute vid tungspetsen!
    Han jollrar inte utan säger mest DA och NA.
    Blir lite orolig att det är nåt fel på honom .
    Ska diskutera om huruvida vi ska klippa strängen....känns inget roligt, nu gnager en massa frågor och oroligheter i mig.
    Nån som varit med om liknande??

• Svar på tråden Strängen under tungan sitter fel
  • JsN

Det är vanligt med kort tungband. Vissa klipper man som riktigt små barn andra som större och vissa först som vuxna. VAd jag förstått är man idag mer restriktiv med att klippa och klipper bara om det är riktigt besvärligt. Min far klippte sitt som vuxen, min bror sitt som barn och jag har bara kort.

• Shyme

Både jag och min yngre bror fick tungbandet klippt som beisar då det påverkade vår sugförmåga. Visste jag inte om det så är det inget jag i dag skulle märka. Sambon har också kort tungband men det är inte klipt och hanklarar sig lika bra. Frågan är väl om och hur mycket det påverkar sugförmåga, språkutveckling och sånt om behovet att klippa finn men det är säkert det ni kommer att diskutera...

• majzzan

min väninnas son klippte dom den strängen redan på BB... för han sög så dåligt fick liksom inte nåt grepp om vårtan... nu funkar det hur bra som helst

• sussepuss

Jag har klippt av mitt när jag var i tonåren, känndes inte något alls när de gjorde det. Det var ju bedövningen som känndes lite, men det gör den ju alltid . Tror verkligen inte att han skulle ha problem med att jollra för att han har kort tungband. Hoppas att allt går bra!

• aneka

mitt syskonbarn fick klippa som bebbe, gick hur bra som helst och nu är han nio och de märks ingenting

• E l l a

Jag hade också kortare tungband när jag var yngre och det klippte de när jag var runt 9-10 år gammal. Klippet kändes inte alls, det kändes lite sedan när bedövningen släppte, men det gick ju över på en kväll, alltså var det inget farligt. Inget att oroa sig för!

• Dunken

Pojken klippte tungbandet när han va 3 år...Tänk om dom hade gjort det innan då kanske jag hade kunnat amma honom...Han blev sövd när han gjorde det...kram..

• TRÖJJAN

Min lillkille har oxå ett kort tungband, ärvt det av sin pappa, men han jollrar ändå så det har nog inte med det att göra. Som sagt så har Noels pappa ett kort tungband och det har aldrig varit problem för honom, annat än att han inte kan "lipa" åt folk..;.)

• marna

jo kort tungband må ju så vara men det sitter ända vid yttersta tungspetsen.
    Gör det det när det är kort oxå?

Svar på tråden Strängen under tungan sitter fel