• Fiansess

Nyinstallerat gammalt xp och explorer? Snälla hjälp!

Min hårddisk kraschade och en kille hjälpte mig med datorn och har satt in ny hårddisk och nya program.

Men detta xp och Explorer jag har nu är inte alls samma som innan. Kan jag själv söka efter nya och installera?
    På mitt förra Internet Explorer kunde jag ha olika flikar, istället för olika fönster när jag surfade. Vilket är det??

Gud vad jag är kass på sådant här, men jag har precis fått hem datorn och skulle installera mina program och vill inte gärna ringa och be om hjälp igen. Känns som de här versionerna är från stenåldern...

• Svar på tråden Nyinstallerat gammalt xp och explorer? Snälla hjälp!
  • c0ol

kör windows update så ska du få den senaste versionerna, och det borde han som installerade om datorn åt dig gjort, hoppas du inte behövde betala

• Fiansess
    c0ol skrev 2009-09-11 13:26:40 följande:
    kör windows update så ska du få den senaste versionerna, och det borde han som installerade om datorn åt dig gjort, hoppas du inte behövde betala
    Nej det va gratis . Jag hade bara service pack 1 och hålelr nu på att hämta hem 2:an för att sedan kunna installera 3:an. Rörigt värre .

Men hur är det med explorer? Hur kan jag hitta en nyare version av det?!
  • Covenant
    babyfia skrev 2009-09-11 13:42:15 följande:
    Men hur är det med explorer? Hur kan jag hitta en nyare version av det?!
    Jag antar att du menar Internet Explorer. Den (version 8) får du också genom Windows Update (eller Microsoft update eller vad det heter nuförtiden). Det är möjligt att du inte får möjlighet att uppgradera till det förrän efter att du installerat XP SP2 dock - så börja med det.
  • c0ol
    babyfia skrev 2009-09-11 13:42:15 följande:
    Nej det va gratis . Jag hade bara service pack 1 och hålelr nu på att hämta hem 2:an för att sedan kunna installera 3:an. Rörigt värre . Men hur är det med explorer? Hur kan jag hitta en nyare version av det?!
    Du kan instalelra sp3 direkt utan att gå via sp2
  • Covenant

Jag ser nu att du skrev Internet Explorer i första inlägget - då är det inte längre något tvivel om vad du menar.

Windows Explorer är det som kallas utforskaren på svenska.

• Fiansess

Nu är Sp2 klart. Det stod att jag var tvungen att ta det först?
    Men ska testa med SP3 ikväll. Ska till jobbet snart nämligen.

Jag jag menar Internet Explorer.
    Är version 8 det med flikarna?? Ska leta upp det med ikväll. Tack tack för hjälpen!!

• Covenant

Internet Explorer 7 har också flikar - men det finns ingen anledning att uppgradera till version 7 istället för version 8.

• lia76

finns även en SP4 till xp

Om du möter någon som beter sej som ett svin, har h*n troligtvis drabbats av svininfluensan!
  • Fiansess
    lia76 skrev 2009-09-11 18:17:29 följande:
    finns även en SP4 till xp
    Ojdå. Jag tror jag nöjer mig med 3:an . Eller vad är skillnaden på alla?

Nu är nya IE och nya SP3 installerat och klart iaf. Skönt!! Nu känner jag igen mig igen
  • c0ol
    babyfia skrev 2009-09-11 18:47:21 följande:
    Ojdå. Jag tror jag nöjer mig med 3:an . Eller vad är skillnaden på alla? Nu är nya IE och nya SP3 installerat och klart iaf. Skönt!! Nu känner jag igen mig igen
    Du ska alltid installera senaste sp, det är säkerhetsuppdateringar som är viktiga.
  • Fiansess
    c0ol skrev 2009-09-11 23:54:38 följande:
    Du ska alltid installera senaste sp, det är säkerhetsuppdateringar som är viktiga.
    Jaså. Ja då ska jag ta o fixa 4:an med då .

Men nu till en helt annan sak.... Förut har jag kunnat sätta datorn i vänteläge, men nu finns inte den funktionen på Startmenyn/Stänga av, utan den ikonen är skuggad och inte klickbar. Hur kommer detta sig??
  • Fiansess

En fråga till innan jag dimper i säng. Jag kan inte längre se youtubeklipp osv på bloggar, varken min eller andras. Är det ngt jag missat att uppdatera??

• Fiansess
    babyfia skrev 2009-09-12 00:33:22 följande:
    En fråga till innan jag dimper i säng. Jag kan inte längre se youtubeklipp osv på bloggar, varken min eller andras. Är det ngt jag missat att uppdatera??
    Löste det själv . Hoppas dock ngn kan hjälpa mig med ovanstående problem med vänteläge.....?
  • c0ol

Installera alla uppdateringar först sen kan man kolla på sånt

Svar på tråden Nyinstallerat gammalt xp och explorer? Snälla hjälp!