• Puffen

Fler som VILL ha alla barn hemma??

Jag har valt att ha mina barn hemma.

Douglas är 7år och går i skolan så han är inte hemma men jag lämnar kl9 och hämtar 1400.

Har Elliot 2,5år och tvillingarna Sam och Elise 1år hemma om dagarna.
    Elliot hade en plats på förskolan men det känns ju så onödigt att lämna ett så litet barn när man inte måste!

Tror inte heller så små barn har så stort behov av att gå på förskola heller.

Kan man vara hemma med barnen tycker jag absolut man ska vara det!!

Där vi bor nu får man inte vårdnadsbidrag men vi är på väg att flytta till en ort där det finns, då ska jag söka och ha barnen hemma tills tvillingarna blir 3år (Elliot är då 4år).

Jag har fått lite konstiga kommentarer över mitt val att ha barnen hemma, tex "hur orkar du?", "du måste längta efter att få gå tillbaks till jobbet?", m.m.
    Men vaddå orka!? Det är mina barn, jag har valt att skaffa dom, klart som fasen jag orkar!!
    Längta tillbaks till jobbet!? Skulle inte tro det!! Det är ju fantastiskt att få vara med barnen hela dagarna!!

Jag cyklar me alla 4 barn och lämnar och hämtar Douglas i skolan (ca2-4km/dagen) + att vi några gånger i veckan cyklar till Coop (ca 4km till tur och retur), folk tror inte jag e klok som "utsätter mig" för det...
    Kolla in bilen i galleri!

Inte fasen är jag väl konstig eller unik?!
    Måste väl för sjutton finnas fler som jag!?

Inte lämnar man väl bort et ena barnet på förskola när man är föräldraledig till syskon??!!

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406, Sam -080904, Elise -080904
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-11 13:09
    STAV FEL:
    "Kolla in bilen i galleri!" Ska vara:
    "Kolla in BILDEN i galleri"
  • Svar på tråden Fler som VILL ha alla barn hemma??
  • Becka

jag tycker både och.
    När älsta killen var 2,5-3 började det krypa i honom, han behövde helt klart mer aktivitet än vad jag och lillebror kunde erbjuda.
    Vi bor på liten ort så här är DÅLIGT med aktiviteter för barn. Sällan/aldrig ngn på den kommunala lekplatsen (2 gungor 1 rutschkana). Åker ca 1g/vecka 4 mil till en öppen förskola.

Jag skulle hellst jobba lite, och få vara hemma mycket med mina barn, tycker också att jag skaffat dem för att jag vill vara med dem.
    Har längtat efter jobb/social kontakt/vuxna en del när jag varit hemma, men inget som inte botas på ngn timme.

Du är inte konstik för att du/ni cyklar, bara hurtig

Njut av att vara hemma

• Storis

Hej!

Två av mina barn går i skolan men de andra två är hemma, ena är bara 6 veckor men storebror är snart tre. Klart de ska vara hemma så länge det går.

Vi går till kyrkis ibland men 2- åringen leker ändå helst med storebröderna så det går ingen nöd på hnm.

• mammamutilltre

Hahaha du låter som jag, väntar fyran och kommer då ha mina tvillingar som blir tre år hemma, de har dock gått ett år på förskola men väljer att ta hem dem ett tag tillsammans med mig och bebisen har en tjej som är sju år som då är i skolan mellan 08.00-12.40 så vår dags utflykt kommer bli att hämta henne strosa runt i pyamas på morgonen ta det lungt, åka till lekplats, åka lite pulka förhoppningsvis.
    Cyklar med runt med mina barn överallt, och folk tittar mkt då man kommer med cykelkärra och en till vid sidan av.

Jag håller med dig till 100% om att små barn inte behöver förskolan, jag anser att jag vill vara den som ser mina barn mest och vill ta hand om dem själv.
    Började jobba när killarna var 22 månader och ångrade mig hade jag då vetat att vi skulle ha en till 1 år senare så hade jag valt att vara hemma med dem tills dess.

Jag säger inte att de gör fel de som väljer annat men jag vill vara med mina barn och tror verkligen att de behöver sina föräldrar mer än dagis speciellt när man har möjlighet att vara hemma, måste man jobba så är det en annan sak.

• DrKejs

Vilken härlig bild!

Finns fler som du, vi har också valt att ha barnen hemma än så länge. De blir tre om några månader men det dröjer till nästa höst innan vi låter dem gå deltid på dagis och inte alla dar i veckan om vi kan undvika det.

• Puffen

Det är en gåva att få vara med sina barn!

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406, Sam -080904, Elise -080904
  • DrKejs
    Puffen skrev 2009-09-14 12:29:02 följande:
    Det är en gåva att få vara med sina barn!
    /signed
  • Charla

Här är en till som är hemma. Har 2 skolbarn och en Elliot(snyggt namn) som är 2 1/2 år. Tänker vara hemma tills han är 3 år, har just nu vårdnadsbidrag. Börjar först nu se att han har behov av lite kamrater, men jag har tur. På gården där vi bor finns en förskola som vi är ute och leker med varje förmiddag och har i stort sett gjort det sedan han var 1 år. Han ska börja där när han är 3 och då tänker jag max jobba i ca 15-20 timmar i veckan. Jag stormtrivs (oftast...) att vara hemma med barnen. Jag vill ge dem den tryggheten och jag har inte skaffat barn för att låta andra ta hand om dem!! Visst får man reaktioner och frågor jämt, men jag har lärt mig att bara strunta i det och tycker lite synd om dem...Förresten heter en av mina stora flickor Elise.

• Pyttismamman

Än så länge ha vi bara ett barn men blir det syskon till henne så kommer vi garanterat ha båda hemma :)
    Jag säger som några av er andra: Vi skaffar väl barn för att VI vill ta hand om dem, inte för att ANDRA ska göra det!

Tummen upp för alla som väljer att vara hemma med sina barn :)

• RosaNapp

Jag vil också ha barnen hemma. Tyvärr har äldsta INGEN att leka med/umgås med i hennes ålder så hon har på prov fått börja förskolan nu. Så hon kan få leka lite med andra barn. Hon är 4 år.
    Jag hade dock gärna haft henne hemma till det hon började skolan, men nu får jag inse att hon behöver det.

Hade det funnits äldre barn på ÖF hade det ju inte gjort något. Lite senare, när hon är varm i kläderna, kan jag tänka mig att låta henne vara på förskolan bara någon dag (hon är där 4 dagar nu). Det blir ett jädra spring dit tycker jag och jag vill inte ha en massa tider att passa. Blir onödig stress för oss alla.

Dom andra ska få vara hemma så länge som möjligt dom med. Ska börja med vårdnadsbidrag nu och väntar även ett till som jag kommer ta vårdnadsbidrag för sen också.

Jag cyklar inte med barnen, men har inte körkort så buss åker vi ofta. Dom är med vart jag än ska någonstans.
    Nu är dom 4 år, 2 år och 1 år.

Svar på tråden Fler som VILL ha alla barn hemma??