• tessano

farligt att göra rent i kattlådan?

när min syster var gravid fick hon höra att hon absolut inte fick göra rent i kattlådan då det kunde skada fostret...

stämmer detta? dom sa inget om det till mig på hälsosamtalet, tänkte fråga på måndag då jag ska på inskrivning, men tänkte höra om det är nåt ni känner till ?

• Svar på tråden farligt att göra rent i kattlådan?
  • April Mamma

Man bör inte rengöra kattlådan när man är gravid.

Googlade lite =)

När du är gravid bör du undvika att rensa kattlådan så gott det går eftersom du kan få bakterien Toxoplasmos som finns i kattbajs. Denna bakterie kan skada ditt ofödda barn redan i magen som smittas via moderkakan.

• shpongle

Hej
    Om man blivit smittad av detta innan man blivit gravid då?
    Hur funkar det där? Blir man smittad på nytt eller något?

• tessano

googlade nu och hittade denna sida, samma som du, april mamma, antar jag?=)
    www.minbebis.com/kattladan_gravid.html

verkar ju svårt att veta om man nu skulle ha smittats.. jag har 3 katter, dock innekatter, men risken finns ju.
    bör man be om att dom testar en för toxoplasma tro.. åtminstonde efter förlossningen?

måste höra på måndag!

• helena84

Jag frågade min bm om detta, hade också hört att det va farligt men jag har ingen som kan göra det åt mig eftersom jag är singel och bor ensam.
    Hon sa att det är okej att göra det om man har GOD handhygien och inte går från att rensa kattlådan till att laga mat typ.
    Det är ju tusentals innan oss som varit gravida och haft katt och ingen av dem har väl fått fosterskador?
    Det som är det farliga är en bakterie som finns i kattens avföring och därför ska man vara nog med att tvätta händerna.

www.hemmahoshelena.bloggsida.se

• gedansk

hej

Jag och min sambo har 7 katter och jag har haft katt i 9 år. Jag testade min om jag hade haft toxoplasma infektion vilket jag inte haft. Sedan jag fick veta att jag var gravid så har min sambo fått ta kattlådorna (vi har en egen wc för dem) bara för säkerhets skull. Men annars så är det bara att tvätta händerna efter rengöring (vilket jag antar att alla göra) alt också ha handskar när man rengör. Vi har också gjort så att de nu inte får vara i vårat sovrum och jag tvättar händerna efter jag gosat med dem. Men jag är lika noga med att skölja alla grönsaker och ha handskar på mig i trädgården.
    mvh jeanette

• ludentass

Jag kan känna att det går lite hysteri i mycket som har med graviditet och göra. Känner många kvinnor som har katt och varit gravida men aldrig hör talas om någon som drabbats av nämnda sjukdom. Jag är själv gravid och har katt och jag rengör lådan, därefter handtvätt vilket sker oavsett om jag varit gravid eller inte.
    Finns det någon som har drabbats av det så beskriv gärna hur det är för som sagt jag har aldrig hört talas om någon som drabbats!!

• Tofu

Så länge du rengör händerna efteråt så är det absolut ingen risk! Toxoplasmos är ingen luftburen bakterie, du måste få i dig den. Men använd handskar om du är orolig. Jag har tre katter och volonterar dessutom på ett katthem och väntar mitt andra barn i dagarna. Inga problem! Den här gången har iofs sambon fått tömma lådorna sista månaderna här hemma ändå eftersom jag har ont i ryggen och svårt att böja mig!

• gedansk

hej

Tofu: vilket katthem brukar du hjälpa till på? Mina katter är från Eskilstuna katthem,Örnsköldsvikddjurskyddsförening och Södertälje katthem.

• Fru U

För det första måste kattbajset ligga i 24h innan det blir farligt. Och i princip är det bara farligt om man äter bajset eller nåt annat efter att ha tagit i bajset utan att tvätta händerna

• AnnaRosen

Jag har också blivit tillsagd att det inte är någon fara att städa lådan så länge man tvättar sig efteråt, MEN det har ju varit rätt gött att kunna säga till sin sambo att han får sköta lådan :)

• Fru U

Min man vet att det är säkert men han kommer inte att låta mig ta lådan ändå (de få dagar förra då jag var gravid o innan vi visste det var ett X) så fick jag inte komma i närheten av lådan

Ja, jösses vad jag gnällde . (knappast )

• marängsuisse

Man behöver ju inte rengöra lådan med händerna, och sedan slicka på dem...

• Fru U

Det är ju det enklaste sättet, att använda spade är så omständigt ju

(ja jag vet, ironi är överkurs på FL)

marängsuisse skrev 2009-09-22 17:35:10 följande:
    Man behöver ju inte rengöra lådan med händerna, och sedan slicka på dem...
  • marängsuisse

Fru U skrev 2009-09-22 17:37:28 följande:
    [citat]
    Det är ju det enklaste sättet, att använda spade är så omständigt ju(ja jag vet, ironi är överkurs på FL)

hahahahaha!

• LivetsUnderbaraStunder
    tessano skrev 2009-09-11 13:04:36 följande:
    när min syster var gravid fick hon höra att hon absolut inte fick göra rent i kattlådan då det kunde skada fostret... stämmer detta? dom sa inget om det till mig på hälsosamtalet, tänkte fråga på måndag då jag ska på inskrivning, men tänkte höra om det är nåt ni känner till ?
    Japp det kan vara farligt för att det finns ngn skadlig bakterie i kattbajs. Men om du använder handskar så är det någ ingen fara tror jag. men kolla :D
Svar på tråden farligt att göra rent i kattlådan?